دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان از کشف بیش از ۶۰۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان از کشف بیش از ۶۰۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان خبر داد.

محمود آشناگر اظهار کرد: در امر مبارزه با مواد مخدر ۳۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز نیروی انتظامی و سایر نیرو‌های کاشف در کشور داریم؛ در استان لرستان ۲۶ شهید در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم نظام اسلامی شده است.

او با بیان اینکه سال گذشته ۹۵۰ تن مواد مخدر در کشور کشف شده است، افزود: این میزان کشفیات در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد کشفیات تریاک دنیا در ایران انجام می‌شود و این نشان‌دهنده عمق فاجعه و جدیت نظام در برخورد با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر است، بیان کرد: سال گذشته در مجموع ۶۵۱۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان توسط سازمان‌های کاشف کشف شده است.

آشناگر با بیان اینکه سه‌ماهه امسال در استان ۲۲۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف، ۴۱ باند تهیه و توزیع مواد مخدر منهدم و ۱۱۶۷ معتاد، قاچاقچی و خرده‌فروش دستگیر شدند، بیان کرد: سال گذشته ۶۳۵ معتاد متجاهر در لرستان جمع‌آوری، ساماندهی و تحویل ماده ۱۶ معرفی شدند که از این تعداد ۵۴۸ نفر مرد و ۸۷ نفر زن بودند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان گفت: از مجموع معتادین متجاهر جمع‌آوری شده در استان ۳۳۱ نفر معادل ۵۲ درصد در شهرستان خرم‌آباد هستند.

او  با بیان اینکه در لرستان ۳۸ کمپ مجاز ماده ۱۵ و ۱۳ کمپ غیرمجاز فعالیت دارند، اضافه کرد: از مجموع کمپ‌های غیرمجاز سه کمپ در بروجرد و ۱۰ کمپ در خرم‌آباد فعالیت دارند البته این مراکز در سال‌های گذشته پلمپ شده، ولی با فک پلمپ اقدام به فعالیت مجدد کرده‌اند.
آشناگر اضافه کرد: متأسفانه کمپ‌های غیرمجاز علاوه بر اینکه کار‌های خلاف انجام می‌دهند در بحث درمان نیز دخالت می‌کنند به‌عنوان‌مثال در شهرستان بروجرد یکی از قهرمانان کشتی استان به دلیل مراجعه به مرکز غیرقانونی برای ترک اعتیاد که به مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شش ماه است که در کما به سر می‌برد و وضعیت درمان آن ادامه دارد.

او در رابطه با فوتی‌های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در کشور گفت: سال ۹۷ در کشور ۳۲۰۰ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر فوت شدند که این آمار در سال گذشته به ۳۸۰۰ نفر رسیده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان گفت: سال گذشته ۱۶۳ نفر در استان بر اثر سو مصرف مواد مخدر فوت کردند.

آشناگر با بیان اینکه ۵۲ درصد فوتی‌های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر بر اثر مصرف دارو‌های مخدر غیرقانونی متادون و ترامادول است، افزود: لرستان از لحاظ فوتی ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در کشور رتبه هفتم را داراست؛ سال گذشته ۱۹۰۸ نفر بر اثر مصرف دارو‌های مخدر غیرقانونی در استان فوت کردند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان عنوان کرد: در راستای پیشگیری از مواد مخدر ۳۰ هزار سازمان مردم‌نهاد در سراسر کشور فعالیت دارند و این در حالی است که در لرستان ۴۰ سمن دراین‌باره فعالیت دارند.

او  با اشاره به اجرای طرح یاریگران در راستای پیشگیری از مواد مخدر در استان، بیان کرد: این طرح در ۲۰ درصد مدارس استان اجرایی شده است.

آشناگر با بیان اینکه در راستای پیشگیری و فعالیت‌های شورای مواد مخدر در استان چهار تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف منعقد شده است، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه‌ای با امور اجتماعی استانداری لرستان، هشت دفتر تسهیلگری در ۱۵ محله حاشیه‌ای خرم‌آباد با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر درزمینهٔ، امکان‌سنجی، آموزش خانه به خانه و چهره به چهره درزمینهٔ اعتیاد فعالیت دارند.

او گفت: همچنین در تفاهم‌نامه دیگری با اداره کل ورزش و جوانان در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی و تبلیغی بین ورزشکاران و جوانان همکاری خواهیم داشت و در این راستا ۱۲ خانه ورزشی روستایی به‌زودی تجهیز خواهیم کرد.

آشناگر با بیان اینکه کمپین نه به اعتیاد در فضای مجازی راه‌اندازی خواهد شد، افزود: شیوع مواد مخدر مختص هیچ گروه خاص و قشری نیست و در این زمینه تک‌تک افراد جامعه باید در بحث مبارزه و مقابله با مواد مخدر انجام وظیفه کنند و خودشان را برای مقابله با مواد مخدر مسئول خود را مسئول بدانند که قطعاً رسانه‌ها نقش مؤثری خواهند داشت.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.