وزارت امور خارجه چین به اظهارات پیتر ناوارو، مشاور تجاری کاخ سفید درباره توافق تجاری بین پکن و واشنگتن واکنش نشان داد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین امروز سه شنبه اظهارات پیتر ناوارو، مشاور تجاری کاخ سفید درباره توافق تجاری بین پکن و واشنگتن را «بی اعتبار» خواند.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد اظهارات پیتر ناوارو، مشاور تجاری کاخ سفید درباره توافق تجاری بین پکن و واشنگتن معتبر نیست. موضع چین درباره توافق با آمریکا «واضح و منسجم» است.

شب گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی اعلام کرد که توافق تجاری به دست آمده با طرف چینی «کاملا دست نخورده» است.

این در حالی بود که چند ساعت پیش از آن، پیتر ناوارو، مشاور تجاری کاخ سفید در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به یک سوال از به پایان رسیدن این توافقنامه سخن گفت و پکن را به «گسترش ویروس» کرونا در آمریکا به وسیله اعزام صد‌ها هزار نفر به این کشور متهم کرد.

در اواسط ژانویه سال جاری میلادی دو طرف آمریکایی و چینی در قالب توافق تجاری فاز یک به نتیجه رسیدند و پکن موافقت کرد تا دو سال آینده خرید کالا‌ها و خدمات آمریکایی را تا ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد. از سوی دیگر واشنگتن پذیرفت برخی از تعرفه‌های اعمال شده بر کالا‌های چینی را کاهش دهد، اما اعمال تعرفه بر کالا‌های تولید چین به ارزش ۳۶۰ میلیارد دلار را حفظ می‌کند.

ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود اگرچه این توافق به مرحله اجرا درآمده است، دیگر برای او به اندازه قبل ارزش ندارد.

او گفته بود: «برایم خیلی هیجان انگیز بود. بزرگترین توافقی بود که تاکنون انجام داده بودم. اما به محض ورود این ویروس (کرونا) گفتم چطور آن‌ها اجازه دادند چنین اتفاقی بیفتد.»

توافق و روابط تجاری پکن و واشنگتن به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا با چالش‌های اقتصادی زیادی روبرو شده است و ترامپ مقصر اصلی گسترش سریع این بیماری را چین می‌داند. مسئله‌ای که پکن به شدت آن را رد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار