هانی‌زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تعیین چارچوب مناسبات اقتصادی و سیاسی محور سفر ظریف به عراق

کارشناس مسائل بین الملل معتقد است تعیین چارچوب مناسبات اقتصادی و سیاسی مهم‌ترین مسئله‌ای است که ظریف در سفر خود به عراق مطرح خواهد کرد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به عراق، گفت: این سفر در راستای تشکیل دولت جدید عراق و راستی آزمایی رفتار‌های سیاسی این دولت با ایران است، این سفر با توجه به رویکرد مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور برای حفظ روابط بغداد با تهران می‌تواند چارچوب جدیدی در مناسبات ایران و عراق ایجاد کند.

او افزود: آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش بعد از شروع مذاکرات راهبردی دولت عراق با واشنگتن فشار‌های زیادی برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک تهران و بغداد بر دولت این کشور وارد ساختند، اما مصطفی الکاظمی به دلیل فشار افکار عمومی و جریان‌های سیاسی سعی کرد که رقابت خود را در سطح بالایی با ایران حفظ کند.


بیشتر بخوانید


هانی زاده ادامه داد: سفر آقای ظریف به بغداد می‌تواند به افزایش سطح روابط ایران و عراق کمک کند. به خصوص در حوزه تبادل اقتصادی ایران، شرایط منطقه و گسترش ویروس کرونا موجب شده که سطح روابط اقتصادی ایران و عراق کاهش پیدا کند و تحت تاثیر ویروس کرونا قرار بگیرد، به همین دلیل معتقدم مهم‌ترین مسئله‌ای که ظریف با همتای عراقی خود فواد حسین مطرح خواهد کرد مسئله تعیین چارچوب مناسبات اقتصادی و سیاسی است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: عراق باید نقش محوری خود را در محور مقاومت ایفا کند، همچنین همکاری ایران و عراق در حوزه‌های امنیتی است و باید این مناسبات حفظ شود، چراکه طبق گزارشات رسیده آمریکایی‌ها قصد دارند بار دیگر داعش را بازگردانند تا نا امنی‌ها را در عراق تشدید کنند و از این رهگذر دولت مصطفی الکاظمی را با چالش امنیتی مواجه کنند، بنابراین این سفر می‌تواند به شفاف سازی روابط دیپلماتیک تهران و بغداد در پرتو دولت جدید عراق ایجاد کند.

یک منبع عراقی اعلام کرد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یکشنبه هفته آینده به بغداد سفر می کند و با نخست‌وزیر، رئیس جمهور، رئیس پارلمان عراق و دیگر مقامات سیاسی این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار