۴۰ شعبه همیاران شورای حل اختلاف در مساجد مشهد برای نخستین بار در کشور افتتاح شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در مراسم افتتاح شعب همیاران مساجد در مشهد، گفت: باید وابستگی مردم به دستگاه قضائی برای حل و فصل دعاوی کم شود و این امر با ورود علما، متنفذین و معتمدین مردم محقق می‌شود.

او افزود: مراجعه به محاکم برای هر دعوایی علاوه بر اینکه وقت و هزینه برای دستگاه قضایی دارد، موجب آزردگی روحی، صرف زمان برای دادرسی و هزینه‌های دادرسی برای مردم نیز خواهد شد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: برای کاستن از حجم پرونده‌های دستگاه قضایی باید مساجد و علما نقش محوری داشته باشند تا دعاوی که پیچیدگی قضائی کمتری دارند خارج از دادگاه و دادسرا حل و فصل شود.

صادقی با اشاره به عملکرد درخشان مردم و علما در قضیه بیماری کرونا، این موضوع را مایه سربلندی ایران در جهان خواند و گفت: این موفقیت‌ها صرفا حاصل عملکرد دولت نیست، بلکه هر کجا مردم و علما پای کار آمدند نتایج چشمگیر و موفقیت‌های بزرگی به دست آمد.


او با بیان اینکه نباید بار اختلافات مردم بر دوش نیروی انتظامی بیفتد، تصریح کرد: مراجعه به شورای حل اختلاف و دادگاه‌ها و دادسرا‌ها و صادر شدن حکم نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه گاهی مشکلی نیز بر مشکلات دیگر می‌افزاید.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی به روحانیونی که قرار است در طرح همیاران شورا‌های حل اختلاف در مساجد فعالیت کنند تاکید کرد: با ارزیابی مداوم عملکرد خود در امر صلح و سازش، اشتباه‌های احتمالی را تصحیح کنند و در یک روند رو به جلو نسخه‌های بهتری برای افزایش مصالحه بین مردم بپیچند و تجربه‌های به دست آمده در این زمینه را نیز برای بهره برداری بیشتر در اختیار سایر شعب قرار دهند.


مساجد، محل رفع دعاوی


محمود رفسنجانی معاون قضائی رئیس کل دادگستری نیز در این مراسم گفت: مساجد در حل و فصل دعاوی مردم نقش اساسی دارند.

او افزود: در سند تحول قوه قضائیه برنامه‌های مؤثر و کارآمدی در دستگاه قضا طرح ریزی شده است که تقویت شورای حل اختلاف برای انجام رسالت اصلاح ذات البین نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی ادامه داد: برای افزایش مشارکت‌های مردمی در امر صلح و سازش با توجه به نقش مهم و اساسی مساجد، شعب همیاران شورای حل اختلاف در سطح مساجد مشهد راه اندازی شده است.

رفسنجانی با اشاره به این حدیث پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) که فرموده اند " ان المساجد بیوت المتقین " بیان کرد: مراجعه به مساجد و محوریت آن برای حل مشکلات جامعه ریشه در فرهنگ غنی اسلامی مردم دارد و تاریخ نشان می‌دهد که این پایگاه معنوی در ایجاد وحدت و مودّت بین مسلمین همیشه پیشگام بوده است.
 
او تصریح کرد: ۱۲۰ مسجد برای تشکیل شعب همیاران شورای حل اختلاف در سطح شهر مشخص شده است که در سه مرحله این امر انجام می‌شود.

راه اندازی شعبه‌های همیاران شورا‌های حل اختلاف در مساجد یکی از رویکرد‌های جدید قوه قضاییه برای کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی با بهره‌گیری از فرهنگ دینی صلح و سازش است.


انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.