موهبتی گفت: فاکتور ۸ با ۷۲۳ میلیارد ریال و انسولین‌ها با بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال پرهزینه‌ترین دارو‌های نظام سلامت هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه درباره آخرین پرداختی بیمه سلامت، اظهار کرد: پرداخت مطالبات اردیبهشت ۹۹ در بخش خصوصی شامل داروخانه‌ها و مراکز تصویربرداری، آزمایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های خصوصی را شروع کرده‌ایم و مطالبات بخش دولتی هفته آینده پرداخت خواهد شد.

موهبتی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ سه ماه و نیم داروخانه‌ها از بیمه سلامت طلب کار بودند، افزود: سال گذشته ۱۲۹ و امسال ۱۴۰ میلیون تومان پرداختی به داروخانه‌ها داشتیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در سال ۹۸ توانستیم ۷۰ درصد بدهی آبان و آذر را پرداخت کنیم و میانگین بدهی ما ۳.۵ ماه تاخیر است. از ابتدای سال تاکنون باید ۳۶۰۰ میلیارد تومان دریافتی داشتیم در حالی که تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده ایم و با وجود این‌ها به دلیل مدیریت منابع و مصرف توانستیم مطالبات را تا اردیبهشت ۹۹ پرداخت کنیم.

کاهش ۳۳ درصدی سهم مددجویان کمیته امداد در پرداخت ویزیت پزشک عمومی

موهبتی اظهار کرد: در سال ۹۸ حدود ۳۳۰ تا ۳۴۰ هزار تومان برای بیمه مددجویان کمیته امداد در شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر هزینه کردیم و سهم فرانشیز مددجویان در پرداخت ویزیت پزشک عمومی ۳۳ درصد کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل بیمه سلامت بیان کرد: ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواستار دفترچه بیمه رایگان بودند. حدود ۳ میلیون ارزیابی وسع شدند که از این جمعیت ۵۳ درصد مشمول بیمه رایگان بودند و هر یک میلیون بیمه شده رایگان ۶۵۰ میلیارد تومان برای ما هزینه دارد.

ریزش پوشش بیمه‌ای خواهیم داشت

او ادامه داد: به طور قطع ریزش پوشش بیمه‌ای خواهیم داشت؛ چرا که در گذشته افراد را روی تخت بیمه می‌کردیم، اما دیگر روی تخت بیمارستان فرد را بیمه نمی‌کنیم، این اتفاق بزرگی بود و اگر در جمعیت ۳۴ میلیونی که بیمه رایگان داشتند، ۱۵ تا ۱۷ میلیون بیمه شده رایگان در نظر بگیریم ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کردیم در حالی که افراد توانایی مالی داشتند.

پرمصرف‌ترین دارو‌ها در بیمه شدگان بیمه سلامت

موهبتی به پرهزینه‌ترین و پرمصرف‌ترین دارو‌ها در بیمه شدگان بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: سه داروی متفورمین با ۲۴۰ میلیون عدد، لوزارتان با ۲۱۶ میلیون عدد و آسپرین با ۲۱۵ میلیون عدد رکورددار مصرف و پرهزینه‌ترین دارو‌های فاکتور ۸ با ۷۲۳ میلیارد ریال و انسولین‌ها با بیش از ۳۰۰ میلیارد یال هزینه هستند.

پرهزینه‌ترین خدمات بیمه سلامت در سال ۹۸

موهبتی با اشاره به پر هزینه‌ترین خدمات بیمه شدگان بیمه سلامت، ادامه داد: خدمات پرتوپزشکی با ۳۸۰ میلیارد ریال، درمان رادیوتراپی پیچیده با ۳۷۴ میلیارد ریال و سونوگرافی با ۲۵۴ میلیارد ریال پرهزینه‌ترین خدمات در سال ۹۸ برای بیمه شدگان بیمه سلامت بوده است.

او اظهار کرد: در سال گذشته با ابلاغ رهنمود‌های بالینی ۴۱ درصد رادیوگرافی، مفصل زانو ۷ درصد، سونوگرافی رحم و تخمدان ۳۷ درصد و سونوگرافی کلیه‌ها و مجاری ادراری ۲۰ درصد کاهش داشت؛ چرا که در صورت انجام سونوگرافی بیش از میزان در راهنما‌های بالینی فرد باید خود هزینه را پرداخت کند.

