مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشاورزان استان نسبت به شناسایی و برخورد سریع با آفت کارادرینا هوشیار باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فاطمه حلاج‌نیا مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: این آفت مزارع متعددی نظیر چغندرقند، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی و پنبه را تهدید می‌کند.

او با اشاره به اینکه کارادرینا یک آفت پلی‌فاژ است به این معنا که از برگ و سایر اندام‌های هوایی گیاهان تغذیه می‌کند افزود: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همه ساله برای پیشگیری از بروز این آفت و توجیه کشاورزان در این خصوص، کلاس‌ها و جلسات آموزشی متعددی برگزار می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: کشاورزانی که مزارعشان را به موقع کشت کردند، چون اندام‌های هوایی محصول به خوبی رشد کرده نسبت به مزارع دیگر خسارت کمتری دیده‌اند.


بیشتر بخوانید: کشاورزان چطور آفت‌های گندم را تشخیص دهند؟

حلاج‌نیا بیان کرد: در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی به خصوص در مزارع چقندر قند و پنبه با طغیان آفت کارادرینا مواجهیم.

او تصریح کرد: تا کنون با مجموع آفات و بیماری‌های پنبه در سطح ۶۰۰ هکتار مبارزه انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: لازم است کشاورزان با طغیانی شدن آفت به شبکه مراقبت و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلینیک‌های دارای پروانه از سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنند و از روش صحیح مبارزه با آفت آگاه شوند.

حلاج‌نیا اظهار کرد: بهترین زمان سمپاشی علیه آفت کارادرینا، شب هنگام است، زیرا دمای مناسب محیط سبب می‌شود این آفت برای تغذیه از شکاف‌ها و درز‌ها بیرون بیاید و البته عملیات سمپاشی باید تا چند بار تکرار شود تا تخم‌هایی که به مرور باز می‌شوند تحت تاثیر سموم قرار گیرند.

او افزود: در مورد چگونگی مبارزه شیمیایی با کارادرینا، کشاورزان به مدیریت‌ها و مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند و سم مجوزدار را از فروشگاه‌های مجاز سموم تهیه کنند تا از آسیب رسیدن به محیط زیست جلوگیری شود.

انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.