به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی چند سال گذشته، قیمت خودرو به سرعت در حال افزایش است. این افزایش قیمت در برههای از زمان روند به شدت افزایشی را به خود دید به طوری که به یکباره پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۷۰ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان رسید.
بسیاری از افراد برای خرید خودرو سرمایه گذاری کرده بودند، اما توان خریدشان دیگر به آن قیمت سابق نرسید. طبق مشاهدات میدانی قیمت انواع خودروهای داخلی نسبت به ۲ هفته گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد گرانتر شده است و هنوز هم روند افزایشی ادامه دارد.
این روزها بلاتکلیفی عجیبی در بازار خودرو وجود دارد چرا که نمیتوان تصمیمی در خصوص خرید یا فروش خودرو گرفت از طرفی مسئولان ادعا کاهش قیمت خودرو را دارند از طرفی برخی میگویند قیمتها رو به افزایش است و از این جهت خریداران و فروشندگانی در بازار وجود ندارند.
نبود نرخ پایه در بازار خودرو، آسیب پذیری آن را در مقابله با سوداگران و همچنین نوسانات نرخ ارز بیشتر کرده به طوری که در حال حاضر شاهد افزایش ۶ تا ۱۶ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در بازار هستیم.
بیشتر بخوانید
بعد از ثبت نام خودروسازیها توقع این را داشتیم که این بازار بلاتکلیف آرام بگیرد، اما نه تنها آرام نگرفت، بلکه منحنی قیمتها صعودیتر از قبل نیز شد. بنابر اخبار رسیده از بازار، قیمت خودروهای داخلی طی یکی دو هفته گذشته حداقل پنج میلیون تومان افزایش یافته است که البته در مورد خودروهای وارداتی، صحبت از رشد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیز به میان میآید.
وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از این وعده کاهش قیمت خودرو را داد چرا که اجرای طرح پیش فروش را اجباری کرد تا تفاوت قیمت در بازار و قیمت درب کارخانه کم شود، اما با وجود این وعدهها حالا دوباره قیمت خودرو روی دور صعود افتاده است.
بالا رفتن قیمت ارز را بسیاری از کارشناسان دلیل افزایش قیمت خودرو میدانند. به اعتقاد کارشناسان، تا وقتی نرخ ارز بالا برود، قیمت خودرو (چه داخلیها و چه خارجی ها) نیز روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد. در کنار اثر افزایشی ارز بر بازار خودرو، تورم انتظاری نیز محرک دیگری است که قیمتها را در این بازار شارژ کرده است.
عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: فاصله قیمتی ۱۰ درصدی قیمت کارخانه و بازار خودروها پیشنهاد سازمان حمایت برای تنظیم بازار خودرو بود، اما موافقان و مخالفانی دارد و هنوز نهایی نشده است.
۲۲ اردیبهشتماه امسال رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: «برای انجام معاملات، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و بازرسان این سازمان نظارت خواهند کرد که هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گرانفروشی بوده و با آن مقابله خواهند کرد.»
رئیس سازمان حمایت در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت: پیشنهاد سازمان حمایت این بود که ۱۰ درصد بالای قیمت مصوب خودرو بهعنوان منشأ تعزیر در نظر گرفته شود که این موضوع به کمیتههای مربوط ارسال شده و در دست بررسی است.
وی از دیدگاههای متفاوت موجود در این زمینه خبر داد و افزود: برخی میگویند وقتی قیمت مصوب برای خودرو وجود دارد آنگاه قیمتهای بازاری باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد، اما سازمان حمایت در این زمینه معتقد است که باید سقف قیمتی در بازار تعیین شود
تابش بیان کرد: این موضوع پس از نهایی شدن در کمیتههای مربوط به ستاد تنظیم بازار ارسال خواهد شد و هر تصمیمی که در نهایت اخذ شود، اجرایی میشود.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص آنالیز قیمتی خودروها یکبار برای همیشه، بیان کرد: اکنون جمعبندی در دستگاههای مختلف بر این شده که قیمتها توسط شورای رقابت در زمینه خودرو اعلام شود و بر این اساس آنالیز قیمتی و اعلام قیمت نهایی خودروها نیز باید از سوی این شورا بررسی و اعلام شود.
خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به علت گرانی خودرو در بازار آزاد، گفت: چند عامل در افزایش قیمت خودرو موثر است که مهم ترین آن به شرایط اقتصادی حال کشور بر می گردد چرا که بسیاری از عوامل در کشور باعث افزایش نرخ مواد اولیه می شود.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: حدود یک و نیم میلیون خودرو در سال نیاز است که باید خودروسازان بتوانند این نیاز را برطرف کنند، زمانی که این نیاز برطرف نشود با کمبود مواجه خواهند شد که اصولا کمبود محصول باعث افزایش قیمت آن می شود.
خلخالی تشریح کرد: هم اکنون در کشور عرضه و تقاضا با هم برابر نیست که این موضوع باعث افزایش بحث نقدینگی سرگردان در کشور می شود. از طرفی بسیاری علاقه به سرمایه گذاری در این بازار دارند که همین عامل باعث افزایش قیمت ها می شود.
او ادامه داد: هم اکنون در کشور تقاضای کاذب داریم و عرضه کم است که اگر این روند به یک تعادل برسد شاهد کاهش قیمت ها در بازار خواهیم بود. تولید کنندگان باید بتوانند مجموعه قطعات را تولید کنند که در این بین نیاز است مواد اولیه وارد کشور شود. باید برنامه ریزی هایی برای داخلی سازی داشته باشیم که در این بین می توان از شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: شرکت های دانش بنیان اگر مورد حمایت قرار گیرند می توانند به داخلی سازی محصولات کمک کنند و در نتیجه بدین ترتیب شاهد کاهش قیمت ها در بازار خواهیم بود.
فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره می گوید: نرخ خودرو باید به قیمت واقعی برسد. به این معنا که این نوع قیمت گذاری هم بر اساس فرمول عرضه و تقاضا و البته به دور از ورود دلالان به آن تعیین شود.
او گفت: متاسفانه در کشور آفتی با نام دلالی وجود دارد، اما نمیتوان آن را تنها عامل تغییر قیمت ها در بازار خودرو دانست. علت فعالیت دلالها سرمایه سرگردانی بوده که در دست مردم باقی مانده است. مشکل از خلق نقدینگی اشتباهی است که زمانی رخ داده و هنوز هم ادامه دارد.
زاوه گفت: قیمت گذاری دستوری زیان بسیاری را به خودروسازها تحمیل کرد و حالا برای حل این مشکل سراغ تجدید ارزیابی رفتهاند، یعنی صورتهای مالی دست برده میشود تا شرایط برای درخواست حمایت های دولتی را برای خود فراهم کنند و این در حالی است که هنوز تسهیلات قبلی آنها تسویه نشده است. فروش خودرو با قیمت گذاری دستوری در نهایت منجر به تغییر نرخ تورم و اخذ آن از همه مردم میشود.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: ۱۶ سال از عمر شورای رقابت گذشته و هیچ قدمی برای رفع انحصار برنداشته است, درهای بازار اقتصاد کشور ما باید باز شود و طبق گفته رئیس جمهور دخالت دولت در آن کاسته شود. ترکیه را میتوان به عنوان یک مثال مناسب برای این موضوع در نظر گرفت هیچ تعرفهای بر هیچ کالایی ندارد و توانسته سالیانه ۳۰ میلیارد دلار یعنی بیش از درآمد نفتی ما در روزهای اوج از صادرات قطعه درآمد داشته باشد.
حالا در این بازار آشفته انتظار داریم که دولت حمایت بیشتری از نهاد هایی داشته باشد که باعث کاهش قیمت ها و داخلی سازی محصولات می شود تا اینگونه این بازار از بلاتکلیفی خارج می شود.
انتهای پیام/
به زودی
نتیجه بهتر از این نمیشه به نظر من تمام افرادی که این تفکرات رای دادن امروز مدیون تمام مردم و اول خودشون هستند باشد که درس عبرت بگیریم
بزارید حداقل پولدارها ماشین خوب سوار شن و قیمت ماشین بیاد پایین
ما بدبخت بیچاره ها هم بتونیم ماشین های بنجل ایران خودرو و سایپا رو
سوار شیم
تو ایران همه چیز با دلار محاسبه میشه به جز حقوق و درآمدها
الآن سیمان تو بازار ۶۰درصد گرون شده تازه پیدا هم نمیشه فکر کنم بچه های بالا از این افزایش قیمت راضی نیستن
علی برکت اله
مسیولین بی کیفیت و بی کفایت
وگرنه آشغال ماشینای این دو شرکت رو ده برابر خریدن با منت و قرعه کشی و چندین ماه تاخیر ، جز ظلم و ستم و تحقیر برای این ملت هیچ چیز دیگه ای نیست و سکوت مسئولین و بدتر از شدن این اوضاع و گرانی های بدون توجیه درد مردم رو چند برابر میکنه .
لطف کسی پیدا بشود و دست این لابی های قدرت و مافیای خودرو و طلا و دلار رو هرچه زودتر از سر این ملت کم کند .
ایا کشوری را سراغ دارید که وزارت صنعت و معدن و تجارتش یک باشد و بعد یک وزارت خانه بنام ورزش بطور مستقل داشته باشد. این سه قلو برای کی نون داره؟
یه کارگر با چندر غاز حقوق چند سال طول میکشه یه پرایدنه بگیم یه تیبا بین 70تا90تومن بخره
سوء مدیریت درتولیدو عرضه خودور باعث میشه دلال در اقتصادسود ببرند
به چه دلیل سازمان هایی که به بایدمشکل خودرو رسیدگی کنن پاس کاری میکنن
وقتی توان تولید خودرو ندارید واردات رو ازاد کنین وتعرفه گمرگی رو به صفر برسانید تا باعث رقابت بشه
فساد سیستماتیک هست و قائم به شخص نیست
خیلی داره به مردم فشار میاد آخه شاید فقط ۵ درصد مصرف مردم اینترنت داخلی باشه این قیمتهای فضایی چیه؟
Yjc برای رشد کشورت این پیام را انتشار بده شاید گوشی شنوا تو خودروسازی این کشور باشه.
حالا همینم نمیدن
این همه وقاحت از کجا میاد؟؟؟؟؟
این اتفاقات حق این ملت نیست
این است خودروسازی ما.
هم احتیاجات نیروهای مسلح رفع میشود و هم با گرفتن سهمی از بازار ایران و جهان ارز آوری خوبی برای کشورش خواهد داشت.
یک سال خلف وعده ! چرا باید یک سال پول ملت توی جیب این مافیای قدرتمند باشه ؟ مردم به کجا شکایت کنن که به جایی نمی رسه . هیچ کس هم پاسخگو نیست. میگن همینی که هست و خیلی ها هم مثل تو !!!
آقایان چقدر حمایت نیم قرن یا به بیانی ،پنجاه سال حمایت از این صنعت برای رشد و خودکفایی سان کافی نیست
ترا به خدا دلسوزان صنعت خودرو سازی چندین قطب جدید راه اندازی کنند و همه به صفر تا صد ایرانی شدن قطعات خودروها کمک کنند.
خودمان هیچ لااقل بفکر فرزندانمان باشیم.
ایران ما زمانی رشد خواهد کرد و عمر ما گرانبهاتر خواهد شد که تولید انبوه و تولید رباتیک و با تندی صورت بگیرد انموقع همه ما در زمان کوتاهی صاحب خودرویی شخصی و با کیفیت خواهیم بود.
خدا خودت یک لطف و نظری به ما داشته باش
والا چرا واردات خودرو رو آزاد نمیکنید که بازار رقابتی بشه و سایپا و ایرانخودرو هم حساب کار دستشون بیاد و فکری به حال ماشینای بنجل خودشون بکنن!؟
قطعه سازان با کمک هم و تشکیل یک شرکت تعاونی یک خودرو سازی بزرگ و مستقل تشکیل دهند.
پس حالا که وابستگی میخواین با اقل به چین و ژاپن پناه ببرید.
اینجا فقط شده کشور وعده و وعید
جناب مسئولین، تا کی فقط حرف؟ پس کی میخواین به حرفاتون عمل کنید؟
اینهمه برای خودتون اندوختید بنظرتون دیگه بس نیست؟
چه کاری از این مهمتر و از از این لذت بخش تر میتونه باشه که به فکر آبادانی کشورتون باشید؟؟!
ما چندسال از کشورای دیگه عقبیم؟؟
به خودتون بیاین، زمان داره میگذره، فرصت ها داره از دست میره
سالهاست که دارید درجا میزنید
دیگه حتی کنترل ارز هم نمیتونه جلو بازار خودرو رو بگیره
چون تقاضاها واقعی نیست و برای سرمایه گذاریه بیشتر.. پس نمیشه پایانی رو براش متصور شد!
دلیل همه این مشکلات وزارت اقتصاد و سازمان برنامه بودجه هستش که به دلیل بالا بردن پایه پولی مملکت تورم زیادی رو درست کردند و با مدیریت غلط روز به روز اوضاع رو بدتر میکنن و بانک مرکزی هم زورشون به اونها نرسید
مردم تقصیری ندارن..
90 % ضعف مدیریت و 10% تحریم
فقط گذر زمان همه چیز را اثبات میکند آن هم تا کنون توی ایران
کدام وقت چیزی گران شد مجددا آمد پایین
مثلا فقط جهش های ناگهانی جهت سعود قیمتها ۱ ریال می آید پایین ناگهان ۱۰ریال میرود بالا بعد هم ۲ الی ۳ ریال کم می کنند میگویند قیمت آمد پایین این یعنی مسلمانی
خواهشا موافقت کنید .چقدر گرونی و بی سامانگی ؟بسه دیگه!!!!!!