باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

مزاحمت تلفنی، تفریح یا جرم؟

از وقتی تلفن وارد زندگی روزانه شد؛ مزاحمت های تلفنی هم شروع شد؛ مزاحمت هایی که بعضی از افراد به چشم شوخی و تفریح به آن نگاه می کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، شاید افراد فکر می‌کنند، چون چهره آن‌ها در مزاحمت‌های تلفنی دیده نمی‌شود مجازاتی هم در انتظارشان نخواهد بود، اما از آنجایی که مزاحمت‌ها اعمال آگاهانه به قصد سلب آسایش دیگران هستند قطعا قانونگذار از کنار آن به آسانی نمی گذرد.

در این میان مزاحمت‌های تلفنی برای دستگاه‌های امدادی متفاوت هم می‌شود؛ چون نیرو‌های امدادی مسئول نجات جان شهروندان هستند و هر تماس و مزاحمت تلفنی ممکن است جان فرد یا افراد دیگری را در معرض خطر قرار دهد.

مزاحمت تلفنی، تفریح یا جرم؟

تعریف قانونگذار از مزاحمت‌های تلفنی

محمدرضا انصافداران عضو هیئت مدیره مرکز وکلای قوه قضاییه در استان اصفهان گفت: مزاحمت در لغت به معنی زحمت دادن و رنج رساندن و مزاحمت تلفنی به معنای سلب آسایش و رنجاندن دیگران از طریق تلفن یا سایر دستگاه‌های مخابراتی است.

او ادامه داد: البته باید توجه داشت که در مزاحمت تلفنی حتما لازم نیست که گفتار یا عباراتی از جانب مرتکب ادا شود بلکه صرف برقراری ارتباط و تماس با قصد مزاحمت و بدون ادای کلمات مخصوصا در ساعتهای خاص یا به صورت مکرر می‌تواند از مصادیق مزاحمت تلفنی تلقی شود.

عضو هیئت مدیره مرکز وکلای قوه قضاییه در استان اصفهان اشاره کرد: به عنوان مثال تماس تلفنی در نیمه شب می‌تواند منجر به سلب آرامش یا ضرر‌های معنوی شود و یا تماس با نهاد‌های امدادی مثل آتش نشانی و اورژانس ممکن است به بازماندن آن‌ها از خدمات رسانی به حادثه دیدگان واقعی ختم شود.
بیشتر بخوانید

سوالات غیر اورژانسی، بزرگترین چالش اورژانس اصفهان


عابدی مسئول روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان بیان کرد: در سال ۹۹ به طور متوسط روزانه ۳۴۰۰ تماس با اورژانس اصفهان ثبت شده است. البته آمار ثبت مزاحمت‌های تلفنی اورژانس اصفهان که در سال گذشته ۷.۵ درصد گزارش شده بود، اما این آمار مسال به ۵.۹ درصد کاهش یافته است.

او ادامه داد: همه تماس‌هایی که با اورژانس گرفته می‌شود امدادخواهی نیست. این تماس‌ها شامل تماس اشتباهی، طرح سوالات غیر اورژانسی و درخواست اطلاعات پزشکی، عمومی و به ویژه کرونا می‌شود.

مسئول روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان عنوان کرد: بزرگترین مشکل ما سوالات غیر مرتبط و غیر اورژانسی است که پاسخ دهی به آن‌ها وقت بسیاری را از کارشناسان ما می‌گیرد و خطوط تلفن را نیز اشغال می‌کند.

عابدی افزود: با شیوع ویروس کرونا تعداد بسیاری از تماس‌های اورژانس به پرسش در این زمینه اختصاص دارد. البته مرجع پاسخگویی به سوالات شهروندان در مورد کرونا اورژانس نیست و فقط شماره‌های ۳۱۱۳ و ۴۰۳۰ مخصوص مشاوره درباره این بیماری است؛ از جمله سوالات دیگر از اورژانس در خصوص اطلاعات دارویی است که سامانه تلفنی ۱۹۰ در این مورد پاسخگوی شهروندان خواهد بود.

او تاکید کرد: همه تماس‌ها با مرکز اورژانس اشتباهی یا تصادفی نیست و متأسفانه افرادی هستند که با تماس‌های مکرر و یا دادن نشانی غیرواقعی و اشتباه برای نیرو‌های امدادرسانی ایجاد مشکل می‌کنند.

مسئول روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: برای نمونه، پارسال یک مورد مزاحمت تلفنی ثابت با اورژانس اصفهان داشتیم که روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ بار با مرکز تماس می‌گرفتند و طی بررسی‌های ما مشخص شد که این فرد دچار بیماری روانی است و با درخواست اورژانس خانواده این فرد را کنترل کردند.

البته موارد دیگری هم وجود داشت که طبق اعلام و شکایت اورژانس خط‌هایی که به نام فرد خاطی بود قطع شد.
 
مزاحمت تلفنی، تفریح یا جرم؟

شهروندان در چه شرایطی می‌توانند با اورژانس تماس بگیرند

عابدی در خصوص حیطه وظایف و مسئولیت‌های اورژانس اظهار داشت: فوریت‌های پزشکی به مواردی گفته می‌شوند که اگر در لحظه، کمک رسانی نشود منجر به مرگ یا نقص عضو در فرد می‌شود. مصادیق فوریت‌های پزشکی در اورژانس تصادفات، خونریزی، سکته‌های قلبی و مغزی، مشکلات زنان و تنفسی است که باید فورا امداد رسانی شود.

او در خصوص پیگیری مزاحمت‌های تلفنی اورژانس اضافه کرد: از لحاظ قانونی وقتی اورژانس از مزاحمت تلفنی شکایت کند مخابرات وارد عمل می‌شود و خط تلفن فرد را قطع می‌کند و اگر شکایت در مراجع قانونی و قضایی مطرح شود تنبیه‌هایی مانند جریمه‌های مالی و حتی بازداشت در انتظار فرد خاطی است.

فرهنگ سازی بهترین راه مقابله با مزاحمت‌های تلفنی

عابدی بهترین راه کاهش مزاحمت‌های تلفنی را فرهنگ سازی عنوان کرد و گفت: سعی کردیم تا با انتشار اخبار و کلیپ‌هایی موضوعات مختلف از جمله خطر‌های مزاحمت تلفنی را از طریق فضای مجازی وصداوسیما اطلاع رسانی کنیم، چون معتقدیم که بهترین راه مقابله با مزاحمت‌های تلفنی آگاه کردن مردم و فرهنگ سازی عمومی است.

او ادامه داد: در همین زمینه کلیپ‌هایی با نام «مجموعه داستان‌های آقای مستدام» را در فضای مجازی منتشر کرده ایم تا با بیان طنز مشکلات مزاحمت برای نیرو‌های امدادی اورژانس مطرح شود و مردم دریابند مزاحمت‌های تلفنی چطور باعث می‌شود در حق امدادخواه واقعی ظلم شود

۸۷ درصد از تماس‌ها به آتش نشانی منجر به اعزام نیرو نمی‌شوند

 
فرهاد کاوه آهنگران سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان عنوان کرد: طبق آمار در سال ۱۳۹۷ تعداد ۴۴۷۸۷ تماس با سامانه ۱۲۵ اصفهان ثبت شده است که این آمار در سال ۹۸ به ۴۳۶۶۲ تماس کاهش یافته است.

او ادامه داد: طبق بررسی‌های ما بین ۸۵ تا ۸۷ درصد از این تماس‌ها منجر به عملیات نشده اند و فقط ۱۲ تا ۱۳ درصد اعزام نیرو داشته ایم، البته منجر به عملیات نشدن تماس‌های تلفنی به معنای مزاحمت نیست.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار داشت: تماس‌هایی که با سامانه ۱۲۵ می‌شود شامل راهنمایی و مشاوره ایمنی، تماس اشتباهی و درخواست حضور نیرو‌های امدادی بخش‌های دیگر به دلیل استرس و هیجان، تماس‌هایی کودکان بدون اطلاع صاحب خط تماس از تلفن عمومی که طبق آمار بیشتر کار دانش آموزان است و در نهایت مزاحمت‌های تلفنی است که گاه با ناسزا گویی یا اعلام حریق و حادثه اشتباه خطوط را اشغال می‌کنند و نیرو‌های آتش نشانی را به دردسر می‌اندازند.

خطراتی که اعزام‌های غیرواقعی برای آتش نشانی بوجود می‌آورند


کاوه آهنگران تاکید کرد: در صورت اعزام‌های خطا ممکن است به دلیل سرعت، شتاب و اضطرار بالا اتفاقی برای شهروندان و یا خودرو‌های آتش نشانی بیفتد و ممکن است در اثر یک اعلام اشتباه شاهد یک حادثه واقعی باشیم. شهروندان این مهم را در نظر بگیرند که اعزام‌های غیرواقعی توان و انرژی نیرو‌های آتش نشانی را تضعیف می‌کند.

او بیان کرد: مردم بایستی نیرو‌های امدادی را از خود بدانند. هر چند که نیرو‌های ما روانشناس هستند و بسیاری از مزاحمت‌ها را خنثی می‌کنند، اما اشغال نکردن خطوط نیرو‌های امدادی یک فرهنگ است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در مورد بهترین نوع فرهنگ سازی به منظور همکاری مردم با نیرو‌های امدادی تاکید کرد: شهروندان بدانند با مزاحمت برای خطوط ۱۲۵ در کار ما در شرایط بحرانی خلل ایجاد می‌کنند. مردم در نظر بگیرند ممکن است در زمان اشغال خطوط نیرو‌های امدادی خود یا خانواده شان نیاز به امدادرسانی داشته باشند.

مزاحمت تلفنی، تفریح یا جرم؟

 

۶ ماه حبس مجازات مزاحم تلفنی آتش نشانی اصفهان


کاوه آهنگران بیان کرد: ابتدای سال ۹۹ برای اولین بار اولین مزاحم تلفنی ۱۲۵ را به مقامات قضایی معرفی کردیم.

او افزود: این شخص که با برقراری تماس‌های مکرر کاذب با سازمان آتش نشانی، ایجاد مزاحمت کرده بود به علت توهین، به تحمل ۷۴ ضربه شلاق و به اتهام مزاحمت تلفنی به ۶ ماه حبس و به اتهام نشر اکاذیب به دو سال حبس محکوم شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در خصوص پیگری مزاحمت‌های خطوط سامانه ۱۲۵ اعلام کرد: طبق قانون اگر شماره‌ای را آتش نشانی بعنوان مزاحمت به مراجع قضایی اعلام کند دفعه اول به مالک خط اخطار می‌دهند، دفعه دوم خط تلفن وی را قطع و دفعه سوم مقامات قضایی خاطی را مجازات می‌کنند.


برخورد قانون با مزاحمان تلفنی چیست؟


عضو هیئت مدیره مرکز وکلای قوه قضاییه در استان اصفهان در خصوص برخورد قانونگذار با مزاحمت‌های تلفنی بیان کرد: برای تحقق جرم وجود سه رکن مادی، معنوی و قانونی ضرورت دارد. رکن قانونی مجازات مزاحمت تلفنی ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی همچنین ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات است.

انصافداران با اشاره به ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات گفت: هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

او عنوان کرد: قانون گذار در ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات نیز مجازات مزاحمت تلفنی را برای بار اول پس از کشف مزاحمت، قطع ارتباط تلفنی فرد خاطی به مدت یک هفته، برای بار دوم پس از کشف مزاحمت، قطع ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی که تجدید ارتباط مستلزم تقاضای مشترک و پرداخت هزینه‌های مربوط خواهد بود، و برای بار سوم، شرکت ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن می‌نماید و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه‌حساب مسترد خواهد کرد.

انصافداران اضافه کرد: ممکن است علاوه بر مزاحمت تلفنی جرائم دیگر هم اتفاق بیفتد که برای فرد ایجاد ضرر‌های مادی و معنوی کند که در این صورت ضرر‌های مادی و معنوی نیز قابل مطالبه هستند و شخص مرتکب باید این زیان‌ها را جبران کنند.

او در خصوص تعریف ضرر‌های مادی و معنوی در قانون اشاره کرد: ممکن است در یک مزاحمت تلفنی گفتار یا عباراتی به کار رود که مشتمل بر توهین یا فحاشی باشد که این موارد نیز به استناد ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی قابل پیگیری و مجازات است و توهین در واقع به کار بردن گفتار، الفاظ یا رفتاری است که موجب تحقیر طرف مقابل شود که مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و جزای نقدی برای این جرم در نظر گرفته شده است.

عضو هیئت مدیره مرکز وکلای قوه قضاییه در استان اصفهان گفت: اگر مزاحمت تلفنی با عباراتی مانند تهدید به قتل یا خسارت مالی یا شرافتی یا افشای اسرار شخص یا بستگان او باشد، شخص تهدید کننده به مجازات ۷۴ ضربه شلاق یا ۲ ماه تا ۲ سال زندان محکوم خواهد شد.

انصافداران در خصوص مرجع رسیدگی و نحوه شکایت شهروندان از مزاحمت‌های تلفنی اظهار داشت: در صورت بروز جرم مرجع رسیدگی دادسرای عمومی و انقلاب است، ولی برای تسهیل مراجعات مردم از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قوه قضاییه نیز می‌توانند شکایت خود را مطرح کنند تا توسط مراجع صالح موضوع بررسی شود.

هر چند که سازمان‌های مختلف از جمله نیرو‌های امدادی سعی در فرهنگ سازی و تغییر نگرش شهروندان در خصوص مزاحمت‌های تلفنی دارند، اما به نظر می‌رسد وقتی در مزاحمت تلفنی برای نیرو‌های امدادی نجات ملاک نجات جان افراد است، آیا مجازاتی که برای مزاحمان در قانون پیش بینی شده بازدارنده است یا خیر؟
 
گزارش از سپیده صالحی
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار