وزارت امور خارجه روسیه به مناسبت پنجمین سالگرد توافق هسته‌ای ایران [برجام] بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالگرد توافق هسته‌ای ایران [برجام] اعلام کرد «اجرای برنامه جامع اقدام مشترک» هنوز هم می‌تواند به یک مسیر پایدار بازگردد، اما این امر به اراده سیاسی همه شرکت کنندگان و اعضای سازمان ملل نیاز دارد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: کشور‌ها باید روند ایجاد چالش در مسیر اجرای برجام را متوقف کنند و از نابودی این دستاورد خودداری کنند. هنوز هم مانند ۵ سال قبل کشور‌ها می‌توانند به تصمیمات موثر و قابل اتکای شورای امنیت توجه و آنها را اجرا کنند. مخالفان برجام هنوز جایگزینی برای این توافق پیشنهاد نداده اند و به منظور تحقق اهدافشان به تنش‌های سیاسی-نظامی در خاورمیانه دامن می‌زنند، باعث تنش در شورای امنیت می‌شوند و همزمان می‌خواهند مشکلات مربوط به انتخابات [آمریکا] را حل کنند.

وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه واشنگتن با پایبند نبودن به تعهدات برجامی اش، خود را در عرصه جهانی بی اعتبار کرده است، ادامه داد: این راه به جایی نمی‌رسد. برجام به منظور جلوگیری از سناریو‌های توسل به زور طراحی شده تا از خطر جنگ در خلیج فارس بکاهد. این توافق همچنان جایگزینی ندارد. کشور‌های عضو سازمان ملل امروز باید اراده سیاسی و ایستادگی در برابر آن را نشان دهند و در این مسیر حق ندارند اشتباه کنند.

مسکو همچنین کارزار موسوم به فشار حداکثری آمریکا بر ایران را «کوته‌بینانه و نادرست» دانست.

در سال ۲۰۱۵، قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از توافق هسته‌ای ایران به تصویب رسید. بر اساس آن، کلیه تحریم‌ها علیه تهران که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ مصوب شده بود خاتمه می‌یافت. تحریم تسلیحاتی علیه ایران که تا پنج سال اعتبار داشت، در نوامبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شود.

آینده توافق هسته‌ای ایران پس از آن به خطر افتاد که واشنگتن به طور یکجانبه در ۸ مه ۲۰۱۸ از آن خارج شد و پس از آن در زمینه صادرات نفت، تحریم‌هایی علیه تهران وضع کرد. به گفته طرف ایرانی، بقیه شرکت کنندگان، در درجه اول اروپایی‌ها، در بخش اقتصادی توافقنامه به طور کامل به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، بنابراین معامله به شکل فعلی آن معنی ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار