استاندار ایلام خواستار از سرگیری مراودات تجاری ایلام با استان‌های مرزی عراق شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در دیدار سفیر ایران در عراق خواستار از سرگیری مذاکرات با طرف عراقی در راستای مباحث مختلف گذشته از جمله تفاهم نامه‌های انجام گرفته شد و گفت: مراودات فی مابین ایلام با استان‌های همسایه عراق تحت شعاع دو دلیل یکی مسائل داخلی کشور عراق و دوم شیوع بیماری کرونا قرار گرفته است که خواستار برگشت به روال و حالت عادی مراودات تجاری و بازرگانی به صورت شبانه روزی هستیم.

او همچنین خواستار از سرگیری مذاکرات در خصوص به سرانجام رساندن تفاهم نامه‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های دانشگاهی، میراث فرهنگی و گردشگری، فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی و غیره شد و افزود: امیدواریم با همکاری و تعامل دو طرف این موارد بزودی به سرانجام برسد.

تاثیر جاذبه های استان ایلام برای حضور بازرگانان عراقی

سلیمانی دشتکی در ادامه به جاذبه‌های استان ایلام برای حضور تجار و بازرگانان عراقی برای سرمایه گذاری در کشور اشاره کرد و ادامه داد: این مهم لزوم ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران را دو چندان می‌کند که به زودی تحقق خواهد یافت.

او به تلاش‌های مهم صورت گرفته در ایجاد بازارچه‌ها و زیرساخت‌های چیلات و چنگوله اشاره کرد و افزود: همچنین در تلاش برای ایجاد بازارچه هلاله شمالی نیز هستیم تا شاهد نقش آفرینی ممتاز مرز‌های سه گانه استان در مراودات حوزه‌های مختلف با کشور همسایه عراق باشیم.

استاندار ایلام ادامه داد: البته قبلا مجوز گذر مرزی چیلات و چنگوله اخذ شده و زیرساخت‌های این دو منطقه نیز انجام شده است و منتظر پای کار آمدن طرف عراقی هستیم که برای این مهم در تلاش بوده ظرف هفته‌های آتی دیدار‌هایی با طرف عراقی داشته باشیم.

او با اشاره به اجرای پروژه‌های مهم در استان ایلام اضافه کرد: ایجاد پروژه‌های مهمی، چون آزاد راه خرم آباد - پل زال - مورموری -چیلات - نجف اشرف، آزاد راه تهران- حمیل - ایلام - کربلا، اتصال استان به شبکه ریلی کشور، پتروشیمی و NGL دهلران و ایجاد پتروشیمی و منطقه آزاد تجاری مهران انگیزه طرف عراقی برای گسترش مراودات با استان را بالاتر می‌برد.

استاندار ایلام مطرح کرد: ایجاد و ترمیم راه‌ها و بزرگ راه‌ها در استان، تکمیل و در دست اجرا بودن ۵ تونل بزرگ (تونل اربعین، تونل شماره ۱ و ۲ کربلا، تونل دوم آزادی و تونل کبیرکوه) در استان، ایجاد طرح‌های مهم و بزرگ احیا و سامانه گرمسیری، نهضت جنگل کاری و آبخیزداری و حفظ و ذخیره آب‌های سطح در حوزه آب و خاک و کشاورزی و پروژه‌های مهم انجام شده و در دست اجرای نفت و گاز و پتروشیمی آینده بسیار روشن و درخشانی پیش روی استان ایلام قرار داده است.

در این نشست مسجدی سفیر ایران در کشور عراق نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های استاندار ایلام در پیگیری موفق امور مرزی، ظرفیت‌های مهم مرز مشترک ایران با عراق در استان ایلام را مهم و حائز اهمیت خواند و اظهار کرد: در تلاش هستیم دیدار‌هایی با مقامات استان ایلام به سه استان همسایه کشور عراق صورت دهیم و از طرفی برای گسترش مراودات تجاری و بازرگانی از دو روز در هفته بصورت تمام حرکت خواهیم کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.