مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت : اگر شهرداری کرمانشاه بتواند دغدغه‌های مالی را برطرف کند، قطعا میراث فرهنگی نیز به ایجاد تله‌کابین در طاق‌بستان تمایل ندارد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ قادری مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت : اگر شهرداری کرمانشاه بتواند دغدغه‌های مالی را برطرف کند، قطعا میراث فرهنگی نیز به ایجاد تله‌کابین در طاق‌بستان تمایل ندارد و تلاش می‌کند این پروژه در منطقه دیگری اجرایی شود.

او تله‌کابین برای طاق‌بستان را مشکلی کم‌اهمیت‌تر نسبت به ساخت‌وساز‌های انجام‌شده در اطراف این محوطه تاریخی دانست و گفت : این اتفاق مشکلِ اصلی طاق‌بستان است که بیشتر از تله‌کابین به این محوطه آسیب وارد کرده است، این ساخت‌وساز‌ها در عرصه انجام شده‌اند، نقطه به نقطه آن یک سازه بالا رفته است؛ از رستوران‌های ایجادشده تا شهربازی و پارکینگ و دیگر فضاها.

قادری افزود: پهنه‌ی زرد مشخص‌شده برای عرصه و حریم طاق‌بستان تاریخی در معرض تهدید است، پهنه‌ای که امروز بیشتر آن را رستوران‌ها، هتلِ ساخته‌شده در عرصه اثر، مکان‌های عمومی مذهبی در حال ساخت و حتی فضا‌های تبدیل‌شده به پارکینگی پر کرده‌اند که مالکانش برای درآمدزایی درختان سرسبزش را سوزانده‌اند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به محوطه‌ی ارزشمند و تاریخی طاق‌بستان که با یک کاوش معمولی منجر به کشفِ آثاری از شهر ساسانی و دوران مختلف تاریخی می‌شود، ادامه داد: مهمترین دغدغه ما آزادکردن عرصه است، به‌خصوص عرصه‌های روبه‌روی طاق‌بستان که رستوران‌ها و هتل هستند. از سوی دیگر تبدیل محوطه به محل سکونت با تراکم جمعیت بالا نیز آسیب‌هایی را وارد می‌کند، که متاسفانه مهمترین مشکل در این راه برای آزادسازی عرصه و حریم، کمبود اعتبار است.

او با اشاره به وجود ۴۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی‌شده در کرمانشاه و ثبت ملی حدود ۲۳۰۰ اثر تا کنون افزود: اگر کل بودجه استان را صرف هیچ کاری نکنیم، نمی‌تواند جوابگو باشد، شاید پول تملک یک رستوران در طول یک سال هم نشود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.