معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: ۳۰ درصد مبتلایان به بیماری کرونا ناقل بدون علامت هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی ضامن صالحی فرد معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ۳۰ درصد از مبتلایان به بیماری کرونا بدون علامت هستند و این درحالی است که قدرت سرایت بیماری توسط این افراد بسیار زیاد است.

او افزود: در صورت عدم استفاده ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مناسب توسط مبتلایان بدون علامت به کرونا، قدرت بیماری زایی این افراد در تعامل با دیگران ۹۰ درصد می‌باشد.


بیشتر بخوانید


صالحی فرد اضافه کرد: استفاده از ماسک ساده‌ترین و مؤثرترین و در صدر پروتکل‌هایی بهداشتی مقابله با بیماری کووید ۱۹ می‌باشد.

او ادامه داد: فرد مبتلا به کرونا تا ۱۴ روز ناقل بیماری بوده و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با احتساب روزانه برخورد با ۱۰۰ نفر به طور میانگین و احتمال ۹۰ درصدی انتقال بیماری، طی این مدت می‌تواند ناقل بیماری به یک هزار و ۲۶۰ نفر دیگر باشد.

صالحی فرد گفت: ۲۰ درصد این افراد نیازمند مراجعه و بستری در بیمارستان می‌شوند و حدود پنج درصد بیماریشان وخیم و احتمال مرگشان افزایش می‌یابد.

او افزود: با توجه به افزایش تقاضا برای استفاده از ماسک و وجود محدودیت برای برخی از هم استانی‌ها در تهیه ماسک به علت کمبود یا عدم توان مالی، استفاده از ماسک‌های دست دوز و خانگی قابل شست و شو توصیه می‌شود.

صالحی فرد ماسک سه لایه را بهترین نوع ماسک بیان و اضافه کرد: در صورت لزوم تهیه ماسک خانگی از پارچه‌های تمیز و سالم با الیاف فشرده بهترین توصیه به مردم برای جلوگیری از سرایت بیماری کووید ۱۹ به دیگران است.

او در پایان خاطر نشان کرد: در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با ازدحام بیماران در مراکز درمانی و با توجه به محدودیت ظرفیت بیمارستان‌ها و توان کادر درمانی با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.