عضو هیات علمی طب کار علوم پزشکی مشهد گفت: روند کاهش حساسیت عمومی مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی در سطح اجتماع برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نگران‌کننده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فاطمه احمدی عضو هیات علمی طب کار علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی "رعایت فاصله فیزیکی یک متری" به میزان ۸۲ درصد، "به کارگرفتن ماسک بهداشتی صورت" تا ۸۵ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی تا ۷۸ درصد موارد از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می‌کند.

او افزود: در افراد زیر ۵۰ سال و به خصوص در افراد جوان و با سن کم احتمال ابتلا به بیماری بدون علامت و کم علامت بسیار زیاد است جوانان مبتلا ناخواسته و نادانسته اطرافیان خود را به بیماری مبتلا می‌کنند که گاهی منجر به مرگ و میر و بستری طولانی‌مدت این افراد می‌شود.

این پزشک متخصص ادامه داد: استفاده از ماسک در شرایطی که به دلیل یک سری ضرورت‌ها و محدودیت‌ها برداشته شده است اهمیت دو چندانی در کنترل ویروس کرونا دارد و البته باید به این موضوع توجه کرد که ماسک‌های مختلف روش‌های مصرف متنوعی دارند و عموم مردم نیز نیاز به ماسک n۹۵ ندارند.

احمدی بیان کرد: در سطح جامعه سه نوع ماسک مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از ماسک‌های پارچه‌ای، جراحی و فیلتردار.

بیشتر بخوانید: کرونا در خراسان رضوی قیامت به پا کرد

او تصریح کرد: ماسک‌های پارچه‌ای عموما در منزل تهیه می‌شود و افراد بدون بیماری زمینه‌ای می‌توانند از این ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند، اما در دوخت این ماسک‌ها باید توجه کرد که حتما سه لایه باشد و لایه بیرونی از جنس شبیه به پلاستیک برای عدم ورود ذرات آلوده به درون ماسک باشد همچنین لایه درونی این ماسک‌ها باید جاذب آب باشد و لایه وسط از پارچه‌ای نمدی باشد که به صورت یک فیلتر عمل کند علاوه براین باید ماسک تمام سطح صورت را تا روی بینی و زیر چانه در برگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نحوه گذاشتن ماسک را بر روی صورت موضوعی با اهمیت در استفاده از انواع مختلف ماسک اعلام وتاکید کرد: پیش از گذاشتن ماسک دست‌ها حتما باید شسته شود و از طریق بند‌ها و یا کش، ماسک روی صورت خوابانده شود بنابراین دست زدن به وسط ماسک غیر بهداشتی بوده و باعث انتقال ویروس از کف دستان به سطح ماسک می‌شود.

احمدی اظهار کرد: استفاده از ماسک‌های جراحی سه لایه نیز برای افراد بالای ۶۰ سال، افراد دارای فاکتور‌های خطر و کارکنان بیمارستانی ضرورت دارد.
ماسک محافظ از کرونا
او افزود: علاوه بر این برای افراد دیابتی، فشار خون بالا، مصرف کننده‌های دارو‌های کورتون و بیماران دیالیزی مصرف این ماسک‌ها ضرورت دارد گرچه ماسک‌های جراحی هر دو ساعت باید تعویض شود به خصوص اگر ماسک آلودگی ویژه‌ای داشت و یا مرطوب بود باید سریع تعویض شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: نکته مهم در مصرف ماسک‌های جراحی این است که حتما گیره بینی داشته باشند و بعد از شستشوی منظم دست‌ها از ماسک استفاده شود.

احمدی بیان کرد: ماسک جراحی و فیلتردار قابلیت شست و شو ندارند و با شستشو کیفیت آن‌ها پایین می‌آید همچنین در خصوص ماسک‌های فیلتر دار یا n ۹۵ نکته حائز اهمیت این است که برخی از این ماسک‌ها سوپاپ‌دار هستند و برخی بدون سوپاپ، اما تا ۹۵ درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر می‌کنند.

او تصریح  کرد: این ماسک‌ها باید حتما روی صورت خوابیده باشد و استفاده نادرست از این ماسک‌ها می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد، زیرا در صورتی که به خوبی روی صورت ننشیند کارایی لازم را نخواهد داشت.
شیلد محافظ چشمی از کرونا
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: تا زمانی که واکسن موثر برای مقابله با ویروس کرونا و بیماری حاصل از آن ساخته نشده است انسان‌ها در همه جوامع همچنان درگیر این بیماری ویروسی همه‌گیر کرونا خواهند بود از این رو باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صورت پذیرد در غیر این صورت شاهد افزایش مجدد ابتلا به بیماری خواهیم بود.

احمدی بیان کرد: برای تمام بیماری‌های عفونی، رعایت بهداشت دست و شست و شوی حداقل ۲۰ ثانیه‌ای آن به خصوص در مواقعی که آلودگی قابل رویت باشد ضروری است.

او تصریح کرد: استفاده از محلول با پایه الکلی به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه، رعایت بهداشت تنفسی رعایت فاصله اجتماعی یک تا دو متر و حضور نیافتن در مواقع غیر ضروری در محیط‌های پر ازدحام نیز از اقدامات پیشگیرانه دیگر در این حوزه است.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.