معاون پرستاری وزارت بهداشت مطرح کرد:

جزئیات طرح پرستار پیگیر

حضرتی گفت: با اجرای طرح پرستار پیگیر ارتباط بین بیمار و پرستار پس از ترخیص بیماران از بیمارستان حفظ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص جزئیات ابلاغ دستورالعمل اجرایی طرح پرستار پیگیر اظهار کرد: با توجه به طرح ششم توسعه پرستاران باید فعالیت ارائه خدمات خودشان را در جامعه و پس از ترخیص بیماران از بیمارستان داشته باشند و به دلیل افزایش هزینه‌های درمان و پیر شدن جمعیت ایران این طرح برنامه ریزی شده است.

طرح پرستار پیگیر پایشی برای اثربخشی درمان است

او ادامه داد: بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، در خصوص مراقبت از خود به آموزش نیاز دارند. معمولا ارتباط بیماران پس از ترخیص از بیمارستان با کادر درمان قطع می‌شود به همین دلیل «عدم تبعیت درمانی» به وجود می‌آید. معلوم نیست که بیمار مورد نظر به چه میزان به سلامت خود اهمیت می‌دهد و حتی آیا دارو‌های خود را به موقع و درست مصرف می‌کند یا خیر.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: برای کسب رضایت و رسیدگی به بیمار و ارائه خدمات کیفی‌تر از سمت کادر درمان، طرح پرستار پیگیر برنامه ریزی شد که پایشی برای اثر بخش درمان است.

حضرتی در خصوص فرآیند طرح پرستار پیگیر، گفت: بیماری که در حال ترخیص است، به واحد پیگیری که در بیمارستان مستقر شده ارجاع داده می‌شود و چنانچه به مراقبت در منزل احتیاج داشته باشد به واحد‌های مراقبت در منزل ارجاع داده می‌شود.

او افزود: ممکن است برای برخی بیماران امکان مراقبت در منزل وجود نداشته باشد که این بیماران به مراکز طولانی مدت ارجاع داده می‌شوند و اگر نیاز به آموزش و مشاوره باشد، مراکزی برای این امور اختصاص داده شده است. این طرح در حال حاضر در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شیراز در حال اجرا شدن است و فعلا مختص بیماران مزمن مانند سکته‌های قلبی، نارسایی قلبی و انسداد ریوی است. بعد از ۶ ماه نتایج این پیگیری و مطالعه، به طور سراسری اعلام و به کل کشور بسط داده خواهد شد.


بیشتر بخوانید


حضرتی با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ی طرح پرستار پیگیر بیان کرد: آیین‌نامه اولیه این طرح نوشته شده و پرستارانی که برای این کار هستند تربیت شده و آماده‌اند. پرستاران انتخاب شده برای این طرح حداقل پنج سال سابقه کار باید در این زمینه داشته باشد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در پایان مطرح کرد: مزیت‌های اصلی این طرح پیشگیری از اِشغال تخت‌های بیمارستان توسط بیمارانی ا‌ست که چند بار نیاز به درمان دارند و مراجعه مجدد آن‌ها کنترل شده خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۷ تير ۱۳۹۹
متاسفانه خانم حضرتی اصلا از سیستم پرستاری کشور اطلاع ندارن و طرح های اروپایی میدن !حاجی یکسال کارانه نگرفتیم با 40 تا بیمار تو شیفت کار میکنیم وسایل حفاظتی نداریم و .... ....و....و...... سخت نیست بری چن تا بیمارستان بازدید میدانی . پیگیر ! پیشکش