وزیر فرهنگ ترکیه اعلام کرد پروتکلی را به امضا رسانده است که بر اساس آن وضعیت مسجد ایاصوفیه همچنان به عنوان یک مجموعه فرهنگی و میراث جهانی باقی می‌ماند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، محمد ارسوی، وزیر فرهنگ ترکیه امروز اعلام کرد بر اساس پروتکلی که این وزارتخانه امضا کرده است مسجد ایاصوفیه استانبول که پیشتر اعلام شده بود از حالت میراث فرهنگی درآمده و به مسجد تبدیل شده است در همان وضع مرکز میراث فرهنگی باقی می‌ماند.

ارسوی در این خصوص گفت: «نیازی به نگرانی نیست، تضمین می‌شود که ایاصوفیه مانند گذشته باقی بماند. پروتکلی را امضا کرده‌ایم که بر اساس آن این مسجد با رعایت استاندارد‌های بین‌المللی به عنوان یک مرکز میراث فرهنگی باقی می‌ماند. کار‌های مرمت به سرعت انجام خواهد شد و گردشگران خارجی خواهند توانست به طور رایگان از ایاصوفیه دیدن کنند.»

او در ادامه اضافه کرد انتظار دولت افزایش میزان بازدیدکنندگان از این مرکز فرهنگی است.

در دهم ژوئیه، دادگاه عالی دولت ترکیه، حکم کابینه سال ۱۹۳۴ را مبنی بر تبدیل ایاصوفیه به یک موزه را لغو کرد و دستور داد که این مکان از این به بعد به عنوان مسجد استفاده شود. رجب طیب اردوغان بلافاصله این حکم را امضا کرد.

این حکم دادگاه ترکیه با اعتراض و مقاومت بسیاری در جامعه بین‌المللی روبرو شد که از جمله آن‌ها می‌توان به کلیسای ارتدوکس روسیه، آتن و واشنگتن اشاره کرد.

ساختمان این بنا در ابتدا به عنوان یک کلیسای جامع بیزانس ساخته شده بود که بعد‌ها به مسجد تبدیل شد. امپراطور بیزانس ژوستینین در سال ۵۳۷ میلادی این بنا را به عنوان یک کلیسای جامع مسیحی ارتدوکس ساخت و تقریباً این بنا هزار سال بزرگترین کلیسای مسیحی جهان باقی ماند تا اینکه قسطنطنیه توسط امپراطوری عثمانی به تسخیر درآمد و در قرن پانزدهم به استانبول تغییر نام داد.

ایاصوفیه در سال ۱۴۵۳ به یک مسجد تبدیل شد، اما در سال ۱۹۳۴ با حکم کابینه ترکیه تبدیل به یک موزه گشت و در سال ۱۹۸۵ یونسکو این بنا را به فهرست میراث جهانی خود اضافه کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار