افزایش قیمت خودرو در بیرجند سرعت گرفت/ خریدار پای معامله نیست

در حالی که همه امید داشتند بعد از طرح پیش فروش خودروها قیمت آن ها کاهش یابد اما بعد از قرعه‌کشی نه تنها قیمت خودرو کاهش نیافت بلکه روند افزایشی یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، هر روز صبح به امید کار و کاسبی کرکره مغازه را بالا می‌کشد و با هزار امید و آرزو بر پشت میز می‌نشیند و هر از گاهی نگاهی بر خودرو‌های پارک شده در نمایشگاه می‌اندازد، چند ساعتی از روز که می‌گذرد و مشتری وارد مغازه نمی‌شود از جایش بلند می‌شود و دستی بر روی هر کدام از ماشین‌ها می‌کشد و آن‌ها را گردگیری می‌کند.

ساعت‌ها همچنان سپری می‌شود و باز هم خبری از مشتری نیست. نزدیک ظهر یکی دو نفر از مردم برای پرس و جوی قیمت‌ها به او مراجعه می‌کنند، اما با شنیدن قیمت‌ها پا پس کشیده و رغبتی برای خرید ندارند.

عصر‌ها گاهی نمایشگاه ها شلوغ‌تر می‌شود. رفت و آمد‌های مردم برای پرس وجوی قیمت‌ها افزایش می‌یابد، اما خبری از خرید نیست چرا که قیمت‌ها روند صعودی دارند و مردم توان خرید ندارند.

این حال و روز برخی از نمایشگاه‌های خودرو در بیرجند است. در این ایام کرونایی که بیشتر واحد‌های صنفی کار و کاسبی چنانی ندارند نمایشگاه‌های خودرو نیز دخل و خرجشان یکی نیست.

مردم معتقدند در این اوضاع و احوال بعد از پیش فروش خودروها، قیمت‌ها روند افزایشی دارد و کسی توان خرید خودرو ندارد.

در حالی که قرار بود بازار خودرو با اعلام شیوه جدید قیمت‌گذاری و فروش به روش قرعه‌کشی از التهاب دو ماهه ابتدای سال خارج شود، اما حالا مجددا این بازار بین اختلاف نظر شورای رقابت و سازمان حمایت درمورد بازنگری قیمت‌گذاری خودرو دچار سردرگمی شده و از طرفی جهش نرخ ارز هم باعث شده طی چند روز گذشته قیمت خودرو‌های داخلی تا ۲۰ میلیون تومان گران شود.

یکی از نمایشگاه داران خودرو گفت: افزایش سرسام آور قیمت خودرو در یک ماه اخیر سبب شد تا با مداخله دولت و به منظور تنظیم بازار این کالای پرمشتری، دو شرکت خودروساز تعداد محدودی از تولیدات خود را از طریق ثبت نام و با شرایط خاص و سخت گیرانه به بازار عرضه کنند.

او  افزود: اجرای این طرح سبب شد تا تب تند بازار کم شود، اما کاهش قیمت به گونه‌ای نبود که خریدار پای معامله باشد.

این نمایشگاه دار خودرو  ادامه داد: ثبت نام و فروش ویژه خودرو‌ها با تفاوت قیمت چشمگیر نسبت به بازار با استقبال فراوان مردم مواجه شد متقاضیان مدت زیادی برای ثبت‌نام منتظر ماندند و قیمت خودرو‌های ثبت نامی با قیمت بازار اختلاف ۱۵ تا ۵۰ میلیونی داشت و بعد از قرعه کشی تعداد خریدار خودرو کمتر شد.


بیشتر بخوانید


او اظهار کرد: در حال حاضر قیمت خودروها دوباره روند صعودی در پیش گرفته و اگر بخواهیم شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها باشیم باید پیش فروش خودرو‌ها ادامه‌دار باشد، اما اگر فقط منحصر به همین یک مرحله باشد با برداشتن ارز نیمایی از قطعات خودرو، شاهد افزایش قیمت بیشتر خودرو در بازار خواهیم بود.

یکی دیگر از نمایشگاه‌داران خودرو در بیرجند هم از نبود مشتری به دلیل صعود قیمت‌های خودرو خبر داد و با گلایه از طرح پیش فروش گفت: بسیاری از مردم از روند قرعه کشی صبت نام در طرح پیش فروش خودرو گلایه داشتند چرا که افراد زیادی ثبت نام کرده، اما روند قرعه‌کشی به گونه‌ای بود که مشخص نیست چه کسانی و چه طور برنده شدند از سویی تعداد خودرو‌ها نسبت به ثبت نام کنندگان کم بود.

یکی از شهروندان بیرجندی نیز گفت: طرح پیش فروش فوق العاده و پیش فروش یک ساله خودرو برای کنترل قیمت‌ها و افزایش عرضه در بازار خودرو در ماه گذشته با ورود دو شرکت بزرگ خودرو ساز اجرا شد اگرچه مسئولان به دنبال راهکاری برای کاهش قیمت‌ها بودند، اما با اتمام زمان ثبت نام و قرعه کشی‌ها قیمت‌ها روند صعودی پیدا کرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌های معاملاتی خودرو در بیرجند نیز با بیان اینکه طرح فروش فوق العاده و پیش فروش یک ساله خودرو برای کاهش قیمت‌ها نیاز شهروندان نبود گفت: با اجرای این طرح نه تنها قیمت‌ها کنترل نشده بلکه بعد از قرعه‌کشی قیمت‌ها افسار پاره کرده است.

راعی‌فر، سهمیه بیرجند را در طرح پیش فروش خودرو‌ها بسیار ناچیز دانست و افزود: تنها افراد انگشت شماری توانستند از این طرح استفاده کنند و در حال حاضر با وجود افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم پایین است و خرید و فروش اندک است.

او تنها راهکار رونق این بازار را کاهش قیمت خودرو و افزایش عرضه در بازار دانست.

منبع تسنیم

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.