رکوردارترین آزمایش‌های بیمه سلامت در سال ۹۸

موهبتی با اشاره به بیشترین آزمایش‌های بیمه شدگان در سال ۹۸، بیان کرد: سال گذشته ۷ میلیون بار آزمایش CBC خون انجام شده است و اندازه گیری گلوکز یا قند خون ۵ میلیون بار انجام شده و اندازه گیری کراتینین سال گذشته ۶۰۰ هزار بار انجام شده و بیشترین هزینه‌ها مربوط به آزمایش تیروئید و ویتامین D بوده است.

حذف نسخه کاغذی

نسخه بیماران از ابتدای شهریور الکترونیکی می‌شود

او درباره الکترونیکی شدن کامل نسخه بیماران، گفت: بنابر ابلاغ ریاست جمهوری و امضای تفاهم نامه با واحد فناوری اطلاعات از پایان مرداد دیگر نسخه غیر الکترونیکی را نمی‌پذیریم.

مدیرعامل بیمه سلامت ادامه داد: این در حالی است که هدف گذاری ما تا پایان سال ۹۹ اجرای نسخه نویسی الکترونیکی تا ۸۰ درصد و نسخه پیچی الکترونیکی تا ۱۰۰ درصد بود، باید توجه داشت برخی معتقد هستند که الکترونیکی شدن نسخه‌ها تا ۲۰ درصد هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.

موهبتی گفت: ما سال گذشته پایلوت نسخه نویسی الکترونیک را اجرایی کردیم و امسال بر اساس سند سازمان الکترونیک باید ۸۰ درصد نسخه نویسی الکترونکی را اجرایی می کردیم. حدود ۹ هزار مطب در کشور داریم که از نسخه الکترونیکی استفاده و آن را برای ما ارسال می کنند و حالا همه نسخه نویسی ها باید الکترونیکی شوند، ما چالش هایی داریم که در برخی ساعات سیستم الکترونیکی کند می شود و اگر این چالش ها برطرف نشود، مقاومت های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت اما این چالش ها اقتضای کار بوده و شرایط کنونی مانند دوران آغاز بانکداری الکترونیکی است

موهبتی بیان کرد: ما در گذشته به بحث استحقاق سنجی ورود کرده بودیم، نسخه نویسی با استحقاق سنجی تفاوت دارد و برخی این دورا اشتباه می گیرند، در نسخه نویسی تمام راهنماهای بالینی بررسی می شود و در صورتی که پزشک خارج از تخصص خود، دارویی تجویز کند، سامانه خطا می دهد یا اگر در صورتی که پزشک خدمت تصویربرداری مثل سی تی اسکن تجویز کند، در صورتی که فرد چند روز قبل این خدمت را انجام داده باشد، سامانه خطا می دهد.

۳۰  درصد نسخه ها الکترونیکی پیچیده می شوند

مدیرعامل بیمه سلامت بیان کرد: در نسخه پیچی ما بسیار کند حرکت می کردیم، اکنون حدود ۴ هزار مرکز نخسه را الکترونیکی می پیچند و می توانیم مدعی باشیم که بیش از ۵۰ درصد مطب های کشور در نسخه نویسی الکترونیک تحت پوشش ما هستند، در نسخه پیچی پاراکلینیک شامل مراکز آزمایشگاهی و تصویربرداری و داروخانه ها حدود ۴ هزار مرکز معادل ۳۰ درصد نسخه ها را الکترونیکی می پیچند.

موهبتی با بیان اینکه بعد از حوزه فضا و دفاع، حوزه سلامت سخت ترین حوزه از نظر الکترونیکی شدن است، تاکید کرد: تبادل اسناد در تمام بیمارستان های دولتی به جز علوم پزشکی شهید بهشتی الکترونیکی انجام می شود و تا پایان سال تمام بیمارستان های کشور باید تحت پوشش نظام الکترونیکی قرار گیرند.

مدیرعامل بیمه سلامت اظهار کرد: تمام استارتاپ ها و شرکت های فناوری در حوزه بیمه باید بتوانند با سیستم ما کار کنند و اکنون برای شرکتی در سامانه های دارویی تاییدیه صادر کرده ایم و نظام اپراتوری در گام های بعدی باید راه اندازی شود.

از تله مدیسین حمایت می کنیم

موهبتی گفت: ما به وزیر بهداشت اعلام کردیم که آماده هستیم از تله مدیسین حمایت کنیم که پایه آن نسخه الکترونیکی است و اعلام کرده ایم با توجه به کاهش درآمدهای بیمارستان ها و پزشکان آمادگی داریم از همه بیمارستان های کشور خرید تضمینی داشته باشیم و ۹۰ درصد هزینه ها را متناظر با ماه سال قبل پرداخت کنیم تا بیمار از طریق پزشک خانواده و نظام ارجاع مراجعه کند.

او تاکید کرد: دغدغه ما و وزیر بهداشت اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده است و در شرایطی که درآمد بیمارستان ها ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، ما ۹۰ درصد هزینه ها را پرداخت می کنیم اما پرداخت این هزینه مشروط به پذیرش بیمار از طریق نظام ارجاع است.

موهبتی گفت:  ما چند سال قبل ۵۱۶ برابر سرمایه ثبت شده زیان انباشته داشتیم، در طول چند سال گذشته در نخستین گام ارزیابی وسع را اجرایی کردیم و دیگر کسی روی تخت بیمارستان بیمه نمی شود البته در بحران کرونا این قانون را برای بیماران برداشتیم و کمتر از یک هزار نفر مشمول این قانون شدند.

طرح تشویقی بیمه سلامت برای خودمراقبتی

او بیان اینکه مشوق های بیمه ای در تیرماه با حضور وزیر بهداشت کلید خواهد خورد، اظهار کرد: مردم از سوی بیمه برای مراقبت از خود تشویقی می گیرند و در چهار فاکتور قندخون، فشارخون، چربی خون و توده بدنی بالای ۴۰ این طرح تشویقی خودمراقبتی مدنظر قرار می گیرد، باید توجه داشت کسی که از خود مراقب می کند، منطق حکم می کند برای او تشویقی در نظر بگیریم.

موهبتی گفت: کاهش حق بیمه پرداختی یکی از مشوق های بیمه ای است و در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت کسانی که با مراکز بهداشتی در ارتباط هستند و از سلامت خانواده مراقب می کنند مشمول تشویقی می شوند.

مدیرعامل بیمه سلامت بیان کرد: ما اصلاحات ذاتی و اصلی را به نتیجه رساندیم و یک گام به سمت بیمه کارآمد پیش رفتیم و گام بعدی اقدامات در مرکز ملی تحقیقات سازمان بیمه سلامت دنبال می شود.

بدهی ۴ هزار میلیاردی بیمه سلامت و چرایی آن

موهبتی بیان کرد: سال ۹۶ ما تحلیل اقتصادی کردیم و بر اساس این تحلیل قرار بود با ضریب اطمینان ۹۶ درصد ۲۵ هزار میلیارد تومان بدهی داشته باشیم اما امروز ما حدود ۴ هزار میلیارد تومان بدهی داریم، این در حالی است که در آن سال ها ۱۱۰ درصد تخصیص بودجه صورت می گرفت، بدهی ۴ هزار میلیاردی ما هم به دلیل عدم تخصیص ۴ ماه بودجه ۹۷ است.

مدیرعامل بیمه سلامت اظهار کرد: خرید ساختمان در سازمانی بدهکار  ممکن بود شائبه هایی ایجاد کند  و ما پس از خرید ساختمان بیمه سلامت گزارش ریز خرید اعلام کردیم و تمام قراردادها را در لحظه و شفاف در اختیار رسانه ها قرار دادیم، ما یک ریال از منابع عمومی کشور  را برای خرید این ساختمان هزینه نکردیم.

او با اشاره به نقش رسانه ها در حل چالش های بیمه شدگان بیمه سلامت گفت: گاهی برخی از دفاتر پیشخوان دولت شلوغ می شد و ما  به کمک رسانه ها مطلع می شدیم و به سرعت رسیدگی و مشکلات را رفع می کردیم.

صدا و سیما به بیمه سلامت و حوزه سلامت خدمت کرد

موهبتی یادآوری کرد: صدا و سیما به بیمه سلامت و حوزه سلامت در بحران کرونا خدمت کرد و رسانه ها آگاهی عمومی را افزایش دادند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار