خطیر: فیفا پیش نویس اساسنامه ارسالی برای کویت را به ایران هم فرستاد/ با جلسه ۳ جانبه، مشکل فوتبال کشورمان با فیفا حل می‌شود

علی خطیر درباره ارسال پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال به فیفا توضیحاتی داد.

علی خطیر، معاون اسبق دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره ادعای هوشنگ نصیرزاده مبنی بر ارسال پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال کویت از سوی فدراسیون فوتبال ایران به فیفا در سال ۲۰۱۸ در گفت و گو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: من فکر می‌کنم اطلاعات نصیرزاده در این زمینه دقیق نبوده و او به اشتباه اعلام کرد فدراسیون ایران پیش نویس اساسنامه کویت را برای فیفا ارسال کرده، در حالیکه به واقع اینگونه نیست و فیفا این پیش نویس را برای ما ارسال کرد.

او افزود: اگر یادتان باشد در همان زمان فدراسیون کویت درگیر بحث تعلیق بود و فیفا هم اساسنامه تیپی را که برای این کشور ارسال کرد برای ما هم فرستاد. احتمال می‌دادیم فیفا در زمان ارسال این "اساسنامه تیپ" برای فدراسیون ایران، نام «کویت» را به اشتباه جا گذاشته باشد.

معاون اسبق فدراسیون فوتبال اظهار داشت: در آن زمان ما متن انگلیسی اساسنامه و اصلاحات را هم برای فیفا ارسال کردیم. فیفا هم با توجه به اینکه اساسنامه تیپ خود را برای فدراسیون کویت ارسال کرده بود، برای دوباره کاری نکردن این پیش نویس را جلوی خودش گذاشته و فقط نام ایران را جانشین کویت کرد. در این میان یک کلمه کویت برای اساسنامه ارسالی به ایران جا ماند. کویت در آن زمان اساسنامه نداشت که بخواهیم از این کشور اساسنامه بگیریم و اگر هم اساسنامه کویت در سایت فدراسیون کویت باشد به طور حتم عربی است نه انگلیسی. عنوان اساسنامه‌ای که نصیرزاده درباره آن بحث می‌کند «مدل پیش نویس» است. همین موضوع نشان می‌دهد این فایل را فیفا برای ایران ارسال کرده است. ما که نمی‌توانستیم به فیفا چنین مدلی ارائه بدهیم. بخش‌های مختلف این پیش نویس هم خالی است.

خطیر: فیفا پیش نویس اساسنامه ارسالی برای کویت را به ایران هم فرستاد/ با جلسه ۳ جانبه مشکل فوتبال کشورمان با فیفا حل می‌شود

خطیر در ادامه تصریح کرد: فارغ از اینکه چه کسی اشتباه کرده باید واقعیت‌ها را به مردم گفت. زیبا نیست ما واقعیت را به مردم نگوییم. ایمیل‌های فدراسیون با فیفا موجود است و باز هم تاکید می‌کنم فیفا پیش نویس را برای فدراسیون ایران ارسال کرد.


بیشتر بخوانید


او درباره ایراد‌های فیفا به تعریف فدراسیون فوتبال به عنوان «نهاد عمومی غیر دولتی» در پیش نویس اساسنامه جدید فدراسیون گفت: تمام بحث‌ها روی ماده یک اساسنامه فدراسیون و روی این است که ماهیت فدراسیون «نهاد عمومی غیر دولتی» باشد یا «موسسه خصوصی غیرتجاری». طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر فدراسیون فوتبال می‌تواند تنها به عنوان یک «نهاد عمومی غیر دولتی» ثبت شود.

خطیر تصریح کرد: به نظر من باید جلسه ۳ جانبه‌ای بین وزارت ورزش و جوانان، فیفا و فدراسیون فوتبال تشکیل شود. اگر ما ماهیت فدراسیون را به عنوان «نهاد عمومی غیر دولتی» درست و شفاف برای فیفا توضیح بدهیم به طور حتم فیفا آن را می‌پذیرد، اما فکر می‌کنم درباره اینکه با ثبت فدراسیون به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی، دولت می‌تواند در امور فدراسیون دخالت کند اطلاعات نادرستی به فیفا داده شده است. با این وجود باید وزارت ورزش با تشکیل جلسه‌ای به فیفا اعلام کند این موضوع صحت ندارد و قرار نیست دولت در امور فدراسیون فوتبال دخالت کرده و استقلال آن را به هم بریزد.

او افزود: در حال حاضر تنها فدراسیون ایران با چنین مشکلاتی مواجه نشده و خیلی از کشور‌های جهان در بحث ماهیت فدراسیون شان با این مشکل درگیر هستند، چراکه گاهی قوانین کشور‌ها اجازه نمی‌دهد فدراسیون فوتبال مطابق نظر فیفا ثبت شود. در واقع فیفا می‌خواهد فدراسیون‌های فوتبال به عنوان «موسسه خصوصی غیرتجاری» ثبت شوند، اما قوانین داخلی برخی از کشور‌ها به ویژه برخی کشور‌های آسیایی و آفریقایی چنین اجازه‌ای به فدراسیون شان نمی‌دهد تا ماهیت خود را مطابق آنچه فیفا می‌خواهد ثبت کنند. به همین دلیل با مذاکره و تعامل سه جانبه بین دولت، فدراسیون و فیفا این موضوع قابل حل است.

خطیر درباره اظهار نظر محمود اسلامیان، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مبنی بر اینکه «این فدراسیون نمی‌تواند برخلاف ۲۰۸ عضو دیگر فیفا عمل کرده و اساسنامه‌ای برخلاف این کشور‌ها ثبت کند» گفت: شک نکنید تمام ۲۰۸ فدراسیون عضو فیفا به عنوان «موسسه خصوصی غیر تجاری» ثبت نشده اند. "اوگاندا" یک نمونه از کشور‌هایی است که فدراسیون آن با چنین عنوانی ثبت نشده است. این حرف درست نیست. بخشی از این اظهار نظر‌ها به شکل غیر عمدی و نداشتن اطلاعات مطرح می‌شود و بخشی به خاطر اطلاعات نادرست و عمدی است. اطمینان دارم به جز اوگاندا برخی کشور‌های دیگر مانند "توگو" هم چنین مشکلی داشته اند که آن را با تعامل حل کردند. شک نکنید در کشور‌هایی مثل کره شمالی و چین و چند کشور عربی هم این روند وجود داشته و دارد.

خطیر: فیفا پیش نویس اساسنامه ارسالی برای کویت را به ایران هم فرستاد/ با جلسه ۳ جانبه مشکل فوتبال کشورمان با فیفا حل می‌شود

او ادامه داد: مطمئن هستم اگر این جلسه سه جانبه برگزار شود، فیفا ضمانت‌هایی از دولت می‌گیرد که طبق آن در صورت دخالت نکردن دولت در امور فدراسیون، این فدراسیون به شکل «نهاد عمومی غیر دولتی» ثبت شود. به نظر من تنها بحث مهم برای فیفا حفظ استقلال فدراسیون و اداره شدن آن بدون دخالت شخص یا نهاد ثالث است. دخالت در امور فدراسیون‌ها هم تعریف دارد و به نظر من ثبت فدراسیون تحت عنوان «نهاد عمومی غیر دولتی» دخالت دولت در امور فدراسیون فوتبال نیست.

خطیر تصریح کرد: موسسه «عمومی غیر دولتی» همان عنوانی است که فیفا در تعریف فدراسیون‌ها به آن نیاز دارد، اما احتمال می‌دهم برخی‌ها از داخل ایران به فیفا خط داده اند که این عنوان درست، ماهیتی نادرست و دولتی دارد که این موضوع احتمالا فیفا را نگران دخالت دولت در فوتبال کرده است. من مطئنم با برگزاری جلسه ۳ جانبه، اطلاعات درست روی میز می‌آید و فیفا هم طبق اظهارات مطرح شده در این نشست تصمیم درستی می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار