باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می دهد؛

ساحل خزر حال خوبی ندارد+ فیلم

زباله‌ها در ساحل مازندران سالهاست نفس آب‎های ساحلی را گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حال ساحل خزر سالهاست که خوب نیست. مردم به ساحل می‌آیند و می‌روند و آنچه بر جای می‌ماند زباله است و آلودگی.

قریب یکسال از آخرین باری که به ساحل محمودآباد رفته بودم می‌گذرد، ساحلی که سایت زباله آن بیش از چهار دهه مقصد زباله مردم و مسافران این شهرستان شده است.
 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم

معضل زباله در مازندران ریشه ای دیرینه دارد و در کنار سرگردانی مسئولان برای چگونگی برخورد با این بازمانده زندگی انسانی ، محیط زیست استان را به سمت فاجعه کشانده است ، بخصوص در شهر‌های ساحلی استان که به علت نبود فن آوری مدیریت پسماند و جلگه‌ای بودن، محلی برای دفن زباله  هم ندارند ، اینجا نه جنگلی وجود دارد که زباله ها را لابلای درختان مخفی کنند و نه دشتی که زباله ها را در آن دفن و مشتی خاک و آهک روی آن بریزند ، فقط ساحل دارند و ساحل نزدیکتر از هر نقطه ای برای ریختن زباله ها است بی خیال شیرابه هایی که آب را آلوده می کنند.

بیشتر بخوانید
در بخشی از ساحل محمودآباد همچنان نه خبری از شیربلال است و نه بازیگوشی کودکان که کنار ساحل قلعه آرزوهای خود را بنا کنند ، اینجا زباله‌ها از آخرین سنگر‌ها هم عبور کرده و مستقیم در کنار ساحل اسکان یافته اند ، درست چسبیده به آبی بی کران خزر ، شروع به شمارش قدم هایم می‌کنم از دریا تا محل دپوی زباله که بدقواره‌ترین کوه ممکن را در ساحل شکل داده ، یک ، دو ، سه ، چهار ، ..... و بیست، فقط ۲۰ قدم فاصله کوه زباله با دریا است ،  فاصله ها از آنچه که فکر می کنیم به ما نزدیک تر است.
 
صیقل وازی شهردار محموآباد می‌گوید: این شهر دسترس‌ترین منطقه برای پایتخت‌نشینان و مسافران است و حجم زیاد مسافران  و کمبود بودجه و امکانات چندین سال است این وضع را رقم زده .

می گوید: در چند ماه گذشته دو سوم زباله‌های این ساحل به شهرها و استان های همجوار منتقل شده و باقی مانده آن هم به زودی جمع آوری و به خارج استان برده می‌شود و البته دیگر قرار  هم نیست اینجا زباله‌ای تخلیه شود ..... که حرفش با ورود کامیون حمل زباله به ساحل قطع می شود ، کامیون های حمل زباله از آنچه فکر می کنیم به این ساحل نزدیک تر هستند.
 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم

شریعت فرماندار محموآباد که همراه گروه خبری به ساحل  آمده همانند ما متعجب از ورود کامیون حمل زباله  است ، می گوید قرار نبود دیگر در این محل زباله تخلیه شود ... به شهردار گفته ام اینجا دیگر نباید زباله‌ای تخلیه شود و زباله‌های باقی مانده هم تا یک ماه دیگر باید کاملا تخلیه شود میخواهیم این مکان را به پارک ساحلی تبدیل کنیم.

فرماندار محمودآباد می گوید مشکل زباله سالهاست گریبان گیر مازندران و شهرهای ساحلی استان است و با توجه به گردشگر پذیر بودن شهر‌های ساحلی، در پیک حضور مسافران حداقل ۲ تا ۳ برابر زباله جمع آوری می شود ، مگر ظرفیت شهرستان و استان از لحاظ منابع مالی و اعتباری و انسانی چقدر است که بتوانیم تمام این زباله‌ها را جمع آوری و مدیریت کنیم.
 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم

دولت اما سالهاست تمام توانش را گذاشته تا با ساخت چند کارخانه بلای این طلای کثیف را از سر شمال سرسبز باز کند، محمدی تاکامی رییس سازمان پسماند مازندران می‌گوید: ۲ طرح در راستای مدیریت پسماند مازندران به زودی در استان افتتاح می‌شود که یکی از آن‌ها کارخانه زباله سوز نوشهر  است با ظرفیت سوزاندن ۲۰۰ تن زباله در روز و تبدیل آن به برق و دیگری کارخانه کمپوست تنکابن که  روزانه ۲۵۰ تن زباله را به کود تبدیل می‌کند.
 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم

شروع به ضرب و جمع می کنم ، می دانم روزانه ۳ هزار تن زباله در استان تولید می‌شود ، با افتتاح این دو کارخانه ۴۵۰ تن از سه هزار تن زباله استان تعیین تکلیف می‌شوند می‌ماند ۲۵۰۰ تن زباله دیگر که روزانه سهم جنگل و ساحل و دشت می‌شود.

 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم


نجات یک روستا از زباله 

کوه زباله‌ها را می‌شود جابه جا کرد، ولی نه با سوپرمن‌های خیالی بلکه با آدم‌های حقیقی مثل آقای آهنگر که زباله‌های روستای پدری اش  را به فرصت تبدیل کرده است.


به روستای دارابکلا میاندورود که می‌رسیم ، ماشین حمل زباله در حال جمع آوری زباله‌های خشک از درب خانه اهالی است، یکی از روستاییان می‌گوید:  در گذشته زباله های ‌تر و خشک را با هم در یک نایلون می‌ریختیم و ماشین حمل زباله آنها را می برد تا دل جنگل، اما حالا زباله های‌تر و خشک را در ظرف‌های جدا ریخته و تحویل ماشین‌های حمل زباله می‌دهیم.


آقای آهنگر مجری طرح مدیریت پسماند این روستا می‌گوید: ۶۰ تن زباله ماهانه در این روستا تولید می شود و برای مدیریت این زباله ها ابتدا ظروف جمع آوری پلاستیکی را در اختیار مردم قرار دادیم و روزانه زباله های‌تر را  از مردم تحویل می گیریم و زباله‌های خشک را نیز هفته‌ای یکبار از آن‌ها خریداری می‌کنیم.

 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم

می گوید : تکلیف زباله‌های خشک معلوم است، بازیافت می شوند و دوباره به چرخه تولید باز می گردند اما زباله های تر سرنوشت دیگری دارند.
 
برای دیدن سرنوشت زباله های ‌تر به محل دپوی زباله روستا می‌رویم، نه خبری از بوی مشمئزکننده است نه شیرابه ها، اینجا زباله‌ها زیر کاه‌های برنج تبدیل به کود می‌شوند.

شرکت آقای آهنگر یکی از چند شرکت دانش بنیان استان در مدیریت پسماند است ، شرکتی بدون تشکیلات عریض و طویل ، بی بودجه و اعتبار میلیاردی اما موفق ، می گوید طرح مدیریت پسماند را در  دو منطقه استان اجرایی و مردم را از شر زباله ها خلاص کردیم اما دریغ از حمایت های معنا دار مسئولان، مشکلش کمی تسهیلات برای خرید ماشین جمع آوری زباله است و کمی سطل که در اختیار مردم بگذارد تا زباله ها تر و خشک را از هم جدا کنند.

پسماند مهمترین معظل محیط زیستی مازندرن

سراغ مقام عالی دولت در استان باید رفت ، ساختمان سفید استانداری و حسین زادگان استاندار مازندران که می گوید :  اکثر شهرهای استان در حوزه مدیریت پسماند با مشکل مواجه هستند اما در یک سال گذشته اعتبار مناسبی برای سرعت بخشی به طرح های مدیریت پسماند، برای ساماندهی محل دفن زباله ها اختصاص یافته است.

او هم می گوید ۸۰ درصد زباله های نشسته بر ساحل محمود آباد تاکنون جمع آوری شد و بقیه نیز جمع آوری می شوند.

از استاندار در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیانی که در زمینه مدیریت پسماند فعال هستند می پرسم و می گوید: برای مدیریت زباله‌های استان سازمان پسماند را تشکیل دادیم و اگر بتوانیم اعتباری  در این خصوص دریافت کنیم به این تشکل‌ها و گروه‌های مردم نهاد که دغدغه حل مشکل زباله را دارند نگاه ویژه ای خواهیم داشت.

 
حال ساحل خزر خوب نیست + فیلم

شاید همه دارند زورشان را می‌زنند تا این وصله ناجور نشسته بر ساحل دریا را جمع کنند و شاید ماهم باید با زمین کمی مهربانتر باشیم.
 

گزارش از سارا فرهمندراد
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
کوره زباله سوز مگر چقدر هزینه و مخ می خواهد که شده معضل
ایران ای سرزمین پر از .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۴ تير ۱۳۹۹
خزر دیگر ساحل ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
باسلام شهر رشت چهل سال هست همه فاضلاب های بیمارستانی وشهری را گذاشتند داخل رود خانه شهر پشت بیمارستان رازی خیابان سردار جنگل رودخانه عمیق بزرگی هست که فاضلاب گذاشتند داخل رودخانه واون رود خانه آبش به تالاب انزلی میرود تابستان بوی بدش هوای شهر رشت را آلوده کرده یکی هم جنگل های سراوان که انبوه از زبالها هست اندازه کوه هست و شهرداری ها هم بیخیال شب راحت سر شان را روی بالش میگذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
شما که خوبه مسافرت میاین و میرین ما حتی از جاده اصلی که با ماشین می خوایم رد بشیم از اون محل تجمع زباله به سمت فریدونکنار بو تمام منطقه رو گرفته و آدم احساس خفگی میکنه
اینا شهردار و فرمانداری که آوردن باهاشون مصاحبه کردن و فیلم گرفتن همش مال همین 4 دقیقه اس اینا هیچ کاری نمی کنن ... خیالتون راحت
#محمودآباد _ حالش _ خرابه
Canada
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خوانندگان و هنرپیشگان .لااقل کاری برای محیط
زیست انجام دهند و هشتگ بزنند و
اول خودشون پای کار ایند
دور میدان ننشینند و بگویند
لنگ اش کن
ا
Canada
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
طبری .دانیال زاده و مابقی دزدان
و بقیه زندانیان .بخصوص خلاف ها و رشوه بگیران
را با دستگاه به پا برای تمیزی دریا .جنگل .جاده ببرید
لااقل کار مثبتی در زندگی شون برای جامعه کنند
اینها بجز صرر .منفعتی نرسانده اند
شاید به این طریق .خدمتی به خدا و خلق خدا کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
عالی بازنجیر به پا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
دریای شمال رابه روسیه وساحل جنوب رابه چین دادید!؟!
Germany
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
دوستانی که ازشهرداری انتقاد میکنند ایا واقعا خودتان رعایت میکنید؟ اگر رعایت میکنید پس اشغالهای کنارساحل اعم ازپوست هندوانه وقوطی اب معدنی وسلفون پفک و..... را کی میریزد؟ اکثرا همین مسافرنماهایی هستند که از اقسا نقاط کشور وارد شهرهای ساحلی شمال و جنگلهای شمال میشوند وبا بی فرهنگی تمام ساحل وجنگل را به گند میشکند وقتی اعتراض میکنی بجز فحاشی وتوهین نصیبمان میشود بااینها درگیر شویم میگویند مردم شمال مهمانواز نیستند غریب کش هستند
Germany
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
دوستانی که ازشهرداری انتقاد میکنند ایا واقعا خودتان رعایت میکنید؟ اگر رعایت میکنید پس اشغالهای کنارساحل اعم ازپوست هندوانه وقوطی اب معدنی وسلفون پفک و..... را کی میریزد؟ اکثرا همین مسافرنماهایی هستند که ازاقسانقاط کشورواردشهرهای ساحلی شمال وجنگلهای شمال میشوند وبا بی فرهنگی تمام ساحل وجنگل را به گند میشکند وقتی اعتراض میکنی بجز فحاشی وتوهین نصیبمان نمیشود بااینها درگیر شویم میگویند مردم شمال مهمانواز نیستند غریب کش هستند باید گفت متاسفانه 80درصد مسافران به شهرهای شمالی بی فرهنگ هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
دولت باید تحت فشاربزاریدتاکارخانه بازیافت ایجادکننه ازطریق کمک مردم وبوجه دولتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
دولت باید تحت فشاربزاریدتاکارخانه بازیافت ایجادکننه ازطریق کمک مردم وبوجه دولتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ساحل خزر رو با ساحل کشورهای دیگه حاشیه خزر مقایسه بگذارین تا تفاوت فرهنگ کشورهای حاشیه ی خزر با هم مشخص بشه و مدیریت سواحلشون هم مقایسه بشه
چندین دهه است که فاضلاب شهرهای شمال به دریا میریزه، فاجعه ی زیست محیطیه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خود خزر که دست روسیه و....سهم ایران چنده؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
کل ایران همینه دیگه
Germany
مهرداد
۱۳:۵۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
متاسفانه مسولان نابودی جنگلها یعنی واقعا نمیتونید زبالها را جمع اوری کنید واقعا که چنتا کارگر بگیرید ببینید یک هفته تمام زبالها جنع اوری شده باید کارخانه های بازیافت و پسماند باشه طبیعت را بین بردید تازه افتخار میکنیم ما انقلاب کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
وقتی آزادراه ساخته می شه فکردفع زباله این همه مسافر شده اول طرح عمرانی ساخته می شه بعد براش بسته محیط زیستی می دوزند یعنی یک جور رشوه به عوامل محیط زیست
Germany
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ما به جز بدی برای کسی نمی خوایم
نه این کشور درست مدیریت میشه!
نه ایران حالش خوب میشه
هر قسمت ایران باید اندازه یک کشور اروپایی ثروتمند باشه !
همین شمال باید اندازه هلند ثروتمند باشه
خوزستان مثل کویت
بندر عباس مثل دبی
فارس مثل اسپانیا !
ولی کجاست مدیریت
فقط جنگ فقط فقر فقط تحریم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
شهرداران بی تدبیر سالیان متمتدی است خود زباله های شهری را در ساحل و نقاط بکر جنگلی دپو می کنند وشیرابه آن به منابع آبی و بهداشت مردم و حیوانتا تاثیر منفی می گذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
من یادمه ۲۵سال پیش میرفتیم شمال اون شمال کجا شمال الان کجا اون موقع اینقدر ویلا سازی نبود همش طبیعت و جنگل و هوای عالی وقتی جنگل و طبیعت نابود بشه بجای اون بشه ویلا خب شما حساب کنید جمعیت ساکن و مهاجر فصلی الان در شمال نسبت به ۲۵سال پیش چند هزار برابر شده و نبود زیرساخت و امکانات مجبورن بیشتر زباله ها را در طبیعت و جنگل رها کنن که محیط زیست نابود و باعث ایجاد بیماریهای گوناگون میشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
کجای این مملکت غیر از جاهایی که از ما بهتران در ان زندگی می کنند حال و هوای خوشی دارد خرابی همه جا مشاهده میشود نه مردم مراعات می کنند نه مسئولان پیگیری اگر بدوران عصر حجر برگشتیم زیاد تعجب نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ول کن آقا من مغازه دارم بارها شده با مشتری بحث کردم که آقا آشغالشو اینجا ، جلو در با زمین ننداز انگاااااار نه انگار به کی میگی وقتی از خودمون شروع و به نتیجه نرسیم انتظار چیو داری. باهات دعوا هم میکنن
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
در مغازه ات یک سطل زباله بگذار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
شهرهای شمال توریستی هستند و از نظر بازیافت زباله و تصفیه فاضلاب باید
زیر ساختها را داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
بس که غربتی ریخته مازندران. طرف از اهواز پاشده اساس کول کرده اورده از جنوب کشور اومده شمال کشور.عراقی اصفهانی تهرانی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
کجای ایران حالش خوب ؟ میشه بفرمائید !!!
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ایران جای خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۰۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
من دو هفته پیش ساحل فرح اباد ساری رفتم عدالت ۲ شب بود بعد از شام باخانواده رفتیم رفتم چای بگیرم وقتی ۳یا ۴ دکه ودکه دار وداخل دکه رو دیدم ترسیدم حالم بد شد نظافت تمیزی صفر دکه دارهای جوان تمام تنشان تتو دندانها سیاه اصلا معلوم بود معتادن ومشکل دارن وکثیف برگشتم به خانوادم گفتم زود بریم من اصلا اینجا حس حوبی ندارم نظارت صفر از طرف شهرداری همه دریا ساری االبته نظارت صفر اشغال فراوان وسطل اشغال خیلی خیلی کم و دستشویی ها افتضاح وکسی نیست نظارت کنه فقط هر قسمت دریا نشستن دوتا نگهبان از شهرداری از مردم ورودی میگیرن خواهشن پیگیری بشه تو این وضعییت کرونایی ادم یکساعت شب بره هوا عوض کنه با خانواذه بیشتر مریض میشه
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۲:۳۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
سلام
متاسفانه ناظران بهداشت دراکثر نقاط ایران
ضعیف عمل میکنن .توشهر کرج اگر در مورد بهداشت به کسبه حرفی بزنی میکشنت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
واقعا همینطور است ادم شب میترسه تنهایی بره بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
مازندران نابود شده هرچی زمین بود فروختن به جای طبیعت زیبایی که داشت همش شده ویلا و ساختمان و صد افسوس بی تدبیری مردم انجا همین نکته را یاداور میشم که این استان از لحاظ مساحت و هم از لحاظ اب هوایی همانند کشور دانمارک در اروپا میباشد ولی انجا یعنی دانمارک لبنیات دنیا را در دست کرفتن از لحاظ صادرات ولی مردم مازندران زمینهای خود را واگذار کرده و نگهبان ویلا ها و ساختمانهایی که به غیر بومی ها فروخته اند شده اند.
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چرا
انشاالله خیره
Germany
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
مسیولین هم فقط درس جواب میدن.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
سلام باید به شهرداری منطقه بگید لطف کنند سطل زباله بزارن کنار ساحل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
زباله ها رو هم که جمع کنن اخرش نزدیک ساحل دفن میکنن و شیرابه هاش باز هم میره تو دریا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۳ تير ۱۳۹۹
دریای شمال رابه روسیه ودریاهای جنوب را به چین دادید!؟! خوب تاریخ راتکرار کردید!؟!؟ وابنبار به جا ی انگلیس، چین وارد استعمارما شده!! واین نهایت تاریخ ماست!؟!؟
چرادولت به نگرانی های مردم نسبت به پیمانش باچین، اهمیت نمیده!؟؟؟ حظورناوگان چین درجنوب، نشان دهنده ی ضعف نظامی ایران دربرابرابرقدرتها واستعمارایران وبرهم زدن آرامش منطقه است!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
بهترين راهكار افزايش هر چه بيشتر جمعيت كشور و در نتيجه افزايش كمتر زباله و تخريب و آلودگي كمتر سواحل و محيط زيست است
آخرین اخبار