سرکه گل محمدی با تلاش محققان مجتمع تحقیقات جهاد دانشگاهی در خراسان جنوبی تولید شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، صادقی رئیس جهاد دانشگاهی استان گفت: خراسان جنوبی ظرفیت فوق العاده‌ای در تولید گل محمدی دارد و محصولات حاصل از آن عمدتا گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطر سازی، فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

او با بیان اینکه امسال حدود ۳۶۵ تن گل محمدی از مزارع استان برداشت شده است، افزود: امروزه یکی از محور‌های اقتصاد مقاومتی جلوگیری از خام فروشی و تولید فرآورده و افزایش ارزش افزوده از محصولات کشاورزی است که هدایت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و بهره گیری از فناوری روز دنیا، از نیاز‌های حال حاضر بخش کشاورزی است.

صادقی با بیان اینکه به علت نبود صنایع فرآوری گل محمدی در استان، اغلب بیشتر بهره برداران، گل‌ها را خشک می‌کنند و بعد به فروش می‌رسانند، گفت: ۵۰ درصد گل‌های خشک شده به صورت فله‌ای به خارج از استان و غنچه این گل‌ها نیز به کشور‌های همسایه صادر می‌شود که خام فروشی گل محمدی سبب خروج ارزش افزوده این گیاه از استان می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان، ایجاد واحد‌های فرآوری این محصول را موجب ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال و پویایی استان اعلام کرد و افزود: سرکه گل محمدی از جمله فرآورده‌هایی است که مصرف خوراکی و دارویی داشته و به عنوان یک ماده غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد‌های درمانی بسیاری دارد.


بیشتر بخوانید


صادقی با بیان اینکه طرح تولید سرکه فراسودمند گل محمدی امسال و همزمان با شروع برداشت محصول از مزرعه گل محمدی جهاد دانشگاهی استان در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، آغاز شد و اجرای آن حدود دو ماه زمان برد افزود: محصول حاصل از این طرح به عنوان یک محصول فراسودمند و دانش بنیان، قابلیت تولید صنعتی را دارد و می‌تواند برای ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت بهره برداران در استان استفاده شود.

او گفت: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد دانش فنی تولید این محصول را به شرکت‌ها و علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در این طرح واگذار کند و یا در تولید صنعتی آن همکاری کند.

حسینی عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان هم گفت: سرکه گل محمدی دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که به عنوان تسکین دهنده سیستم عصبی استفاده شده و می‌تواند اعصاب را آرام و افسردگی را نیز برطرف کند. این محصول فرآوری شده همچنین مرطوب کننده پوست، کاهش دهنده لکه‌های پوستی و جلوگیری کننده از ریزش مو و شوره سر است و علاوه بر استحکام لثه، بوی بد دهان را از بین می‌برد.

انتهای پیام / ط آ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار