مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: چهار تیم کاری مستقل و متخصص این اداره کل با همکاری جوامع محلی و بومی سه زیستگاه گونه‌های خاص حیات وحش را در مرکز استان شناسایی کردند.

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: اظهار داشت: شناسایی مناطق و زیستگاه‌های گونه‌های خاص استان یکی از اولویت‌های برنامه‌های مراقبتی و حفاظتی یگان حفاظت محیط زیست استان است که سال گذشته با تلاش تیم کارشناسان محیط زیست به نتیجه رسید.

او  افزود: در این برنامه پس از شناسایی منطقه با توجه به شناخت نوع گونه، اقلیم، توپوگرافی و منابع به اولویت‌های چندگانه مراقبتی دسته بندی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: زیستگاه‌های شناسایی شده متعلق به گونه‌های خرس سیاه، پلنگ و جبیر است.

او  ادامه داد: این اداره کل در یک برنامه ریزی بلند مدت سایر گونه‌های شاخص استان را نیز مورد مطالعه دقیق قرار خواهد داد.

 گونه‌های جانوری و گیاهی سیستان و بلوچستان در ۱۳ منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می‌کنند.

جنگل حرا، بستر‌های علفی، سواحل شنی و ماسه ای، رودخانه‌ها و تالاب‌ها از مهم‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های جانوری سیستان و بلوچستان است.

تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه‌های جانوری سیستان و بلوچستان هستند که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی‌توان آثاری از زیست آن‌ها مشاهده کرد.

در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می‌کنند.

در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقه‌مندان به محیط زیست است.

منابع دریایی و شیلاتی، وجود آثار طبیعی - ملی، تالاب‌های شور و شیرین، دریاچه ها، جنگل، کوه‌هایی با چشم انداز خاص و غار‌های طبیعی که می‌تواند سیستان و بلوچستان را به قطب گردشگری و توسعه اکوتوریسم در کشور و منطقه تبدیل کند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار