مدیرکل استاندارد کرمانشاه، از آغاز فرآیند صدور ۱۱ پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده‌ها برای محصولات باغی و زراعی استان خبر داد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ محمودرضا نیازی مدیرکل استاندارد کرمانشاه، از آغاز فرآیند صدور ۱۱ پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده‌ها برای محصولات باغی و زراعی استان خبر داد و گفت : در سال جاری بیش از ۱۱ مزرعه و سایت باغی به منظور دریافت پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی از جمله محصولات کدو آجیلی، بادام درختی، گردو و ... در حال بررسی است.

او گفت : این مزارع و باغات پس از نمونه برداری و انجام آزمون مطابق استاندارد‌های ملی و طرح موضوع در کمیته‌های فنی مجوز دریافت این پروانه‌ها را خواهند داشت.

او با اشاره به تفاهم نامه سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت جهاد کشاورزی در مورد اجرایی کردن دستورالعمل حدمجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی افزود: به منظور اطمینان از کیفیت و سلامت محصولات خام کشاورزی به خصوص از سوی بانوان کشاورز کارآفرین، این اداره کل در سال جاری اعمال استاندارد‌های ملی براساس دستورالعمل مصرف حدمجاز آلاینده‌ها را برای محصولات مختلف باغی و زراعی در دستور کار قرار داده است.

نیازی افزود: در سال ۹۸ با هم افزایی خوب بین اداره کل استاندارد و سازمان جهاد کشاورزی برای هفت محصول سیب درختی، انار، آلبالو، انجیر، زیتون، تخمه آفتاب گردان و گوجه فرنگی، پروانه کاربرد حدمجاز در محصولات کشاورزی صادر کرد که استان کرمانشاه را در جایگاه برتر کشور قرار داد.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه در مورد محصولات سالم و گواهی شده ادامه داد: در این محصولات میزان آلاینده‌ها از قبیل فلزات سنگین، باقی‌مانده آفت‌کش‌ها، نیترات و مایکوتوکسین‌ها کمتر از حدمجاز ذکر شده در استاندارد‌های ملی مربوطه می‌باشد و صدور این نشان استاندارد به منظور کاهش استفاده از سموم و آلاینده‌های مورد مصرف در تولید محصولات کشاورزی است.

او گفت: بازرسی و نمونه برداری این محصولات توسط کارشناسان استاندارد به همراه کارشناسان سازمان جهادکشاورزی و با حضور شرکت بازرسی تایید صلاحیت شده و مدیران کنترل کیفیت واحد‌های باغی و زراعی مربوطه انجام که در صورت انطباق محصول با استاندارد‌های مربوطه، پرونده در کمیته علایم مطرح و نسبت به صدور پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده‌ها با مدت اعتبار سه سال توسط این اداره کل اقدام می‌شود.

نیازی گفت: صدور این پروانه‌ها ضمن افزایش کیفیت محصولات کشاورزی استان، باعث ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی به عنوان یک محصول سالم نیز خواهد شد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.