مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نهاوند با تولید بیش از ۱۲هزارتن گشنیز وارد بازار بورس می‌شود.

گشنیز نهاوند وارد بازار بورس می‌شوددکتر حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ با اشاره به اینکه شهرستان نهاوند با بیش از ۶هزار هکتار سطح زیر کشت گیاه دارویی و خوراکی گشنیز رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است، افزود: ضروری است این موضوع در ابتدا برند سازی و بعد وارد بازار بورس محصولات کشاورزی شود.

او با بیان اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور ۲۲۸هزار هکتار است، ادامه داد: ۵۸۰ میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی در سال گذشته بوده و  بخشی از آن مربوط به گشنیز نهاوند است.

این مسئول با اشاره به اینکه گشنیز نهاوند از مرغوبیت خاصی در کشور برخوردار است، اظهار داشت: به دنبال برند سازی و ثبت جهانی آن به نام نهاوند هستیم، زیرا بیشترین گشنیز ایران با تولید حدود ۱۲هزارتن مربوط به این شهرستان است.

زینلی یادآورشد: شهرستان نهاوند با بیش از ۲۵۰ گونه گیاه دارویی نقش عمده‌ای در صادرات و تولید این محصول در استان همدان دارد و همدان یکی از استان‌های پیشرو در زمینه تولید گیاهان دارویی در کشور است.

او با بیان اینکه شهرستان نهاوند و همدان در حال حاضر در زمینه کشت گشنیز سیر و رازیانه پیشرو هستند ، گفت: استان همدان در این سه بخش بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید کل کشور را تأمین می‌کند و سالانه بیش از ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار صادرات کشور در این بخش انجام می‌شود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از این پس نهاوند باید به پایلوت تولید و صادرات گشنیز کشور شود و تولید بذر بوجاری و با کیفیت باید در نهاوند انجام شود و  تلاش می‌کنیم تا با ایجاد زنجیره ارزش گیاهان دارویی، ضمن افزایش میزان کشت آن، زمینه تولید بذر را ارتقا دهیم.

او با بیان اینکه ایجاد صنایع تبدیلی و ایجاد بازار فروش برای گیاهان دارویی به خصوص گشنیز نهاوند از دیگر رویکرد‌های وزارت جهاد کشاورزی است ابراز داشت:به دنبال راه‌اندازی سامانه جامع بازار گیاهان دارویی ایران در بازار بورس هستیم.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.