مدیرکل میراث فرهنگی زنجان طی پیامی فرارسیدن ۲۴ تیرماه پانزدهمین سالروز ثبت گنبد سلطانیه در فهرست میراث جهانی را گرامی داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، زنجان شهریست در شمال غربی کشور با همه آثار تاریخی پر ابهت و زیبایش، وقتی که گذرت به شهر زنجان می‌افتد در گستره چمن تاریخی سلطانیه بنایی با شکوه با گنبد فیروزه‌ای زیبایش را بر رخ ناظران می‌کشد.
 
 
 گنبد سلطانیه
 

بنایی که یادگار سال‌های پویایی هنر و معماری ایرانی است، این بنا در طول حکومت ایلخانان با نقش و نگاری زیبا و گنبد فیروزه ایش برپا شد تا یادگاری بر آیندگان این کشور باشد.

بنایی با تلفیقی از کاشی و آجر و قامت افراشته در دامن چمن تاریخی سلطانیه بدون شک از زیباترین آثار تاریخی کشور محسوب می‌شود.

این گنبد سر به فلک کشیده در فهرست مرتفع‌ترین گنبد‌های آجری جهان واقع شده و از نظر ارتفاع بعد از کلیسای سانتاماریا و مسجد ایاصوفیه، سومین گنبد مرتفع جهان است.

گنبد در سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلاد توسط مغولان در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد تا به عنوان آرامگاه ابدی هشتمین ایلخان مغول، سلطان محمد خدابنده یا الجایتو مورد استفاده قرار بگیرد.

هدف سلطان از احداث چنین بنای منحصر به فردی، این بود که پیکر مطهر امام اول شیعیان را در آن به خاک بسپارد، اما در نتیجه مخالفت علمای شیعه موفق به انجام چنین کاری نشد و پس از مرگش این مکان به آرامگاهی برای خودش تبدیل شد.
 
گنبد سلطانیه
 
گنبد سلطانیه
 
گنبد سلطانیه
 
 گنبد سلطانیه
 
 گنبد سلطانیه
 
 
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان طی پیامی فرارسیدن ۲۴ تیرماه پانزدهمین سالروز ثبت گنبد سلطانیه در فهرست میراث جهانی سالروز ثبت این اثر فاخر در یونسکو را گرامی داشت.
 
در این پیام آمده است،استان زنجان میراث دار یکی از غنی‌ترین و رساترین فرهنگ‌های کهن ایران زمین است و گنبد عظیم سلطانیه تجلی گاه هنر و معماری دوره ایلخانی و اوج معماری اسلامی ایران است.
 
بی شک ثبت هر اثر تاریخی در راستای حفاظت از فرهنگ و تمدن ایران زمین در میراث جهانی یونسکو در جای جای میهنمان در جهت شناساندن تمدن کهن و میراث باستانی غنی ایران سربلند به جهانیان افتخاری غرورآفرین است.

در جای جای کشورمان، آثار بی‌نظیری از تاریخ و تمدن بشری می‌توان یافت که قدمتی بس کهن دارند. آثاری که جهانیان سر تعظیم در مقابل ارزش و شکوه و عظمتشان فرود می‌آورند و سبب شده تا تعدادی از آن‌ها در فهرست میراث جهانی جای بگیرند .
 
یکی از این آثار گنبد سلطانیه در زنجان است ثبت این بنای منحصر به فرد در ۲۴ تیر سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو برگ زرینی در جهت نمایاندن فرهنگ غنی و تمدن دیرینه زنجان عزیز به جهانیان است.

سومین گنبد بزرگ جهان و بزرگترین بنای آجری علاوه برشکوه و عظمت معماری که در نوع خود نه تنها بی نظیر است بلکه دانشنامه‌ای از نقش و طرح در تزئینات معماری عصر ایلخانی است و بیانگر برهه‌ای از تاریخ معماری و هنر ایران زمین می‌باشد.

این بنا به عنوان هفتمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی (یونسکو) به ثبت رسیده است، این اثر ارزشمند که به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم (ه - ق) احداث شده؛ پس از حدود ۷۴۳ سال دیرینگی همچنان ایستایی خود را حفظ کرده و استوار مانده است.

مدیر کل میراث فرهنگی زنجان در این پیام آورده است؛بر خود لازم می‌دانم ۲۴ تیرماه، سالروز ثبت جهانی پانزدهمین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو یعنی گنبد سلطانیه پرآوازه را به تمام هم‌میهنان و دوستداران میراث فرهنگی این مرز و بوم تبریک عرض کنم.
 
 از تمام مردم عزیز ایران‌زمین دعوت می‌کنم تا پس از فروکش کردن بحران ویروس کرونا از این اثر جهانی شگفت‌انگیز دیدن و سفر به دنیای پر رمز و راز تاریخ را در اینجا تجربه کنند.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.