دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت:همه افراد مبتلا به کرونا دارای عوامل خطر نیستند و همه افراد در معرض خطر نیز علائم و یا نتیجه یکسان ندارند.

 سعید کشمیری دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهربه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سعید کشمیری دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر بیان کرد: داده‌های علمی نشان می‌دهد بیماری‌های زمینه‌ای، افراد را در معرض خطر جدی‌تری نسبت به کرونا قرار می‌دهد.

او ادامه داد: همه افراد مبتلا به بیماری کرونا دارای عوامل خطر نیستند و همه افراد در معرض خطر نیز علائم، پیش‌آگهی یا نتیجه یکسان ندارند.

علائم و نتیجه بیماری کووید ۱۹ تحت تاثیر پنج متغیر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، با اشاره به اینکه پنج متغیر می‌تواند علائم، پیشرفت و نتیجه بیماری کووید ۱۹ را تحت تاثیر قرار دهد، عنوان کرد: مقدار ویروس، ژنتیک افراد، راه عبور عفونت به بدن، قدرت ویروس، وضع ایمنی و سابقه افراد در مواجهه با سایر عفونت‌ها پاسخ به کووید۱۹ را در بدن مشخص می‌کند.

کشمیری بیان کرد: منظور از مقدار ویروس این است که عفونت از مقدار کمی ذرات ویروسی ممکن است باعث یک بیماری بدون علامت و خفیف شود درحالی‌ که احتمالا مقدار زیادی ذرات، آسیب بیشتری به سیستم ایمنی وارد می‌کند و در نتیجه بیماری جدی‌تری به وجود می‌آید.

او افزود: ژنتیک پروتئین‌های سطحی روی سلول‌های میزبان اغلب به‌عنوان پورتال ویروس‌ها عمل می‌کند و از آنجا که آن‌ها برای هر شخص منحصربه‌فرد است ممکن است فردی که پروتئین‌های سطحی خاصی ندارد، در برابر عفونت‌ها مقاومت کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مسیر ورود ویروس از طریق بینی یا دهان از قطرات هوایی ناشی از سرفه یا عطسه، یا از طریق لمس کردن یک سطح آلوده و سپس لمس چهره، ممکن است به دلیل متفاوت بودن پاسخ‌های دفاعی در سیستم ایمنی بر پیامدهای بیماری تاثیر بگذارد.

کرونا ویروس‌ها متفاوت شده‌اند

کشمیری تاکید کرد: با گسترش ویروس و تحولات ژنتیکی، میان انواع کرونا ویروس‌ها تفاوت ایجاد شده و می‌توانند آسیب بیشتری به بافت میزبان یا ایمنی بدن افراد وارد کنند.

دکتر کشمیری با بیان اینکه سابقه ابتلا به بیماری‌های عفونی قبلی یک شخص در نحوه واکنش آن‌ها به کرونا ویروس یا هرگونه عفونت جدید موثر است، گفت: سیستم ایمنی بدن می‌تواند از یک ویروس آشنا به‌خوبی محافظت کند اما برخورد با دشمن جدید می‌تواند مکانیسم واکنش سریع سیستم را خنثی کند و به ویروس آسیب برساند.

زنده ماندن یا نماندن از دست کرونا قابل پیش‌بینی نیست

او با اشاره به اینکه علائم ابتلا از فرد بدون علامت تا سرفه، خستگی، ماندن در ICU و مرگ احتمالی بسیار متفاوت است، تاکید کرد: ازآنجاکه پنج متغیر یاد شده از فرد آلوده تا فرد آلوده دیگر می‌تواند بسیار متفاوت باشد نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه کسی زنده می‌ماند و چه کسی فوت خواهد کرد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.