فرش ریز باف زرندی به عنوان هنر زیبای مردم این خطه نیازمند حمایت و تعامل بیشتر مسئولین و دست اندرکاران این صنعت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، بانوان زرندی، از دیرباز ذوق و هنر خود را به سر پنجه‌های توانای خود سپرده و آثاری بسیار زیبا خلق می‌کردند و این هنر همواره در بهترین مکان خانه و کاشانه خانواده‌های ایرانی و حتی مردم خارج از کشور جای گرفته است.

قالی بافی، هنر زنان ایرانی است که جلوه بخش منازل و رونق دهنده صنعت و تجارت می باشد اما زرندی ها یاد گرفتند قالی را گونه دیگری ببافند ریزتر و شیک تر، گرچه طی این سالها چندان توجه ای به آن نشده و حمایتی در خور صورت نگرفته است.

مقایسه فرش دستباف با فرش ماشینی مثل مقایسه موجود زنده و بی جان است و کسانی که با احساس به این هنر نگاه می‌کنند روح را در این هنر اصیل می‌بینند.

فرش ریزبافت زرندی

عاقبت بیمه ی  فرش بافان چه می شود؟

باصره رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان زرند با اشاره به اینکه زرند به طور کلی نزدیک به ۶ هزار بافنده فرش دستبافت دارد،گفت: بعضی‌ها به صورت تفریحی و بعضی‌ها قالی بافی منبع درآمدشان است، از این تعداد هزار‪ و ۵۰۰نفر آن‌ها کارت قالیبافی دارند وعضو اتحادیه وفعال هستند که ۶۱۸ نفر آن‌ها از بیمه حمایتی قالی بافی استفاده می کنند.

او افزود:در یک دوره زمانی حدود ۶ سال گذشته تعدادی که فعال بودند پایش و  بیمه تامین اجتماعی شدند اما از آن پس دیگر سهمیه‌ای به ما داده نشده وما نتوانستیم بقیه را بیمه کنیم.

باصره بیان داشت: در حال حاضر ۹۰۰ بافنده فعال درشهرستان فعالیت می‌کنند که باید آن‌ها را بیمه کرد.

فرش ریزبافت زرندی

رئیس اداره صنعت ومعدن وتجارت شهرستان زرند تصریح کرد: از سال‌های بسیار قبل صنعت فرش دستبافت در زرند وجود داشته است، اما در یک دوره‌ای باتوجه به اینکه پشم ،ریس ومواداولیه که در بافت فرش دستبافت بکار می‌رفت بی کیفیت بود و نظارتی درآن صورت نمی‌گرفت قالی یک مقدار از رونق خود افتاد وبخش صادرات آن کم رنگ شد.

او با اشاره به اینکه در چند سال اخیر وضعیت قالی زرند بهتر شده است افزود:با توجه به ریز بافت بودن فرش دستبافت زرند و گره‌ای که در فرش زرند به کار می‌رود و از آنجایی که اغلب تاجر‌های حوزه فرش به دنبال فرش‌های ریز بافت هستند فرش زرند رونق بهتری پیدا کرده است.

باصره بابیان اینکه امسال سال جهش تولید است تصریح کرد: امیدواریم در سال جهش تولید بتوانیم کارگاه‌ها را فعال‌تر کنیم، سال گذشته به ۲۶ نفر از این بافندگان فرش دستبافت تسهیلات دادیم ودر تلاش هستیم سهمیه را بیشتر کنیم .

 فرش ریزبافت زرندی

رییس صنعت ومعدن وتجارت شهرستان زرند گفت:سالانه به طور متوسط ۱۰ هزار متر فرش دستبافت در زرند تولید می‌شود.

امروزه بسیاری از خانواده‌ها به واسطه مشکلات مالی که با آن روبه رو هستند و شرایط خاصی که دارند مجبور به تامین مخارج خود از طریق فعالیت در منازل  و انجام کار‌های مختلف مانند بافندگی هستند.

بافت فرش دستبافت یکی از این مشاغل است که در سالیان سال در بین خانواده‌های ایرانی رواج داشته و در برخی از استان‌ها به واسطه قدمتی که دارد سبب شده تا بانوان آن استان بیشتر به این سمت حرکت کنند.

سکینه جعفری و طاهره زمانی از بافندگان فعال فرش دستبافت درشهرستان زرند هستند، سکینه جعفری نزدیک به ۳۵ سال وطاهره زمانی نزدیک به ۴۰ سال در بافت فرش دستبافت فعال است .

این دو نفر بافنده فرش دستبافت از اینکه سال‌های زیادی فرش می‌بافند و در این راه زحمت فراوانی کشیده اند و از هیچ گونه بیمه وتسهیلاتی برخوردار نشده اند گلایه‌مند بودند.

سکینه جعفری گفت: نزدیک به ۳۵ سال است که بافنده فرش دستباف هستم و در این راه زحمت زیادی کشیدم، اما از هیچ بیمه وتسهیلاتی بهره مند نیستم.

یکی از زیباترین جلوه‌های هنر ایرانیان فرش است؛ هنرمندان صنعت فرش کشورمان در طول تاریخ با نوآوری‌های که داشته‌اند توانسته‌اند سطح این هنر را دائما بهبود ببخشند.

داشتن عنوان یکی از عمده‌ترین کالا‌های تجارت خارجی ایران پس از نفت، نیز دلیلی بر ابعاد گسترده تجاری و تولیدی این هنر اصیل ایرانیان است. این‌ها بخشی از دلایلی است که به جرأت بتوانیم نام اقتصادی‌ترین هنر ایران زمین را بر فرش بگذاریم.

منصور عربپور رئیس اتحادیه تولید کنندگان وبافندگان فرش دستباف شهرستان زرند

کمبود ریس برای قالی بافی

منصور عربپور رئیس اتحادیه تولید کنندگان وبافندگان فرش دستباف شهرستان زرند بااشاره به این که ۴ کارگاه فعال بافت فرش در زرند داریم،گفت:فرش دستباف زرند از زمان‌های گذشته در شهرستان زرند بافته می‌شد و در چند سال اخیر نسبت به دیگر شهرستان‌های استان به سوی ریز بافت بودن جهش پیدا کرده و با طرح‌های مختلفی از جمله طرح‌های ترنجی، حسن خانی، درختی و... در ابعاد‌های مختلف تولید آن بیشتر شده است.

اوافزود:نسبت به دهه ۷۰ فرش دستباف زرند با کیفیت ترو ریز بافت‌تر بافته می‌شود. و انواع رو مبلی با فرش دستباف در طرح‌های بهار، گلدونی و... بافته می‌شود که علاقمندان زیادی دارد.

عرب پور در خصوص مشکلات این صنعت بیان داشت: در صنعت فرش دستباف ما با موانعی روبرو هستیم از جمله، نبود آموزش‌های لازم به بافندگان در خصوص آنچه باید در بافت یک فرش با کیفیت بدانند ، نامناسب بودن کارگاه‌ها که باید درمورد آن‌ها تدابیری اندیشیده شود وهمچنین درمورد صادرات فرش دستباف مشکلاتی از زمان‌های گذشته وجود داشت که با شیوع ویروس کرونا این مشکلات در پیش روی صادرات  فرش بیشتر شده  و فروش را به داخل منوط کرده است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دستباف شهرستان زرند در مورد بافندگان فرش دستباف تصریح کرد: افزایش قیمت مواد اولیه وقیمت ریالی فرش دستباف بافنده را در این مسیر دچار مشکل کرده است وهمچنین بیمه وتسهیلات یکی از مشکلات بافندگان در حوزه فرش دستباف است.

او تصریح کرد:نبود کارگاه ریس بافی در زرند باعث شده است که برخی مواقع باکمبود ریس مواجه شویم.

فرش ریزبافت زرندی

تأمین مواد اولیه تولید فرش دستبافت و پرداخت نشدن سهم دولت از بیمه تامین اجتماعی نیز از گره‌هایی است که تنها با دست دولت گشوده می‌شود و می‌تواند مشکلات قالی بافان و تولید کننده را مرتفع سازد.

حذف بیمه قالی بافان از مواردی است که شاغلان این بخش را برای ادامه کار بی رغبت کرده است وفرش را اگر از نگاه اقتصادی نگاه کنیم بسیار به ایجاد اشتغال و درآمد کمک می‌کند.

یکی از اصیل‌ترین هنر‌های ایرانیان که در سطح جهان همواره درخشیده، هنر فرش دستباف است، هنری که از دیرباز در این سرزمین رواج پیدا کرده و باعث ایجاد اشتغال و درآمد شده است. ایرانیان در این رشته هنری مانند عرصه‌های دیگر بسیار هوشمندانه و خلاقانه عمل کرده و فرش‌های بی همتایی را خلق کرده اند.

گزارش از صدیقه حاتمی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۲۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
خیلی عالی بود گزارشتون
آخرین اخبار