محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهار نظر محسنی بندپی استاندار تهران مبنی بر بازنگری در اجرای طرح ترافیک در پایتخت با توجه به افزایش شیوع کرونا، اظهار کرد: باید به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر تمام فعالیتها در شهر به حالت عادی بازگشته است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: اگر در حال حاضر تغییری در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به چشم نمیآید، به دلیل بدهیهای انباشته دولت به شهرداری تهران است که تا امروز امکان توسعه ناوگان عمومی را از مدیریت شهری گرفته است.
علیخانی با اشاره به عدد و ارقام میزان بدهیهای دولت به شهرداری تهران، گفت: در سال ۹۸ درآمد دولت از محل جرایم راهنمایی و رانندگی که وصول و به خزانه واریز شد، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۶۰ درصد سهم شهرداری، ۲۰ درصد سهم راهنمایی و رانندگی و ۲۰ درصد دیگر سهم جبران خسارت برای افرادی است که بیمه ندارند.
او بیان کرد: با احتساب ۶۰ درصد از مبلغ وصولی دولت از محل جرایم راهنمایی و رانندگی سهم شهرداری تهران در سال ۹۸، ۷۲۰ میلیارد تومان است که کمتر از ۲/۵ درصد آن یعنی ۳۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: آمارها و عدد و ارقام نشان میدهد از سنوات گذشته نیز از محل اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد سهم شهرداری تهران بوده که آن هم از سوی دولت پرداخت نشده است.
علیخانی با تأکید بر اینکه اعداد و ارقام ارائه شده از محل اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی به خزانه دولت واریز شده است، تصریح کرد: باید این پرسش مطرح شود که چرا این مبلغ که از حقوق شهروندان است به حساب شهرداری واریز نمیشود.
او با اشاره به یارانه پرداخت شده از سوی شهرداری برای بلیت مترو و اتوبوس در سال ۹۸، بیان کرد: شهرداری تهران در بخش بلیت مترو در سال ۹۸، هزار میلیارد و در بخش بلیت اتوبوس نیز ۹۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده که از این مبلغ سهم دولت ۹۵۰ میلیارد تومان می شود که متاسفانه تنها ۲۵ میلیارد آن یعنی کمتر لز ۲/۵ درصد به شهرداری تهران پرداخت شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا شهرداری تهران در بخش حمل و نقل عمومی خدمات خود را تعطیل نکرد و این اقدام با کم کردن سهم بودجه بخش عمران پایتخت انجام شد تا سهم دولت پرداخت شود.
علیخانی تصریح کرد: نباید در زمان بروز مشکل به جای حل آن صورت مسئله را پاک کرد و علت این است که تا هر اتفاقی در روزهای کرونایی پایتخت رخ میدهد، صحبت از طرح ترافیک میشود.
او با اشاره به آلودگی هوای پایتخت در چند روز گذشته گفت: لغو طرح ترافیک میتواند موجب تشدید شرایط موجود شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت اجرای طرح ترافیک در نهایت به چه شکل تصمیم گیری میشود، گفت: آمار استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی رشد محسوسی نداشته، زیرا شرایط اجرای طرح ترافیک به گونهای است که کارمندان میتوانند با خودرو شخصی در محل کار خود حاضر شوند.
علیخانی تصریح کرد: اگر در فضای مجازی عکسی از شلوغی مترو و اتوبوس منتشر میشود، نباید آن را به تمامی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت بسط داد، زیرا شلوغیها به شکلی مقطعی و در زمان پیک تردد آن هم در چند ایستگاه است.
او افزود: موضوع بازنگری در اجرای طرح ترافیک باید در شورای ترافیک تهران مطرح و تصمیم گیری شود و لازم به ذکر است که در بازنگری برای اجرای طرح ترافیک تابع تصمیم نهادهای قانونی هستیم.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/