رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه خسارت اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا را در استان کرمانشاه، حدود سه هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه خسارت اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا را در استان کرمانشاه را حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت : سخت‌ترین کار در این شرایط پیشنهاد راهکار برای جبران بخشی از خسارت‌های اقتصادی ناشی از کرونا است.

او با اشاره به پیامد‌های کرونا که تمام جهان را درگیر خود کرده، گفت : این خسارت‌ها در بعد اقتصادی خود را بیشتر نشان داده و تا کنون کمتر بحرانی در جهان داشتیم که وسعت آن تا این حد کشور‌های دنیا را درگیر کند.

او با بیان اینکه پیامد‌های اقتصادی کرونا نزدیک به ۱۷۰ کشور دنیا را تحت تاثیر قرار داده، گفت : برآورد‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصاد جهانی به دلیل شیوع بیماری کرونا حدود سه درصد و رشد ناخالص داخلی کشور‌ها نیز بسته به شرایط آن‌ها بین دو تا چهار درصد کاهش یابد. از سوی دیگر با سیل عظیم بیکاری در کشور‌های مختلف نیز مواجه هستیم.

کاشفی پیامد دیگر شیوع کرونا را کاهش تقاضا برای نفت و پایین آمد نرخ آن تا رقم کم سابقه بشکه‌ای ۲۰ دلار اعلام کرد که این امر نیز بر اقتصاد بسیاری از کشور‌ها اثرگذار بوده است.

او افزود: سه عامل باعث شده خسارت پیامد‌های اقتصادی کرونا در جهان تشدید شود. یک عامل قطعی نبودن رفتار و زمان پایان بیماری، عامل دیگر درگیر کردن ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا و عامل سوم وارد کردن شوک عظیم به هر دو بخش عرضه و تقاضا است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه ایران نیز مانند تمام دنیا تحت تاثیر این پیامد‌ها بوده، ادامه داد: در ایران به دلیل مشکلات اقتصادی زمینه‌ای که داشتیم، پیامد‌های اقتصادی کرونا تشدید شده است. این مشکلات شامل مسائل ناشی از تحریم‌ها، پایین بودن اندوخته ارزی، کاهش فروش نفت، تورم دو رقمی، رشد اقتصادی منفی، موانع کسب و کار و ... است.

کاشفی با اشاره به اینکه کشور‌های دنیا به فراخور شرایطی که داشتند تدابیری برای کاهش خسارت‌های اقتصادی ناشی از کرونا اندیشیدند، افزود: در کشور ما در شرایط کنونی سخت‌ترین کار پیشنهاد دادن راهکار است، زیرا هر پیشنهادی که مطرح می‌شود یا با محدودیت منابع مالی یا با مشکلات ساختاری مواجه می‌گردد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.