به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیه ۲۹ سوره مبارکه انفال، امروز در ارتباط تصویری حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بالای سر ایشان نصب شده بود.
ترجمه و تفسیر این آیه را در ادامه این مطلب بخوانید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ.
ترجمه:
ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد (یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید) و گناهان شما را بپوشاند و شما را بیامرزد که خدا دارای فضل و رحمت بزرگ است.
تفسیر:
وسیله و معیار شناخت حقّ از باطل متعدّد است، از جمله:
الف: انبیا و اولیای الهی؛ چنان که پیامبر (ص) را فاروق نامیدند و یا در حدیثی میخوانیم: «مَن فارق علیّاً فقد فارق اللّه» هر کس علی علیه السلام را رها کند، خدا را رها کرده است.
ب: کتاب آسمانی که با عرضه امور به آن میتوان حقّ را از باطل تشخیص داد.
ج: تقوا؛ طوفان غرایز و حبّ و بغضهای همراه با بی تقوایی، مانع درک حقایق است.
د: عقل و خرد که بدون آن نمیتوان حتّی به سراغ وحی رفت.
فرقان و قدرت تشخیص حقّ از باطل، حکمت و بینشی خدادادی است که به اهل تقوا داده میشود و به علم و سواد و معلومات وابسته نیست.
کسانی که تقوا داشته و تمایلات نفسانی را کنار بگذارند، قوّه تشخیص حقّ به آنها عطا میشود. چنان که در آیه دیگری میخوانیم: «اتَّقُوا اللّهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللّهُ» از خدا پروا کنید، خداوند شما را آگاه میکند و به یادتان میآورد.
گویا روح همچون آینهای است که تقوا غبار را از آن میزداید و نور حقّ در آن منعکس میشود. چنان که حضرت علی علیه السلام تقوا را دارو و درمان دل ها، نور و بینایی کوردلیها و شفا و وسیله اصلاح قلب، تطهیر جان، امنیّت ترسهای درونی و روشن شدن تاریکیها میداند. بر عکس، حرصها و طمعها سبب لغزش خردها میشود. حضرت علی علیه السلام میفرماید: «اکثر مصارع العقول تحت بروق المطامع» بیشتر لغزشگاه خرد، زرق و برق طمعها است.
۱-اگر تقوا داشته باشیم، در آزمایش مال و فرزند، خداوند به ما کمک میکند که چگونه برخورد کنیم.
۲-عملکرد انسان، در بینش او تأثیر دارد. کسی که تقوا دارد، علاوه بر علم، فطرت، عقل و تجربه، بصیرت و شناخت ویژهای از جانب خداوند دریافت میکند.
۳-تقوا عامل شناخت صحیح، «فرقان» مایه آبرو و حیثیّت اجتماعی و مغفرت اخروی است.
۴-اعطای بصیرت ویژه به پرهیزکاران و بخشایش گناهان آنان، تفضّلی از جانب خداوند است.
انتهای پیام/