روح لطیف اما ریزبینانه کودک و نوجوان، اگر چه داستان‌های به‌ظاهر راحتی را هضم می‌کند، اما نوشتن و به سرانجام‌ رساندن هدف متعالی تربیت، کار هر کسی نیست.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، او کیست؟  نویسنده، شاعر، ویراستار و عضو انجمن قلم ایران و از داوری جشنواره‌های مختلف تا مسئولیت، بخش شعر مجلات و مدیریت جلسات شعر بوده است.
 
او تا کنون بیش از بیست عنوان کتاب به رشته تحریر در آورده است که از مهم‌ترین آنها می توان به «آخرین شب پلنگ» برنده لوح تقدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «کبوترها و آهوها» با کسب دیپلم افتخار کتاب سال رضوی، «نمی‌توان کلاغ ماند» برنده لوح زرین کانون و رتبه اول جشنواره سلام و «پلکانی از نور» دارای رتبه اول جشنواره یاد و یادگار اشاره کرد.
 
و او کسی نیست جز سید احمد میرزاده، خالق آثار ادبیات در حوزه ی کودک و نوجوان که به جرات می توان گفت آثار وی از سی سال پیش تا الان مدرسه ی فکری خیلی از کودکانی بوده که الان به دوره بزرگسالی  پا گذاشتند آثاری از سر ارادت به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) .
 
پا به انتشارات که بذاری و به دنبال آثار فاخر در رده سنی کودک و نوجوان  باشید، نمی توانید از آثار وی  چشم پوشی کنید ،با نزدیک شدن به میلاد هشتمین اختر تابناک ولایت و امامت ، سری به بچه محل امام رضا(ع) زدیم تا از ارادتش به این خاندان در قالب شعر و داستان پرس و جو شویم .
 
سید احمد میرزاده شاعر و نویسنده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: در عرصه معارف رضوی بعضی از کتب‌ها مستقیما رویکرد آشنایی با " امام رضا(ع) "و ائمه اطهار(علیهم السلام) دارند از جمله کتاب " کبوتر‌ها و آهوها" مجموعه ای با ۱۳ عنوان شعر برای مخاطب نوجوان با موضوع" امام رضا (ع)که در نوع خودش کم نظیر است و در سال ۸۱ منتشر شد.
کبوتر ها و آهو ها_میرزاده
او افزود: شعر‌های این مجموعه فقط بیان احساسات نیست بلکه از تولد تا شهادت ایشان و  مروری بر زندگی امام رضا(ع) دارد که در جشنواره شعر رضوی و میراث مکتوب رضوی جز آثار برگزیده شد.
 

ارادت امام رضایی با کتاب فرشته‌های مجروح

فرشته های مجروح_میرزاده

نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان  ادامه داد: این کتاب با موضوع  امام رضا(ع) و اشاره‌ای دارد به حادثه‌ی عاشورای حرم امام رضا (ع). سالی که به دست منافقین در حرم مطهر امام هشتم(ع) بمب منفجر شد و بعضی زائران شهید شدند این تنها کتابی است که به این حادثه در حوزه ادبیات کودک ونوجوان پرداخته است.

مجموعه شعری "با کبوتر‌های گنبد"

با کبوترهای گنبد _میرزاده

میرزاده بیان کرد: این کتاب گزینشی، بهترین شعر‌هایی که شاعران نوجوانه سرا برای نوجوانان سروده بودند با تصویر گری پرویز اقبالی گردآوری کردم و بار‌ها تجدید چاپ شده است اینها آثاری است که به طور مستقیم در حوزه‌ی امام رضا (ع)دارم.

مجموعه "مثل مهتاب و ستاره "

مثل مهتاب و ستاره_ میرزاده

او تصریح کرد: این کتاب سروده‌های شاعران کودک در حوزه‌ی امام علی(ع) است که گرد آوری کردم و منتشر شده است.

کتاب "مهربان مثل باران " که در انتشارات بوستان کتاب قم منتشر شد و این کتاب  عرض ارادتی به ساحت تمام اهل بیت (علیهم السلام) است.

این نویسنده و شاعر ادبیات کودک و نوجوان تاکید کرد: غیر از این آثاری که مستقیما مضامین مذهبی است سایر کتابهایم دارای پیام‌های تربیتی و معارفی است، کسی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان کار می‌کند نمی‌تواند نسبت به پیام‌های تربیتی غافل باشد؛ و این مساله‌ای است که در آثارم منعکس کردم.

میرزاده اظهار کرد: فقط در عرصه کودک و نوجوان قلم نزدم در حوزه شعر و ادبیات داستانی بزرگسال هم آثاری دارم که از آن جمله  مجموعه شعر" عاشقانه‌های قلب زخمی" است.

فعالیت در حوزه کودک و نوجوان فقط خلق هنر برای هنر نیست

او افزود: علاقه‌ی شخصی ام به  مخاطب کودک و نوجوان باعث شده است بیشتر در این حوزه فعالیت کنم و فکر میکنم کاری که در حوزه کودک و نوجوان انجام شود فقط ادبیات صرف نیست فقط خلق هنر برای هنر نیست در حوزه کودک و نوجوان پیام و محتوا اهمیت دارد کار در حوزه کودک ادبیات صرف نیست این باعث می‌شود اثر گذاری کاری که انجام می‌دهم را زودتر ببینم.

این نویسنده ادامه داد: عرصه ادبیات کودک و نوجوان در کشور ما عرصه جدید و نوپا است زمانی که بنده شروع به این کار کردم  تعداد کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کردند انگشت شمار بودند و امکان نوآوری و خلاقیت و کار جدید زیاد بود و هرچه بیشتر ادامه دادم بیشتر متوجه اهمیت کار در این حوزه شدم .
 
میرزاده بیان کرد:  در کشور ما، به این موضوع توجه داده شده، هم اکنون رشته دانشگاهی ادبیات کودک و نوجوان داریم مجله علمی پژوهشی برای ادبیات کودک و نوجوان داریم و میزان انتشار تولید آثار برای کودکان و نوجوان زیاد شده و تعداد نویسندگان و شاعرانی که در این حوزه فعالیت می کنند بسیار زیاد است.

کودکی ام پر بار بود

او تصریح کرد: دوره کودکی پر باری داشتم کودکی ام با خواندن مجلات کیهان ، سروش و آثار ادبیات کودک و نوجوان خواندم دنیای خوب کودکی ام را دوست  دارم و حس خوبی دارم وقتی با آثارم همین حس را به کودک و نوجوان امروزی انتقال می دهم.

سال گذشته در جشنواره "هد هد سفید" کتاب دختر بهار توسط خود مخاطبان کودک کتاب برگزیده شناخته شد و با ارزش‌ترین هدیه‌ای بود که دریافت کردم خود بچه‌ها از میان کتاب‌های شعری کتاب من را انتخاب کردند و حس شیرینی داشتم.

این شاعر تاکید کرد: به جرات میگم ادبیات کودک و نوجوان ما رشد سریع تری داشته، اگر بخواهیم  شعر‌هایی این روز‌ها که کودک و نوجوان میگویند را  با شعر‌هایی که استادان در دهه ۶۰ میگفتندمقایسه کنیم ، آن دوران ،اشعار، لبریز از اشکالات زبانی، اشکالات عروضی ضعف تخیل و ناهماهنگی با ذهنیت و زبان مخاطب بود، ولی الان نه فقط این‌ها را پشت سر گذاشته شده بلکه واقعا شعر و داستان کودک وارد  عرصه نوآوری و خلاقیت شده و ادبیات کودک ما به سمت جهانی شدن پیش می رود.

کمبود محتوای آموزشی نداریم

میرزاده اظهار کرد:جمعیت چندین میلیونی کودک و نوجوان داریم و در انجمن کودک و نوجوان ۶۰۰ نفر عضو هستند به نظر می‌رسد این تعداد نویسنده حرفه‌ای برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان کافی نیست ، الان کودکان علاوه بر خواندن کتاب دغدغه‌های دیگری هم دارند.

بیشتر بخوانید
او افزود: در عرصه ی کودک و نوجوان تولیدات با ارزش زیادی انجام شده و فهرست هایی  از سمت مراکز معتبر برای کتاب های خوب برای بچه‌ها منتشرمی شود، من فکر میکنم میزان تولیدی که در عرصه ادبیات کودک و نوجوان صورت گرفته آن قدر هست که برای سیر مطالعاتی خوب برای کودک و نوجوان با هر سلیقه و گرایشی کافی باشددر واقع  ما کمبود محتوا نداریم.

 

فضای مجازی یا تورق کتاب

این شاعر و نویسنده ادامه داد:باید دنبال گسترش فرهنگ کتابخوانی باشیم شیوه‌های مختلفی برای معرفی کتاب وجود دارد از جمله: معرفی کتاب خوب به خانواده‌ها، غنی کردن کتابخانه‌های عمومی کشور و امثال اینها، اما من فکر میکنم بایذ بگذاریم اقتضا‌های طبیعی جامعه چه پیش می‌آورد واقیت این است که نمی‌توانیم با فضای مجازی مقابله کرد یا کودکان را مجبور کنیم که نزدیک به فضای مجازی نشوند.

میرزاده بیان کرد: فضای مجازی دارای فضایی جذاب و جاذبه های بسیاری دارد و همین امر، ابزاری است که تولیدات شاعران و نویسندگان راحت‌تر در دسترس همگان  قرار بگیرد.
 
لذا باید سیاست گذاری برای فضای مجازی داشته باشیم که کودکان با چه ضوابطی به چه شکلی به چه جا‌هایی در فضای مجازی دسترسی داشته باشند و تولیدات مان را بر‌ای فضای مجازی افزایش بدهیم.

او تصریح کرد: نمیتوانیم بگوییم فضای مجازی راببندیم تا کودکان فقط کتاب بخوانند، باید کاری کنیم فضای مجازی فضایی امن و سالم برای کودکان و نوجوان باشد که این همت جمعی خانواده‌ها فعالان فرهنگی سیاستگذاران و مسوولین را می‌طلبد.

شعری در وصف امام رضا:

من در این صحرای سبز، مثل آهو می‌دوم، شادمان و بی قرار، در پی او می‌دوم

در دل این سبزه‌ها عطر او پیچیده است

پای او را بار‌ها، این زمین بوسیده است

می‌تپد با یاد او، قلب این صحرای سبز، او از اینجا رد شده، از همین صحرای سبز

تا ابد با یاد اوست، سینه‌ی هر غنچه سرخ، از صفای روی اوست، هر چه سبز و هر چه سرخ

مثل آهو می‌دوم، آه، اما او کجاست در پی او می‌دوم ضامن آهو کجاست؟


این نویسنده با اشاره به خلاهای موجود در زمینه کودک و نوجوان تاکید کرد: در زمینه ادبیات رضوی به اموری نیاز داریم:نیاز به مراکزی داریم تا نویسنده و شاعران ادبیات کودک و نوجوان را پشتوانه محتوایی کنند کار‌های نویسنده نوجوان و کودک ممکن است پژوهش‌های دقیق در متون دینی نباشد این کار تخصص خودش را می‌طلبد تهیه منابع متقن و مستند که دارای ارزش داستانی باشد و استخراج جزییات از متون دقیق قدیم که آن را با زبانی ساده منتشر کنند.

میرزاده در پایان اظهار کرد: کتاب‌های زیادی در زمینه معارف اهل بیت( علیهم السلام)  برای کودکان نوشته شده است که در کنار جشنوار‌هایی که وجود دارد نیاز به مراکزی داریم  برای به گزینی کتاب‌های فاخر کودک و معرفی بهترین‌ها به مردم  تا آسان تر به کتاب های خوب دسترسی داشته باشند.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.