عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان سهمی در کم شدن مشارکت مردم در انتخابات ندارد.

دهقان: مشارکت در انتخابات به دلیل وضعیت اقتصادی کم شدبه گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی طحان نظیف و دهقان از اعضای حقوقدان شورای نگهبان  با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری نگاهی به عملکرد شورای نگهبان قانون اساسی داشتند.

محمد دهقان عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در طول سال‌های پر برکت حضورشان سبب عمیق شدن پایه‌های شورای نگهبان شدند گفت: شورای نگهبان روز به روز پرورش و قوی‌تر شده است تا به صیانت از قانون اساسی، نظام، حقوق مردم و سایر موارد بپردازد.

شورای نگهبان خوشحال نیست که فردی رد صلاحیت می‌شود

او با اشاره به اینکه در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ۷۵ نماینده مجلس صلاحیتشان رد شد به طوری که نتوانستند در دوره یازدهم حضور پیدا کنند افزود: هیچ گاه شورای نگهبان خوشحال نیست که فردی رد صلاحیت می‌شود، چند هزار نفر از ثبت‌نام کنندگان صلاحیتشان احراز نشد، یک خبری رسید مبنی بر اینکه فلان نماینده اشتباهی را مرتکب شده است به طوری که آن اشتباه آغازی برای انحراف بود، ما به عنوان نهاد نظارتی به محض متوجه شدن آغاز انحراف با نمایندگان باید تعامل و گفتگو کنیم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه امیدواریم هیچ کدام از نمایندگان دچار مشکل بعد از پایان دوره نشوند؛  افزود: باید به دنبال کمک باشیم، دوران نمایندگی دوران لغزندگی است، ما حلقه مکمل مجلس هستیم لذا نباید اجازه دهیم که نماینده دچار مشکل شود.

دهقان با اشاره به اینکه دوران نمایندگی دوران لغزندگی است افزود: اتفاقاتی داشتیم که افرادی قبل از نمایندگی دارای مشکل بودند و بعد‌ها کشف شد البته چنین مواردی کم اتفاق افتاده بود، در برخی از موارد فرد تایید صلاحیت می‌شود و یک سری لغزش گاه‌ها در پیش پایش قرار می‌گیرد لذا شورای نگهبان تا کسی را تایید نکند امکان ورود آن فرد به مجلس وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه نظارت درون مجلس باید واقعی شود گفت: در این مدتی که بنده در شورای نگهبان بودم این گونه برداشت کردم که برخی از اتفاقاتی که در این مدت در دوران نمایندگی رخ داده و بعد‌های کشف شده همه آن‌ها قابل بیان نیست لذا مردم باید اطمینان بیشتری برای حضور در پای صندوق‌های رای داشته باشند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه نمی‌توان آبروی افراد را ریخت عنوان کرد: در تمام کشور‌های دنیا هرجا انتخابات واقعی است؛ نظارت صورت می‌گیرد، برخی از گفته‌های داخل کشور اینگونه القا می‌کند که آسمان سوراخ شده و شورای نگهبان به زمین افتاده است.

دهقان تصریح کرد: در کشور‌هایی که انتخابات به صورت صوری برگزار می‌شود برای وانمود کردن به اینکه انتخابات واقعی بوده کار نظارت را انجام می‌دهند لذا نظارت امر پذیرفته شده در تمام جوامع بشری است.

شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها کمترین دخالت را دارد

او با اشاره به اینکه شورای نگهبان سهمی در کم شدن مشارکت مردم در انتخابات ندارد گفت: با توجه به اعتراضاتی که مردم نسبت به وضعیت اقتصادی داشتند و همچنین بیماری کرونا در این دوره از انتخابات مشارکت کم شد به طوری که مردم نسبت به مسئولین کشور نارضایتی داشتند شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها کمترین دخالت را دارد.

طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در دوره قبل کار خود را به درستی انجام نداد که خروجی آن رد صلاحیت ۷۵ نماینده مجلس شد، برای شورای نگهبان تفاوت میان افراد وجود ندارد، ما پایبند قانون هستیم و بر اساس استعلامات اگر صلاحیت نماینده تایید نشود رد صلاحیت می‌شود.

او با اشاره به اینکه ۱۸ نماینده از اول انقلاب در این یازده دوره از مردم رای گرفته‌اند افزود: باید ساختار‌های حقوقی قانونی کشور مورد توجه قرار بگیرد، ما در حوزه انتخابات مجری قانون هستیم، البته خودمان به آن ایراد و اشکال وارد کرده‌ایم.

قانون نیازمند اصلاح است 

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه قانون نیازمند اصلاح است گفت: قانون پاسخگوی نیاز‌های روز نیست، ما بین مردم هستیم و عدم اقناع را می‌بینیم، اما مجری قانون هستیم و به آن ایراد وارد می‌کنیم، اما تا وقتی قانون وجود دارد به آن پایبند هستیم.

طحان نظیف با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۹۵ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد به طوری که در این سیاست‌ها هم آسیب‌شناسی وضع موجود صورت گرفته و هم راهکار‌های ارائه شده است خاطرنشان کرد: شورای نگهبان به مدت ۴۰ سال است که در مقام عمل انتخابات را برگزار می‌کنند.


بیشتر بخوانید: شاید شفافیت آرا مانع تصمیم‌گیری درست شود/ متانت مجلس در برابر شورای نگهبان/ برای تدریس به دانشگاه می‌روم


او با اشاره به بحث پیش ثبت‌نام در انتخابات گفت: این موضوع محل بررسی دقیق دارد، احکام محدودی در قانون انتخابات در خصوص فضای مجازی داریم و احکام موجود باید بازدارنده باشد، در شفافیت منابع مالی مشکل وجود دارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: برنامه عدم التزام به اسلام را بار‌ها گفته ام که قابل شکسته شدن و دقیق شدن است، موارد متعددی داریم که اگر اصلاح شود بسیاری از مشکلات و عدم اقناع‌ها در فضای عمومی مرتفع می‌شود و مردم به عملکرد‌ها نگاه می‌کنند، بحث معیشت، مردم را در تنگنا قرار داده و این موضوع در مشارکت آن‌ها در انتخابات اثر بی‌بدیلی دارد.

او افزود: شورای نگهبان با اسناد و مدارک و طبق قانون صلاحیت افراد را بررسی می‌کند، بررسی صلاحیت در شورای نگهبان مستند بر اصل ۹۹ قانون اساسی است و موضوعات براساس قانون بررسی می‌شوند.

طحان نظیف با بیان اینکه اختلاف نظر درباره منتخب گچساران از ابتدا در شورا وجود داشت گفت: در نهایت عدم تایید ایشان در شورای نگهبان رأی نیاورد، زمان نظردهی شورای نگهبان در ماجرای اعتبارنامه منتخب گچساران، تمام شده بود و ما اعلام کردیم که زمان قانونی ما تمام شده و نفیا یا اثباتا نظری در این باره نمی‌دهیم.

قانون انتخابات فعلی به هیچ وجه پاسخگوی نیاز‌های امروز کشور نیست

او با اشاره به اینکه ما در انتخابات مجری قانون انتخاباتی هستیم که به آن ایرادات زیادی داریم گفت: قانون انتخابات فعلی به هیچ وجه پاسخگوی نیاز‌های امروز کشور نیست؛  مشکل اصلاح قانون انتخابات در مجلس قبل این بود که موضوع به استانی شدن انتخابات گره خورد؛  البته در کلیات استانی شدن ایرادی نداریم ؛اگر قانون انتخابات اصلاح می‌شد، بسیاری از مشکلات و عدم اقناع‌ها پیش نمی‌آمد.

طحان نظیف گفت: بنابر نظرسنجی‌های دولتی‌ها، کمتر از نیم درصد از موضوع علت کاهش مشارکت مردم در انتخابات مربوط به بررسی صلاحیت‌های شورای نگهبان است. ما راضی به ردصلاحیت حتی یک نفر هم نیستیم، اما باید طبق قانون صلاحیت همه داوطلبان را بررسی کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
اگر همه هم تایید صلاحیت میشدن باز مشارکت همین بود مردم از شما دیگه نا امید شده اند
آخرین اخبار