به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت در نود و دومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی اظهار کرد: سوالی که باید به مردم، دولت، حکومت، دانشجویان و داوطلبان تحصیل در علوم پزشکی پاسخ دهیم این است که چه کسی را با چه سطحی از مهارت، در طول چه دوره ای، با چه هزینه ای، توسط چه کسی، در کجا و برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت، قرار است تربیت کنیم و هنوز پاسخ این سوالات را در آموزش عالی علوم پزشکی کشور نگرفته ایم.
او افزود: باید یکبار دیگر چشمهای خودمان را بشوییم و جور دیگری ببینیم و نیازهای واقعی نظام ارائه خدمت در بخشهای بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش را واکاوی و ارزیابی کنیم. اگر روز اول در پذیرش رزیدنت پزشک خانواده و حتی پزشکی اجتماعی، با این عینک به مسائل ملی نگاه میکردیم، شاید تصمیمات دیگری میگرفتیم.
وزیر بهداشت بیان کرد: در حال حاضر در خیلی از رشتههایی در مقاطع فلوشیپ، پی اچ دی و سایر مقاطع که پذیرش داریم، متاسفانه کیفیت آموزش فدای کمیت میشود و این یک بحث بسیار جدی است که شورای آموزش پزشکی و تخصصی باید به آن بپردازد. ممکن است بگویید شوراهای دیگری هم در کشور وجود دارند که میتوانند به این موضوع بپردازند، اما معتقدم این شورا یکی از پر اهمیتترین مجامعی است که باید به این امر مهم بپردازد.
نمکی تاکید کرد: یکی از بلاهای نظام آموزشی و نظام ارائه خدمت، توسعه بیش از حد تحصیلات تکمیلی است و پزشک عمومی لحظاتی که در حال خدمت است به این فکر میکند که چگونه میرود برای دوره رزیدنتی پذیرفته شود. متاسفانه ژنرالهای زیادی تربیت میکنیم، اما در نظام ارائه خدمت، سرباز نداریم. جای طب عمومی، جراح عمومی و طب اطفال به شدت خالی میشود. فوق تخصص و فلوشیپ جای این رشتههای مهم و ارزشمند را میگیرد.
او اضافه کرد: ارائه خدمات گران و محدود میشود. به شدت با کمبود ردههای میانی خدمت در نظام سلامت روبرو میشویم. تقاضا دارم که شورای آموزش پزشکی و تخصصی به این بپردازد که در چه مقاطعی در سالهای آینده باید به توسعه رشتهها بپردازیم و در چه رشتههایی باید محدودیت ایجاد کنیم و در عوض به نیازمندیهای واقعی نظام ارائه خدمت، بپردازیم. بحثهایی مانند تاثیر اقتصاد سلامت و بازار بر روی گرایشات رشتهها مطرح است که این شورا باید بررسی کند که اگر امروز متقاضی رشته رادیولوژی بیشتر داریم و اقتصاد در این رشته تاثیر گذاشته، اما در برخی رشتهها متقاضی نداریم، دلیل آن چیست و چگونه میتوانیم بیرون از ساختار وزارت بهداشت در ایجاد جذبه برای ورود داوطلبان به برخی رشتههای کم متقاضی، کمک کنیم.
وزیر بهداشت گفت: در مورد کرونا امروز گرفتار مصیبتی هستیم که شاید در یکی دو قرن یکبار دنیا را دچار مشکل و گرفتاری کند. کرونا امروز یک پاندمی فراگیر بین المللی است و فقط ما مبتلا به این بیماری نیستیم. با احتمال همپوشانی و همزمانی کرونا و آنفلوانزا شاید پاییز سختتر نسبت به بهار و تابستان را در پیش داشته باشیم.
بیشتر بخوانید
نمکی افزود: همپوشانی و همزمانی کرونا و آنفلوانزا برای وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی، ممکن است نفس گیر باشد. گروه پرخطر در بیماری کووید ۱۹ را بیماران خاص و افراد مسن در نظر میگرفتیم اما بر اساس آخرین آمارهای دانشگاههای علوم پزشکی درگیر، متاسفانه امروز جوانترها بیشتر به ویروس کرونا گرفتار میشوند.
لزوم تقویت زیرساختهای فضای مجازی برای آموزش و برگزاری امتحانات دانشگاهها
او خطاب به روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: با توجه به احتمال همپوشانی و همزمانی کرونا و آنفلوانزا در فصل پاییز، در برگزاری امتحانات و آزمونها و ارائه آموزشها حتما با افزایش زیرساخت ها، تا جاییکه میتوانید از فضای مجازی کمک بگیرید و در مواردی که این امکان وجود ندارد، باید مدلی بکار گرفته شود که کمترین آسیب به دانشجویان وارد شود و دغدغهها کاهش یابد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: در حال حاضر یکی از غصههای ما، محافظت از کادر بهداشتی و درمانی در خط مقدم خدمت به مردم است و این مورد، ما را دچار دغدغه میکند. اگر اصلیترین محور خدمت در حوزه سلامت، گرفتار ویروس کرونا شوند و وسعت این گرفتاری به گونهای شود که نتوانیم خدمات مورد نیاز مردم را ارائه کنیم، مشکل عمدهای برای ما پیش میآید که حتما باید از نظر تامین تجهیزات محافظتی، آموزشهای مورد نیاز و رعایت فاصله گذاری هوشمند بررسی شود.
او اضافه کرد: پیشنهاد بنده این است که تا زمانی که بازار کار برای پزشکی اجتماعی تعیین تکلیف نشده، غیر از هدر دادن منابع، افراد را سرگردان نکنیم. نه به خوبی به نیروهای پزشکی اجتماعی پول میدهیم و نه به درستی از آنها خدمت میگیریم. قبل از اینکه بخواهیم برای آموزش، خزانه نشاء درست کنیم باید زمین کشت را آماده کنیم و این گرفتاری را در مورد دانش آموختگان داریم. بنابراین باید مدتی در این موضوع، توقف کنیم که بدانیم در آینده میخواهیم چه کارهایی انجام دهیم.
مشکل پزشکی خانواده با راه اندازی دوره رزیدنتی حل نمیشود
وزیر بهداشت یادآوری کرد: زمانی که دوستان میخواستند دوره رزیدنتی پزشکی خانواده را در کشور راه اندازی کنند، در سازمان برنامه و بودجه مشغول فعالیت و مخالف راه اندازی این دوره بودم. اعتقاد دارم که مشکل پزشکی خانواده که از مصوبات قانون برنامههای پنجم و ششم توسعه است، هرگز با راه اندازی دوره رزیدنتی در کشور حل نمیشود.
نمکی بیان کرد: باوجود مخالفت ما، اما دوره رزیدنتی پزشکی خانواده در کشور پذیرش شدند و به مسئولان وقت وزارت بهداشت گفتیم منتظر نباشید که با فارغ التحصیلی متقاضیان این رشته، مشکل پزشکی خانواده کشور برطرف شود و این افراد را به عنوان مدرس پزشکی خانواده برای دورههای آموزشی کوتاه مدت برای پزشکان عمومی به کار بگیرید.
او تصریح کرد: هر چه زودتر باید در کشور پزشکی خانواده را مستقر کنیم، چون بزرگترین و اصلیترین دروازه بان نظام ارائه خدمت، پزشک خانواده است. اول باید یک ریل مناسب برای ورود پزشکی خانواده، سیستم ارجاع و اعمال راهنماهای بالینی ایجاد میکردیم که با لطف خدا و تلاش همکاران مان، در زمانی بسیار کوتاه، پرونده الکترونیک سلامت که چندین سال بر زمین مانده بود را به سرانجام رساندیم.
اجرای آزمایشی پزشکی خانواده در چند استان
وزیر بهداشت اظهار کرد: خوشبختانه اجرای آزمایشی پزشکی خانواده در کشور و در ۷-۶ استان آغاز شده و امیدواریم که تا پایان شهریور اجرای آزمایشی این طرح به پایان برسد و بتوانیم در نیمه دوم سال کل کشور را برای اجرای پزشکی خانواده آماده کرده باشیم. در این دوره که بنده با نگاه پیشگیرانه و پیشگیری محور، وزارت بهداشت را اداره میکنم، باید حتما پزشکی خانواده و سیستم ارجاع را مستقر کنیم.
نمکی یادآوری کرد: تنها راه تامین نیروی انسانی پزشکی خانواده، دورههای آموزش کوتاه مدت است و این دوره برای پزشکان عمومی نباید بیشتر از ۶ ماه باشد و حتی میتواند به عنوان آموزش حین خدمت نیز ارائه شود. پزشک عمومی میتواند با گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه مدت و آشنایی با چارچوبهای پزشکی خانواده، در جایگاه پزشک خانواده قرار بگیرد. شاید برخی عنوان کنند که نام این کار، پزشکی خانواده نیست که باید بگویم این را میفهمم، اما با تربیت رزیدنت پزشکی خانواده، هیچ وقت کشور صاحب سیستم پزشکی خانواده نخواهد شد.
او گفت: معتقدم از فارغ التحصیلان رزیدنتی پزشکی خانواده باید به عنوان هسته مرکزی برای آموزش دورههای کوتاه مدت پزشکی خانواده کمک بگیریم.
وزیر بهداشت تصریح کرد: اصلا اعتقاد ندارم که دورههای آموزشی کوتاه مدت پزشکی خانواده حتما باید به صورت کلاسی و حضوری باشد بلکه میتوانیم با یک بسته آموزشی، اقدام به تربیت و تقویت پزشکی خانواده در کشور کنیم.
انتهای پیام/
اقای نمکی واقعا خسته نباشید
تشکر
ولی برادر من قبل از پاییز باید پرونده کرونا بسته بشه .اینطوری باشروع فصل انفلانزا وسرماخوردگی و کادر درمان خسته فاجعه پیش میاد.
بهتره زودتر فلنگو ببندید تا گردن شما نیفته.
دیگه نمی دونم چه کار کنم
با تمام قوا دارم رعایت می کنم