مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: امسال برای اجرای مرحله اول پروژه‌ها و طرح‌های آبخیزداری این استان ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، شهامت هدایت، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از اجرای پروژه‌های بیولوژیک، تثبیت مالکیت، مبارزه با آفات و سوخت‌های فسیلی در ۱۱ شهرستان استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: ۲۱۰ میلیارد ریال از محل این صندوق به استان تخصیص داده شده و از محل سفر رییس‌جمهوری نیز ۴۰ میلیارد ریال تصویب شده است.

او با اشاره به اجرای طرح کاداستر با هدف تثبیت مالکیت اراضی ملی اظهارداشت: تثبیت ۳۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان در دستور کار است که بیش از ۷۰ درصد آن تحقق یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه امسال تخریب جنگل و مرتع نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است، افزود: همکاری مردم و تلاش حافظان منابع طبیعی از تخریب مراتع و جنگل‌های استان اردبیل در سال‌های اخیر جلوگیری کرده است.

هدایت با بیان اینکه برای حفاظت از منابع طبیعی مشارکت مردم و نهاد‌های مربوطه ضروری است، گفت: سال گذشته علاوه بر جلوگیری از تخریب و آتش‌سوزی جنگل و مراتع همزمان سه هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی ملی استان از دست سودجویان رفع تصرف شد.

او با تاکید بر برخورد قانونی با تخریب‌گران منابع طبیعی از افزایش جریمه ۸۰ میلیون ریالی برای تخریب هر هکتار اراضی ملی خبرداد و افزود: در سال‌های گذشته با همکاری دستگاه قضایی اراضی تصرف شده از دست افراد سودجو و فرصت‌طلب خلع ید و به دولت بر گردانده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی یگان حفاظت منابع طبیعی و همچنین فرماندهی انتظامی خلخال در خصوص کشف بیش از ۵۰ تن محموله چوب جنگلی قاچاق در این منطقه از مردم طبیعت‌دوست خواست در صورت مشاهده هرگونه تجاوز و دست اندازی به عرصه‌های منابع طبیعی، قاچاق فرآورده‌های جنگلی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان مراتب را به صورت ۲۴ ساعته به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.

۱۰ درصد اعتبارات تخصیصی استان مربوط به خلخال است

هدایت گفت: از مجموع اعتبار تخصیص یافته برای اجرای مرحله اول طرح‌های آبخیزداری استان ۱۰ درصد معادل ۲۰ میلیارد ریال برای ادامه و تکمیل طرح‌های آبخیزداری شهرستان خلخال تخصیص یافته است.

او با بیان اینکه در سال گذشته از مجموع ۴۰۰ میلیارد اعتبار هزینه شده برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری استان اردبیل ۴۵ میلیارد ریال و بیش از ۱۰ درصد اعتبار استان در خلخال هزینه شده است، اظهارداشت: این شهرستان از مناطق پیشرو در اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

انتهای پیام/ح
وی اضافه‌کرد: با صرف اعتبار تخصیص داده شده به خلخال ۳۵ طرح و پروژه در مناطق مختلف این شهرستان اجرا و به مرحله بهره‌برداری رسید.
هدایت با بیان اینکه پروژه آبخیزداری روستای نمهیل سریع‌ترین پروژه خلخال و استان اردبیل است که در کمتر از ۲ ماه مطالعه، اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اظهارداشت: با اجرای این پروژه علاوه بر فراهم کردن زمینه افزایش ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی روستای نمهیل، با کنترل مسیل‌های منتهی به این روستا از احتمال ورود سیلاب‌های فصلی به اماکن مسکونی روستا نیز جلوگیری شده است.
او افزود: سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار مورد نیاز اجرای این پروژه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی کشور تامین و یک بند ملاتی با حجم هزار و ۱۰۰ متر مکعب و با ارتفاع ۶ متر اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از افزایش ۱۲ برابری اعتبارات بخش آبخیزداری سال گذشته این شهرستان در مقایسه با سال ماقبل آن خبر داد و گفت: مجموع اعتبارات تخصیص یافته به این بخش در سال ۹۷ دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بود که در سال ۹۸ بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری این شهرستان اعتبار اختصاص یافت.
وی اظهارداشت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در سه حوزه اندبیل، خوجین و علی‌آباد راه‌های نفوذ سیلاب به داخل شهر خلخال مسدود شده و علاوه بر آن زمینه افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و همچنین دبی چشمه‌های پایین‌دست بند‌های تاخیری آبخیزداری در این منطقه فراهم شده است.
استان اردبیل یک میلیون و ۵۰ هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان بند و همچنین ۶۵ هزار هکتار جنگل دارد که بیش از ۸۰ درصد جنگل‌های ان در شهرستان خلخال واقع شده و این امر اهمیت حفظ منابع جنگلی در این شهرستان را افزایش داده است.
انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.