مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی درباره نحوه ورود این شرکت برای نظارت بر خانه‌مسافر‌ها توضیح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های اخیر بخشی به نام خانه‌مسافر به تأسیسات صنعت گردشگری اضافه شد.

خانه‌مسافرها اقامتگاه‌های ارزان‌قیمتی هستند که مخاطبان خودشان را دارند و اگرچه مدعی ارائه خدمات با قیمت مناسب به گردشگران هستند، برخی مواقع به نظر کارشناسان از نظر بهداشتی و امنیت وضعیت چندان مناسبی ندارند. این امر انتقادهایی را به همراه داشته و دارد؛ وزارت میراث فرهنگی هم تلاش کرده است که در سال‌های اخیر روی فعالیت خانه‌مسافرها نظارت کند. یکی از این نظارت‌ها ایجاد سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات صاحبان خانه‌مسافرها و اطلاعات مرتبط با استحکام بنایشان بود. ایجاد این سامانه در زمره وظایف شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی قرار گرفت. در روزهای اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره خانه مسافر‌ها گزارشی تهیه کرده و در آن نوشته است که‌ ورود شرکت مادرتخصصی ایرانگردی در خانه مسافر‌ها از نظر قانونی ابهام دارد.

ما به بهانه تهیه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره خانه‌مسافرها،به سراغ خشایار نیکزادفرمدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی رفتیم و از وی پرسیدیم این شرکت به چه نحو و براساس چه مفاد قانونی وارد مبحث خانه‌مسافرها شده و تا به امروز چه اقداماتی برای نظارت بر وضعیت این تأسیسات گردشگری انجام داده است.

خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه رسیدگی این شرکت به خانه‌مسافر‌ها اظهار کرد: خانه‌های مسافر به عنوان بخشی از تأسیسات صنعت گردشگری شناخته شده‌اند و در همین راستا تأیید هویت صاحبخانه‌ها و استحکام بنا الزامی است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در دی ماه سال ۹۸ بخشنامه جدیدی درباره وضعیت خانه‌مسافر‌ها ابلاغ کرد و دستورالعمل‌های ابلاغ شده روی لزوم تأمین امنیت و رفاه گردشگران تأکید دارند.

او افزود: شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به استناد تبصره ۲ ماده یک قانون ایجاد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مصوبه مجلس شورای اسلامی به عنوان عامل تصدی‌گری و بازوی اجرایی سازمان میراث فرهنگی وقت و وزارت میراث فرهنگی امروز تعیین شده است و ارجاع رسیدگی به وضعیت خانه‌مسافر‌ها به این شرکت کاملاً بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بوده است.

نیکزادفر بیان کرد: شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی همچون بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارد که با توجه به گستردگی خانه‌مسافر‌ها در سطح کشور، رسیدگی و نظارت به وضعیت این واحد‌های اقامتی دشوار است. بنابراین سامانه‌ای را ایجاد کردیم که چند شخصیت در آن ایفای نقش می‌کنند. یکی از این شخصیت‌ها صاحبخانه است؛ یعنی صاحبخانه اطلاعات خانه و اطلاعات هویتی‌اش را در سامانه بارگذاری می‌کند. البته برخی از صاحبخانه‌ها تمایلی به ثبت اطلاعات خود در سامانه ما ندارند. بنابراین اداره‌کل اماکن نیروی انتظامی و  نماینده‌ای که این اداره به ما معرفی کرده است، با آنها برخورد می‌کند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی تصریح کرد: ما با اعلام فراخوان از بین شرکت‌های مجاز فعال در حوزه گردشگری، مجریانی را در استان‌ها انتخاب کردیم و این مجری موظف به شناسایی خانه مسافر‌های غیرمجاز و ترغیب صاحبان آن‌ها به ثبت‌نام در سامانه ما است. تا به اینجا شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی فقط سامانه را ایجاد کرده است.

او ادامه داد: اطلاعات وارد شده به سامانه توسط کارشناس گردشگری هر استان بررسی می‌شود و بعد از رفع نواقص احتمالی وارد پروسه اخذ مجوز از مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواهد شد. مجوز فعالیت خانه‌مسافر‌ها از طریق پست در اختیار صاحبان خانه‌ها قرار داده می‌شود.


بیشتر بخوانید

با اجاره دهندگان خانه مسافر‌ها برخورد می‌شود


نیکزادفر خاطرنشان کرد: شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی هیچ دخل و تصرفی در صدور مجوز‌های خانه‌مسافر‌ها ندارد، زیرا هیچ نقشی در دستورالعمل ندارد. ما برای ارتقای خدمات خانه‌مسافر‌ها به گردشگران، تعدادی فیلم آموزشی روی سامانه گذاشتیم و به صاحبخانه‌ها تأکید کردیم که برای اطلاع از مسئولیت‌های خود در قبال گردشگران، فیلم‌های بارگذاری شده را مشاهده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار