مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت:طی امسال برای نخستین بار برای اجرای ۳ هزارو ۳۵۰ هکتار زمین کشاورزی حفاظتی با رویکرد مقابله با پدیده گرد و غبار قرارداد انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فریدون آهنگری، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: اجرای کشاورزی حفاظتی در مزارع به پایداری منابع آب و خاک کمک می‌کند که اگر بدنبال کشاورزی و تولید پایدار در بخش کشاورزی باشیم باید از روش‌های نوین همچون کشاورزی حفاظتی استفاده کرد.

او افزود: با توجه به محدودیت منابع آب و خاک و همچنین پایین بودن ماده آلی خاک؛ تنها راه نجات بخش کشاورزی استفاده از کشاورزی حفاظتی است.

آهنگری تصریح کرد: کشاورزی حفاظتی باعث ایجاد تحول و تغییر در بخش کشاورزی می‌شود بنابراین باید زیر ساخت‌های لازم فراهم و کشاورزان را به اجرای آن در مزارع ترغیب کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان داشت: کشاورزی حفاظتی راهکاری مناسب برای حفظ و اصلاح منابع کشاورزی با هدف افزایش تولید و پایداری محصول همراه با حفظ محیط زیست است و در این روش به جای استفاده از روش‌های خاک ورزی رایج، از خاک ورزی حفاظتی، بدون خاک ورزی یا انواع خاک ورزی حداقلی استفاده می‌شود، به این معنا که زیر و رو شدن خاک در این روش مثل سیستم رایج خاک ورزی نبوده و دست کم ۳۰ درصد بقایای محصول قبل در سطح خاک حفظ می‌شود.

آهنگری گفت: حفظ ماده آلی خاک و کاهش هزینه تولید از نکات برجسته طرح کشاورزی حفاظتی است و در این طرح، حداقل تخریب مکانیکی خاک به منظور برداشت بذر وجود دارد؛ همچنین پوشش دائمی سطح خاک حفظ می‌شود و باید تناوب زراعی مختلف شامل گیاهان پوششی را در این طرح درنظر گرفت و از تک محصولی شدن زمین‌های کشاورزی پرهیز کرد.

او افزود: در کشاورزی حفاظتی سطح پوششی زمین نباید سوزانده شود؛ این گیاهان برای حفظ ذخیره رطوبت خاک و جلوگیری از فرسایش و افزایش ماده آلی خاک تاثیرگذار هستند.

آهنگری تصریح کرد: همچنین کنترل بهتر علف‌های هرز در کشاورزی حفاظتی و بقایا در سطح مزرعه مانع از رسیدن نور به علف‌های هرز می‌شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار