عضو هیئت رئیسه گفت: با تصمیم هیئت رئیسه تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس متوقف شده است و مقرر شده سازوکار جدیدی برای آن تعریف شود.

 حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه با تصمیم هیئت رئیسه مجلس تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس متوقف شده است، گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ درخواست تشکیل فراکسیون به هیئت رئیسه مجلس واصل شده که تعداد آنها همچنان رو به افزایش است.

او افزود: تعدادی از فراکسیون‌ها عملا در مسیر موازی با یکدیگر حرکت می‌کنند و ما شاهد موازی کاری در تشکیل این فراکسیون‌ها هستیم؛ به عنوان مثال فراکسیون تعاون و کار و فراکسیون تعاون و همیاری از جمله مواردی است که درخواست تشکیل آنها به هیئت رئیسه واصل شده است که هر سه یک مسیر را دنبال می‌کند.


بیشتر بخوانید

حجت‌الاسلام سلیمی ادامه داد: از سوی دیگر تشکیل فراکسیون‌های دیگری همچون فراکسیون عدس و سیر به هیئت رئیسه واصل شده  است که سؤال اینجاست شأن یک فراکسیون در این حد پایین آورده شود؟ با توجه به این موارد هیئت رئیسه تصمیم گرفته تا فعلا جلوی تشکیل فراکسیون‌ها گرفته شود تا سازوکار مناسبی برای تشکیل آنها در نظر گرفته شود، البته در مورد فراکسیون‌هایی همچون روحانیت و ایثارگران خط مشی آنها مشخص است و امکان تشکیل فراکسیون همسو و موازی با آنها وجود ندارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه اخبار و اطلاعاتی به گوش می‌رسد که وزارتخانه‌ها قصد تشکیل تعدادی از این فراکسیون‌ها نقش دارند، تصریح کرد: برخی از وزارتخانه ها سعی دارند تا از این طریق بتوانند ذهن نمایندگان را جهت‌دهی کنند و در مجلس شورای  اسلامی  نفوذ داشته باشند که این باعث کندی تیغ نظارت نمایندگان و همچنین تأثیر وزارتخانه‌ها بر روند قانون گذاری می‌شود.

او اضافه کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس از دو ماه قبل از تشکیل مجلس یازدهم به دنبال تشکیل فراکسیون‌های خود بوده‌اند  و موجودیت فراکسیون مورد نظر خود را اعلام می‌کردند و این درخواست‌ها برای تشکیل فراکسیون در حالی است که ما مقدم بر آن‌ها بحث کمیسیون‌ها را داریم و مجلس ابتدا باید کمیسیون‌هایش تشکیل شود و کار در کمیسیون‌ها مورد پیگیری قرار گیرد.

حجت‌الاسلام سلیمی در پایان گفت:  در حال حاضر به دنبال این هستیم که فراکسیون‌های  موازی تشکیل نشود، بنابراین ساز و کار جدیدی را برای  فراکسیون‌ها تعریف خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار