استاندار گیلان در نشست ویدئو کنفرانس با استاندار آستراخان: از ظرفیت‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای توسعه روابط اقتصادی استفاده می‌کنیم.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ارسلان زارع استاندار گیلان در دیدار ویدئوکنفرانسی با استاندار آستراخان روسیه با اشاره به اهتمام استان بر توسعه روابط تجاری، کشاورزی، گردشگری و دانشگاهی با آستراخان روسیه، بر ضرورت استفاده شایسته از ظرفیت‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا که میز دبیرخانه آن در رشت دایر شده، تأکید کرد و گفت: گیلان قطب تولید داروست و آماده صادرات فنآوری و یا سرمایه گذاری مشترک با آستراخان هستیم.

وی با اشاره به بررسی پیشنهادات ۹ گانه استانداری آستراخان که از طریق لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران اعلام شد گفت: این پیشنهادات در دستور کار دستگاه‌های اجرایی و اتاق بازرگانی استان قرار گرفت.
استاندار با اشاره به ساخت کشتی مسافربری پطر کبیر در آستراخان گفت: این کشتی می‌تواند نقش قابل توجهی در گسترش گردشگری بین کشور‌های دریای خزر را داشته باشد.
ارسلان زارع به بیمارستان‌های مدرن و بین المللی با کادر پزشکی مجرب در گیلان اشاره و پیشنهاد کرد با تأسیس دفتر گردشگری سلامت ایران در روسیه، زمینه‌ای فراهم شود تا بیماران این کشور بدون هزینه‌های اضافی و حذف واسطه‌ها، برای مداوا از این بیمارستان‌ها استفاده کنند.
وی با اشاره به سرای تجاری ایرانیان در آستراخان که توسط اتاق بازرگانی گیلان ساخته شده و طبقه اول آن نمایشگاه دائمی کالا‌های ایرانی است گفت: برنامه ریزی شده فعالیت این سرای تجاری با همکاری طرف روسی، گسترش یابد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فعال شدن میز این دبیرخانه در گیلان و شهر رشت، بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های این اتحادیه تأکید کرد و افزود: اجلاس شورای بین المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی و صنعت کشور‌های منطقه دریای خزر هر ساله به تناوب در یکی از شهر‌های ایران یا روسیه برگزار می‌شود که لازم است برای تقویت این تشکل تجاری - اقتصادی، حمایت‌های لازم انجام شود.

ارسلان زارع با اشاره به اینکه پذیرفته نشدن گواهی مبدأ کالا از سوی اتاق بازرگانی گیلان در برخی گمرکات روسیه سبب ایجاد مشکلاتی برای بازرگانان ایرانی شده است از طرف روسی خواست همکاری‌های لازم را برای رفع این مشکل داشته باشند.

وی به جایگاه گیلان در تولید دارو بویژه دارو‌های ضدسرطانی و نیز صادرات این دارو‌ها اشاره کرد و افزود: در این استان؛ ۵ شرکت بزرگ تولید دارو و خطوط داروی ضدسرطان فعال است که ۱۷ درصد نیاز دارویی کشور را تأمین می‌کنند و آماده صادارت فنآوری و یا سرمایه گذاری مشترک در این زمینه هستیم.

استاندار آستراخان روسیه نیز در این ارتباط تصویری؛ جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از شرکای تجاری آستراخان دانست و گفت: مبدا یا مقصد بیش از ۹۰ درصد کالا‌هایی که از مرز آبی این کشور عبور می‌کند، ایران است.

ایگور بابوشکین با اشاره به فعالیت ۱۷۴ شرکت ایرانی در آستراخان افزود: آمار‌های سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد حجم تجارت آستراخان با ایران ۲۶۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال پیش از آن ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ نیز حجم تجارت حدود ۶۷ میلیون دلار بود.

استاندار آستراخان با اشاره به نخستین موافقتنامه همکاری دو استان در سال ۱۹۹۴ و همکاری فعال در حوزه‌های اقتصای، تجاری و اجتماعی گفت: آستراخان و گیلان به عنوان حلقه‌های مهم و اصلی کریدور حمل و نقل شمال - جنوب هستند.

ایگور بابوشکین با اشاره به همکاری خوب دانشگاه‌ها و مراکز علمی - تحقیقاتی دو کشور با یکدیگر گفت: گیلان مجسمه شاعر نامدار ایرانی عمر خیام را به آستراخان هدیه کرده که محل نصب این مجسمه هم اکنون یکی از مکان‌های خوب برای تفریح و استراحت مردم این استان است.

وی گفت: با توجه به اینکه دو استان به صورت فعال از حمل و نقل آبی در دریای خزر استفاده می‌کنند آمادگی داریم آستراخان مرکز حمل و نقل کالا‌های ایرانی به روسیه و دیگر کشور‌های اوراسیا تبدیل شود.

بابوشکین به موضوع دارو نیز اشاره کرد و گفت: ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا در حوزه تولید داروست، اما متاسفانه در بازار روسیه محصول دارویی از ایران وجود ندارد.

استاندار آستراخان به آمادگی یک کمپانی روسی برای همکاری با شرکت داروسازی ایرانی و انجام فعالیت‌های مشترک ترکیبات دارویی بر اساس فناوری و مواد اولیه ایرانی اشاره کرد و افزود: تقاضا دارم برای یافتن چنین شریک تجاری در ایران و تولید ترکیبات اصلی داروی ایرانی در استان آستراخان، همکاری لازم صورت گیرد.

شهر بندری آستراخان در جنوب‌غربی بخش اروپایی روسیه به‌دلیل قرار داشتن در دهانه ورودی رودخانه ولگا به دریای خزر، یک شاهراه آبی و زمینی به شمار می‌آید و هم‌اکنون با حضور صد‌ها شرکت ایرانی، به کانون تمرکز تجارت و بازرگانی در جنوب روسیه تبدیل شده است.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.