رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به افزایش فوتی‌های کرونا در آذربایجان شرقی به ۶ نفر در روز هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،  صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: فوتی‌های کرونا که در هفته‌های گذشته روزانه به دو الی سه نفر تقلیل پیدا کرده بود، اکنون به حدود شش نفر در روز رسیده است و شاهد فوت بیمارانی هستیم که بیش از یک ماه بستری بودند.

او گفت: ۱۵۷۵۶ فرد مبتلا به کرونا را از طریق آزمایشات شناسایی کرده‌ایم که متاسفانه ۶۰۷ نفر از آنان برابر با حدود ۳.۸ درصد، جان باخته‌اند.

او افزود: تا کنون از بیماران بستری در بیمارستان، افرادی که با افراد مبتلا مواجه شده و افراد علامت دار تست گرفته‌ایم که نتیجه آزمایش ۴۰ درصد از این افراد مثبت شده است.

صومی با بیان اینکه روزانه بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ را در استان شناسایی می‌کنیم، گفت: به نظر می‌رسد آمار بستری‌ها رفته رفته افزایش پیدا کند.

او با اشاره به نقش سفر‌ها و مسافران ورودی به استان در افزایش موارد مثبت بیماری گفت: آب و هوای خوب باعث افزایش مسافران در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه شده است.

او با بیان اینکه قبول نداریم که به اوج دوم بیماری رسیده‌ایم، گفت: به نسبت جمعیت استان، افراد گرفتار و بستری، چنین فکر می‌کنیم که به اوج نرسیده‌ایم و اقدامات باعث شد تا جلوی گسترش ویروس گرفته شود و اوجی که انتظار داشتیم، اتفاق نیفتاد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: روزانه بیش از ۸۲۰ نفر بستری در اوج نداشتیم و هنوز در دامنه به سمت قله حرکت می‌کنیم و زمان رسیدن به اوج، هنوز معلوم نیست.

او گفت: زمانی می‌توان از اوج حرف زد که بیماری پس از شیوع زیاد به شدت کاهش پیدا کند.

او در ادامه با تاکید ضرورت همکاری رسانه‌ها در دعوت از مبتلایان بهبودیافته کرونا، گفت: فضا را آماده و از مبتلایان فروردین و اسفند ماه خواهش کنید، نسبت به اهدای پلاسما اقدام کنند.

صومی، سن و نبود بیماری زمینه‌ای را از عوامل موثر در پلاسمادرمانی عنوان کرد و افزود: خواهش می‌کنیم بهبودیافتگان جوان‌تر و به ویژه مذکر، بیشتر داوطلب اهدای پلاسما شوند.

او در ادامه با اشاره به ابتلای ۹۵۰ نفر از مجموعه حدود ۲۷ هزار نفری جمعیت کادر بهداشت و درمان استان به کرونا، گفت: تقریبا ۷۰ درصد از مبتلایان بهبود یافته و به محل کارشان بازگشته‌اند و هفت نفر بستری هستند.

او در این خصوص افزود: ۸۴۰ نفر از مبتلایان داخل سیستم علوم پزشکی و ۱۱۰ نفر خارج از دانشگاه هستند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.