کارشناس بازار سرمایه گفت: فاکتور محیطی و ظرفیت خود شرکت ها و همچنین عرضه و تقاضا از عوامل تاثیرگذار در شاخص بورس است.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دارابی کارشناس بازار سرمایه در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص رکورد بی سابقه بورس تصریح کرد: طی یک سال گذشته بازار سرمایه جاماندگی از بازارهای موازی داشت همچنین برخی سیاست های مناسب بانک مرکزی از جمله کاهش سود بانکی سبب شد نقدینگی به این سمت حرکت کند و رشد شاخص بورس را به همراه داشته باشد.

او افزود: طی این مدت فرهنگ سرمایه گذاری در کشور تقویت شد. استقبال از عرضه های اولیه به تدریج زیاد شد و اکنون حدود  ۴ میلیون نفر عرضه اولیه خریداری می کنند. رشد بازار سرمایه رشد اقتصاد، اشتغال، توسعه بنگاه های صنعتی و تولیدی را به دنبال دارد.

دارابی بیان کرد: ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت و ورود ۵۰ میلیون نفر به بازار سرمایه و رفع موانع شرکت های بورسی از دیگر عوامل دخیل در رشد شاخص بورس بوده است.

او افزود: از دیروز این خبر اعلام شد که مالیات بنگاه ها در سال ۹۸ و ۹۹ کاهش پیدا کرده و این امر باعث شد امروز بازار سرمایه رشد بالایی داشته باشد.

دارابی در خصوص حباب بورس گفت: اگر ارزش واقعی یک محصول با قیمت آن فاصله بگیرد حباب ایجاد می شود. بازار سرمایه  از چند دسته شرکت تشکیل شده است. شرکت های بزرگ که ستون فقرات بازار هستند، حباب ندارند و حتی هنوز ظرفیت توسعه ای دارند. برخی شرکت های کوچک که ظرفیت بالایی ندارند ممکن است حباب داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: دو فاکتور محیطی و ظرفیت خود شرکت ها و همچنین عرضه و تقاضا تاثیرگذار در شاخص بورس هستند. کاهش مالیات شرکت ها  یک فاکتور محیطی بود که به موجب آن امروز رشد شاخص بورس را شاهد بودیم.

دارابی تصریح کرد: برای ایجاد شفافیت بیشتر در بازار اطلاعات شرکت هابه طور شفاف در اختیار سهامداران قرار می گیرد و از سهامداران می خواهیم که بیشتر در خصوص شرکت ها اطلاعات کسب کنند تا متحمل ضرر و زیان نشوند.

رشد ۴ برابری شاخص روزانه بورس از سال گذشته تاکنون

گودرزی معاون بورس تصریح کرد: ارزش معاملات بورس از ابتدای امسال تاکنون ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که معادل ۴۰ درصد از ارزش معاملات بورس در سال گذشته بوده است. همچنین امسال ارزش روزانه بورس ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که رشد ۴ برابری نسبت به سال پیش دارد. در سال گذشته ارزش روزانه معاملات در بورس هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

او افزود: در صنایع بیشتر شرکت ها رشد داشتند اما بخشی از بازار از ارزش واقعی خود فاصله دارد و سرمایه گذاران باید دقت داشته باشند که با خرید سهام این نوع شرکت ها ضرر نکنند.

گودرزی در خصوص راهکارهای بورس برای آموزش سرمایه گذاران گفت: تالارهای منطقه ای داریم که بحث های آموزشی انجام می دهند. از شرکت ها در رشدهای بالا، شفافیت بیشتری می خواهیم تا ابعاد شرکت برای سرمایه گذاران مشخص و شفاف شود.

او با تاکید بر آموزش و فرهنگ سازی در حوزه بازار سرمایه ادامه داد: برخی سرمایه گذاران بدون هیچ اطلاعی اقدام به خرید می کنند و فاکتورهای بنیادی شرکت را مورد توجه قرار نمی دهند.

معاون سازمان بورس تصریح کرد: به طور مداوم از طریق شرکت های ارائه دهنده خدمات آنلاین و برتر، پیام هایی به سرمایه گذاران می دهیم و دوره های مختلف آموزشی برگزار می شود اما به دلیل حجم بالای استقبال از بازار سرمایه، آموزش ها نیاز به زمان و حجم بیشتری دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار