مجموعۀ ارزشمندی از کتب خطی نفیس با موضوع حضرت رضا (ع) در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که قرآن منسوب به دست‌خط امام رضا (ع) نفیس‌ترین اثر این مجموعه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،علی سوزنچی مدیر ادارۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی گفت: نسخه‌های خطی نفیس با موضوع امام رضا (ع) در این مرکز وجود دارد.

او با اشاره به اینکه قرآن‌های منسوب به دستخط ائمۀ اطهار (ع) از نفیس‌ترین‌های گنجینۀ رضوی است، افزود: در این میان، قرآن منسوب به دست خط مبارک حضرت رضا (ع) در قرن ۳ قمری به خط کوفی ۱۶ سطری بر پوست آهوی نباتی در ۲۷ برگ کتابت شده و جلد آن تیماج قهوه‌ای روشن است که توسط خانوادۀ مرحوم علامه سیدعلی نوری به دست حضرت آیت‌الله سیدمحمدهادی میلانی در سال ۱۳۳۸ خورشیدی به حرم رضوی اهدا شده است.

مدیر ادارۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی به برخی دیگر از نسخه‌های خطی رضوی اشاره کرد و ادامه داد: نسخه‌های متعدد از "رساله ذهبیه" تألیف امام رضا (ع) در موضوع طب و حفظ سلامتی بدن و مزاج و مدیریت اغذیه و اشربه به زبان عربی در گنجینۀ رضوی موجود است که از جملۀ آن، نسخه‌ای در قرن ۱۱ قمری به خط نستعلیق مختلف‌السطر بر ۱۰ ورق کتابت شده و وقفی نادرشاه افشار است.

سوزنچی بیان کرد: "فقه الرضوی" از دیگر آثار منسوب به حضرت رضا (ع) با موضوع احکام فقهی به زبان عربی در محرم ۱۰۵۰ قمری در مشهد به قلم مظفرعلی خطیب اسفراینی به خط نسخ ۱۹ سطری بر کاغذ حنایی آهارمهره در ۱۹۴ ورق کتابت شده است.


بیشتر بخوانید: رونمایی آستان قدس رضوی از نسخ خطی امام صادق (ع)

او تصریح کرد: "فقه الرضا (ع) التکلیف" منسوب به امام رضا (ع) شامل احادیث و اخبار روایت‌شده از آن حضرت در ابواب مختلف فقه وادعیه و آداب مکارم اخلاق به زبان عربی در قرن ۱۲ قمری به خط نسخ بر کاغذ حنایی و نخودی آهارمهره در ۲۳۳ برگ کتابت شده است.

مدیر ادارۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی با با اشاره به اینکه نسخه‌های متعدد از "صحیفه الرضا"منسوب به امام رضا (ع) در موضوع احادیث رضوی شامل ۲۲۵ تا ۲۴۰ حدیث به زبان عربی در گنجینۀ رضوی موجود است تاکید کرد: از جملۀ آن، نسخه‌ای در رجب ۱۰۸۶ قمری در مشهد به خط نسخ ۱۳ سطری بر کاغذ نخودی بر ۳۴ ورق کتابت شده است.

سوزنچی به کتاب ارزشمند "اسماءالحسنی" اشاره و اظهار کرد: شامل ۱۰۹ نام خداوند متعال و بیان آداب آثار خواندن هریک از آن اسماء مقدسه به روایت از امام رضا (ع) به زبان فارسی به کتابت "عبدالجبار" است که در سال ۱۰۶۱ قمری به خط نستعلیق ۱۰ سطری بر کاغذ حنایی بر ۱۴ ورق کتابت شده است.

او افزود: از دیگر نسخه‌های نفیس مرکز کتب خطی، "مسندالإمام الرضا (ع)"  منسوب به حضرت رضا (ع) است که در موضوع چهل حدیث معتبر نبوی در مواعظ و اخلاق و آداب و معاشرت به زبان عربی به قلم اسکندربن حسین استرآبادی در سال ۸۷۲ قمری به خط نسخ ۱۵ سطری بر کاغذ نخودی آهار مهره بر ۴ برگ کتابت شده است.

این کتب خطی نفیس، در قالب نمایشگاهی به مناسبت دهۀ کرامت، تا پایان تیرماه ۹۹ در موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.
 
انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.