باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کرد؛

وقوع ۱۲۰۰ زلزله در محدوده فیروزکوه طی ۱۰ سال گذشته

رییس مرکز لرزه نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: در ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ زلزله در اطراف تهران رخ داده است.

علی بیت اللهی رییس مرکز لرزه نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه زمین لرزه هایی که در منطقه فیروزکوه از بامداد امروز رخ داده است، ارتباطی به زلزله ۵.۱ ریشتری دماوند ندارد گفت: مردم نگران وقوع پس لرزه هایی با ریشتر بیشتر نباشند چرا که زمین لرزه های امروز ارتباطی به گسل مشا ندارد.

او ادامه داد: این زلزله به گسل مشا که باعث وقوع زلزله دماوند شده بود، ارتباطی ندارد و در ۸ تا ۱۱ کیلومتری گسل مشا قرار دارد و به گسل های شمال سمنان و یا انتهای شرقی فیروزکوه مرتبط می شود.

بیت اللهی بیان کرد: به طور کلی یک شاخه زلزله ای برای زمین لرزه می توان تعریف کرد که طی آن زلزله های کوچک رخ می دهد.

رییس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه در ایران دستگاه هایی برای ارزیابی زلزله با قدرت زیر ۳ ریشتر نداریم، گفت: از ساعت ۵ بامداد امروز تاکنون ۶ زلزله با قدرت ۳ تا ۳.۵ ریشتری ثبت شده است، در صورتی که طبق بررسی های صورت گرفته تعداد زلزله های ۲‌ریشتری که به وقوع پیوسته بسیار زیاد بوده است.

او تاکید کرد: زلزله ای که در این منطقه رخ داده در فاصله ۱۱۰ کیلومتری استان تهران بوده است و با توجه به ارزیابی های انجام شده، نگرانی بابت وقوع زلزله با قدرت بالاتر کم است.

‌بیت اللهی اظهار کرد: بزرگ ترین زلزله ای که در طول سال های گذشته به وقوع پیوسته همان زلزله ۵.۲ ریشتری بوده و در طول این مدت زلزله ای با قدرت بیشتر رخ نداده است.

رییس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در طول ۱۰ سال گذشته بیش از یک هزار و ۲۰۰ زلزله در بخش های مختلف این محدوده رخ داده است؛ گفت: بزرگترین این زلزله ها ۵.۲ ریشتری بوده که ثبت شده است.

او اضافه کرد: این زلزله ها به صورت تجمعی در ناحیه های کوچک رخ داده و متمرکز شده است و نگرانی بابت وقوع زلزله بزرگ تر و فعال شدن گسل مشا وجود ندارد.

۱۵ هزار واحد مسکونی بدون اسکلت در ۵ کیلومتری گسل تهران قرار دارد

بیت اللهی با بیان اینکه مردم تهران و اطراف گسل باید همواره هوشیار باشند گفت: هوشیاری برای همه مردم ضرورت دارد با توجه به آنکه وضعیت واحدهای مسکونی در این محدوده نامناسب است، این امکان وجود دارد که با یک زلزله کوچک دچار آسیب شوند؛ بنابراین هوشیاری مردم ضروری است و نباید فراموش کرد که زلزله قابل پیش بینی نیست.

رییس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات در پایان تصریح کرد: ۱۵ تا ۱۶ هزار واحد مسکونی در شعاع ۴ تا ۵ کیلومتری گسل فیروزکوه قرار دارند که اکثر آنها فاقد اسکلت هستند که با کوچک ترین زلزله دچار آسیب و تخریب می شوند؛ بنابراین ضرورت مقاوم سازی این واحدها و هوشیاری ساکنان آنها ضروری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار