به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد، ایران با فیلمی از یک غذای اصیل ایرانی به کمپین (Gastronomy) سازمان جهانی جهانگردی پیوست.
ولی تیموری، در فضای مجازی نوشته است:
کلیپ «غم بر پلو شیرازی» که با موضوع معرفی یکی از غذاهای اصیل ایرانی تهیه شده است، شرایط و شاخصهای لازم را برای شرکت در جشنواره بین گردشگری غذا (Tourism & Gastronomy) سازمان جهانی گردشگری UNWTO احراز کرد و به نمایندگی از صنعت گردشگری ایران، از طرف دبیرخانه این سازمان بین المللی به طور رسمی در سایت آن معرفی شد.
محمد قاسمی ـ مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ـ نیز در این باره گفت: حضور موفق ایران در کمپین تبلیغاتی «سلایق غذایی» (Gastronomy) که از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برگزار شد، فرصتی است که رویای سفرکردن از طریق غذا و آشپزی را زنده نگه میدارد.
او یادآور شد: گردشگری خوراک (Gastronomy Tourism) یکی از زیر مجموعههای گردشگری است. این نوع گردشگری در واقع به عنوان حافظ میراثفرهنگی کشور میزبان (میراث غذایی) عمل کرده و از این رهگذر فرصتهایی را نیز در زمینههای مختلف از جمله اشتغالزایی بویژه در مناطق روستایی فراهم میآورد.
وی افزود: بر همین اساس سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به عنوان بخشی از کمپین «فردا سفر کنید» (Travel Tomorrow) از کشورهای عضو خواست در چارچوب استانداردها و ضوابط ابلاغی خود کلیپهایی را در زمینه معرفی غذاهای سنتی خود تهیه و ارسال کنند. این اقدام UNWTO اساساً برای مواجهه با چالش جهانی حاصل از شیوع ویروس کرونا در جهان و با هدف احترام به فرهنگهای مختلف و به صورت ویژه توجه به سلایق غذایی به عنوان بازتابی از فرهنگ، میراث، سنت و در عین حال انتقال احساس جامعه صورت پذیرفته است.
قاسمی با اشاره به اینکه در این راستا معاونت گردشگری با مشارکت بخش خصوصی اقدام به تولید فیلم کوتاهی از نحوه طبخ یکی از غذاهای سنتی کشورمان کرد، ادامه داد: این فیلم کوتاه که پس از احراز شرایط و ضوابط سازمان جهانی گردشگری در سایت آن سازمان مورد پذیرش قرار گرفت و به آدرس: www.unwto.org/Asian_cuisine بارگذاری شد، فرصت مغتنمی را برای معرفی بخشهای مختلف فرهنگ سرزمین ایران همچون معماری، پوشش دست بافتهها، موسیقی سنتی، ابزار و تجهیزات سنتی پخت خوراک و... و. به جهانیان فراهم آورده است.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری بیان کرد: ایران از حیث تنوع و طعم غذایی از قابلیت بینظیری برخوردار است و متاسفانه در راستای جذب گردشگر به آن پرداخته نشده است. امید است با تداوم چنین اقداماتی بتوانیم میراث غذایی خود را به بهترین نحو به جهانیان بشناسانیم.
انتهای پیام/