سخنگوی دولت از تصویب پیش نویس برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین خبر داد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی سخنگوی دولت امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: نیازمند این هستیم که به سیاست‌گذاری مربوط به رشد و فعالیت دختران سرزمینمان برای حضور آنان در فرایند‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بپردازیم.

سخنگوی دولت افزود: تاکنون لوایحی درباره ممانعت از ازدواج اجباری، تمرکز از بازماندگی از تحصیلات، توسعه سوادآموزی دختران روستایی و عشایر کانون توجه دولت است

ربیعی گفت: خوشحال هستم بیش از ۵۰ درصد دانشجویان ما در مقاطع آموزش عالی را دختران ایرانی تشکیل می‌دهند و ۶۶ درصد از اشتغال ما از میان این دختران است. بخش اعظمی از سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) با حضور دختران تشکیل شده است و این مسیری است که باید موانع روانی و فرهنگی را برطرف کنیم و مدام سیاست‌های معطوف به حضور و رشد و نشاط دختران سرزمینمان در عرصه‌های مختلف را فراهم کنیم

او با بیان اینکه متاسفانه ما هفته گذشته شاهد اعمال خشونت‌هایی علیه دختران بوده ایم، گفت: این موضوع‌ها به کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی دولت ارجاع شد و امیدواریم در قالب فرهنگ سازی آن را دنبال کنیم.

دستیار ارتباطات ریاست جمهوری با اشاره به نشست هفته گذشته هیئت وزیران گفت: در جلسات اخیر دولت، کمیسیون‌ها و ستاد‌ها هم در حوزه مسائل داخلی با تمرکز بر مسائل اقتصادی و هم در حوزه خارجی مسائل متعددی را دنبال کردیم. در بحث اقتصاد مهمترین مسائلی در کمیسیون‌ها در جلسات مختلف دنبال شد بحث مسکن، ارز، کنترل قیمت‌ها، ضرورت افزایش تولید و جایگزین کردن تولیدات داخلی جای کالا‌های نیم ساخته و کامل‌ساخته بود که مورد تصمیم گیری قرار گرفت و خوشبختانه در مقاطع مختلف تصمیم گیری واردات کالا‌های بیشتری به ایران ممنوع می‌شود.

ربیعی افزود: درباره مسائل و سوالات مربوط به ارز و مسکن را در بخش خود پاسخ خواهیم داد. اما در موضوع همزمان سیاست خارجی و اقتصاد یکی از بحث‌ها بحث گسترش صادرات بود که خوشبختانه با فروکش کردن موانع کرونا، ۴۱ میلیارد دلار را برای سال ۹۹ هدف‌گذاری کردیم و آمار‌ها نشان می‌دهد الان درحال برگشت به تعادل هستیم.

ربیعی، تصمیم و مصوبه مهم جلسه گذشته هیات وزیران را در حوزه سیاست گذاری عنوان و تصریح کرد: پیش نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین به تصویب رسید که این امر پیشرفت بزرگی در تعمیق روابط با چین محسوب می‌شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این طرح اثبات کننده شکست‌های امریکا و سیاست‌های این کشور برای منزوی کردن ایران و قطع ارتباط ایران با جامعه بین‌المللی، و عزم جمهوری اسلامی بر توسعه روابط با دیگر کشور‌ها است. این راهبرد با اتخاذ رویکرد برد - برد و تاکید بر سیاست‌های متوازن جهت تامین منافع متقابل، نوید بخش همکاری‌های طولانی مدت هم هست.

ربیعی با برشمردن مواد مهم طرح همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: به رسمیت شناختن مشترکات فرهنگی، تشویق چندجانبه گرایی، حمایت از حق برابر ملت‌ها، تاکید بر توسعه بومی دیدگاه‌های دو ملت از جمله مواد این طرح است. ایران و چین با داشتن روابط عمیق دو جانبه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در حوزه انرژی، زیرساخت‌ها، صنعت، علم و فناوری امروز گسترش قابل توجهی در گسترش روابط داریم و درحال تحقق این برنامه هستیم.

او ادامه داد: این برنامه به اعتقاد ما فصل جدیدی در سپهر ارتباطات دو تمدن بزرگ چین و ایران باز خواهد کرد و گام مشترک در تعمیق روابط خواهد بود. بخش مهمی از آن با تفاهم صورت گرفته و مذاکرات انجام شده به زودی به مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.

ربیعی ادامه داد: مفاد مهمی مانند گسترش همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و تجاری، گسترش همکاری‌های دانشگاهی در بخش فناوری و علم، تقویت و اجرای قانون و همکاری‌های امنیتی در حوزه‌های مختلف از جمله تروریسم، حمایت از یکدیگر در مجامع بین اللملی، گسترش همکاری‌های نظامی در این برنامه گنجانده شده است.

سخنگوی دولت افزود: در زیربخش هر یک از این موارد، طیف متنوعی از حوزه‌های همکاری مانند نفت خام، پتروشیمی، راه آهن، اتصالات دریایی با هدف ارتقای جاده ابریشم و مباحثی در کنار توسعه مانند ریشه کردن فقر و بهبود معیشت مردم در مناطق کمتر توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است. نحوه عملکرد و اجرا آن در مذاکرات جداگانه‌ای انجام خواهد شد. این مورد آغازی برای گسترش روابط با کشور‌های همسایه و دوست قرار گیرد.

ربیعی ادامه داد: این یک نمونه و سرآغازی برای گسترش چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه با ملت‌های دوست و پایه‌ریزی بر روابط استراتژیک در جهت تامین منافع بلندمدت و متقابل با همه کشور‌هایی که تمایل دارند قرار بگیرد.

سخنگوی دولت عنوان کرد: آمادگی داریم بر همین اساس با همه همسایگان و کشور‌های منطقه برای تنظیم یک نقشه راه روشن و جامع همکاری کنیم؛ و ما عمیقاً اعتقاد داریم که هیچ راهی جز چند جانبه‌گرایی و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و میان منطقه‌ای برای مواجهه با چالش‌های متنوعی که پیش روی رشد و توسعه است، وجود ندارد.

ربیعی خاطرنشان کرد: این مصوبه دولت می‌تواند سرآغازی برای پاسخ دادن به زیادی‌خواهی‌ها و سیاست‌هایی باشد که امروز در منطقه آسیا مایلند ایران را منزوی کنند و مقاومت ایران را در گوشه‌هایی بشکنند.

او یادآور شد: این بخشی از سیاست خارجی و فعالیت بین المللی ما است که امیدواریم به بهبود زندگی، مردم ایران و مردم جمهوری خلق چین کمک کند.

قطعنامه ضد ایرانی آژانس نشان دهنده ضعف اروپا مقابل آمریکا بود

ربیعی درباره اقدام اخیر سه کشور اروپایی درباره تدوین قطعنامه بر ضد ایران در آژانس بین‌المللی اتمی و سکوت آن‌ها مقابل سیاست‌های، امریکا گفت: معرفی این قطعنامه گواهی بر عدم پایبندی سه کشور اروپایی به تعهدات برجامی است که ناشی از ضعف حیرت آور آن‌ها در برابر آمریکا می‌دانیم.

دستیار ویژه ارتباطات ریاست جمهوری گفت: ظاهراً سه کشور اروپایی تصمیم دارند به دلجویی مصیب بار خود از رژیم آمریکا ادامه دهند که به نفع اروپا در آینده جهان نیست و جهانیان رفتار اروپا مقابل یک ظلم و زور نظاره می‌کنند چیزی که در مذاکرات ادعا می‌کنند این ظلم را قبول ندارند و برابر خطرات یک رژیم یاغی که مقابل صلح و امنیت جهانی است به این شکل عمل می‌کنند در آینده این ظلم و فشار فقط علیه ایران نخواهد بود علیه خود اروپایی هم اعمال خواهد شد که شواهد آن نیز قابل مشاهده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: این قطعنامه موجب نخواهد شد بدون در نظر گرفتن ملاحظات قانونی و رویه‌های سازمان‌های بین اللمللی خود را به توهم توطئه رژیم صهیونیستی و آمریکا پاسخگو بدانیم. تبدیل کردن امر جاسوسی به یک امر سیاسی، بدعتی تازه است که سازمان‌های جاسوسی با ادعای جاسوسی می‌خواهند سند‌های معتبر بین المللی تولید کنند.

او افزود: این قطعنامه حاکی از وجود نیات زیادی خواهانه غیر سازنده و غیر حرفه‌ای اعضای رای دهنده و پیش برنده قطعنامه است و یقینا بی پاسخ نخواهند بود و در حال بررسی همه گزینه‌های محتمل هستیم و به زودی واکنش مناسب و حقوقی اتخاذ خواهیم کرد و اعلام می‌کنیم.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین، اظهار داشت: حتما این دخالت غیرقابل قبول آمریکا را محکوم می‌کنیم و آن را تاسف برانگیز و شرم‌آور می‌دانیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما مراتب نگرانی کشور خودمان درباره این مداخلات را اعلام کردیم و نسبت به حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از چین، در نامه رسمی این موضوع را به اطلاع وزارت امور خارجه چین رسانده‌ایم.

ربیعی عنوان کرد: در اینجا یکبار دیگر مواضع دولت را تاکید می‌کنیم. آمریکا فاقد هرگونه صلاحیت برای اتخاذ چنین موضع‌گیری‌های مداخله‌آمیزی است و اینگونه مداخلات در تعارض روشن با قوانین بین المللی و نقص آشکار حق تعیین سرنوشت ملت‌ها قرار دارد.

ارزش افغانستان برای ما بیش از یک همسایه است

ربیعی درباره نتایج سفر هیئت افغانستانی به ایران، گفت: سفر به موقعی بود که با تلاش‌های تبلیغاتی و هدفمند برای مسموم کردن روابط دیرینه و دوستانه ایران و افغانستان همزمان شده بود.

سخنگوی دولت افزود: این سفر نشانه‌ای از اراده ما برای پاسداری از روابط تهران - کابل است فضای مذاکرات دوستانه و گرم بود ابعاد مختلف همکاری میان دو کشور بررسی شد.

ربیعی بار دیگر از حوادث اخیر در مرز‌ها برای مهاجران افغانستانی ابراز تأسف کرد و افزود: به مقامات این کشور اعلام کردیم که سوءاستفاده قاچاقچیان انسان و عدم نظارت کافی در مرز‌ها از اصلی‌ترین عوامل بروز چنین حوادثی است و دو طرف باید بر لزوم همکاری و نظارت بیشتر بر مرز‌های مشترک توافق کردند.

سخنگوی دولت، ارزش افغانستان برای ایران را بیش از یک همسایه عنوان کرد و گفت: دو کشور دو روایت از یک تمدن واحد هستند و رخنه متقابل فرهنگ و زبان و احساسات مشترک میان دو ملت آنچنان تار و پود هردو را آغشته کرده که شادی و رنج برای هر دوملت، متقابل و مشترک است

او با اشاره به اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم منطقه‌ای و همچنین سال‌ها میزبانی کشورمان از مهاجران افغانستانی، گفت: در این دیدار، اراده تهران برای نهایی شدن و امضای سند جامع راهبردی دو کشور را مورد تاکید قرار دادیم که به زودی امضا خواهیم رساند و قرار شد متن این سند ظرف سه ماه آینده برای امضای رئیسان جمهوری دو کشور آماده شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم بازگشت محدودیت‌ها با توجه به سیر صعودی شیوع کرونا در کشور و تناقض میان گفته‌ها و عملکرد دولت در این حوزه گفت:برای دولت اساسا مسئله ایجاد توازن و تعادل بین دو خواست اصلی است؛ حفاظت از جان در برابر ویروس و حفاظت از جان در برابر فقر و بیکاری. این دو باید تومان پیگیری شود و امروز مسئله جهان هم همین موارد است. در همه کشور‌های دنیا که این ویروس را تجریه کرده اند این تناقض نما در آنجا هم وجود دارد. البته حفظ جان مردم برای ما همواره اولویت دارد.

او افزود: درخواست من این است که شیوه سوال را به سمتی ببریم که این ناقض نما را مورد تاکید قرار ندهیم. سیاست‌های دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا برای ایجاد تعادل بین سلامت و معیشت مردم پیشتاز بوده و استراتژی ما امروز حداکثر معیشت و حداکثر مراقبت است؛ بنابراین ما در این جهت باید با مردم صحبت کنیم و همکاری آن‌ها را بطلبیم وگرنه ما ناچاریم که تعطیلی‌های موجود را برداریم. آماری را اخیرا دیدیم که می‌خواهم آن را به عوان شاهد صحبت هایم خدمت شما نمایندگان رسانه‌ها اعلام کنم. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان ابتلا‌ها و مرگ و میر شهروندان ما در مراکز تولیدی و اقتصادی رخ نمی‌دهد، بلکه بیشترین آمار‌ها مربوط به تجمعات عزا و عروسی و محل اجرای مراودات سنتی روی داده است. من می‌خواهم نتیجه بگیرم که در صنایع بزرگ ما اساسا با آسیب‌های جدی مواجه نبوده ایم.

ربیعی گفت: همچنین در بخش خدمات و کارگاه‌های کوچک هم مراقبت‌ها افزایش یافته است. ما مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کردیم، اما این جمعیت‌ها به یک شهرستان می‌روند که نمی‌خواهم اسم آن را بیاورم و سه روز در آنجا با یک موضوعی جشن برپا می‌کنند. با این وجود تعطیلی‌ها برای این افراد هیچ فایده‌ای ندارد؛ بنابراین ما باید یک جنبش عظیم مراقبت‌های بهداشتی راه اندازی کنیم تا روزی که واکسن این بیماری تولید شده و به ایران برسد و من امیدوارم که دانشمندان ما بتوانند در عرصه تولید واکسن کرونا نیز پیشگام باشند؛ بنابراین بازگشایی در صنایع و تولید مسئله ما نیست و رفتار و سبک زندگی مردم را باید به سمتی ببریم که ضد شیوع کرونا عمل کند.

استعفای نمکی و دژپسند شایعه است

ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با ریشه شایعه‌های مختلف از کناره گیری برخی مسئولین و اعضای کابینه دولت مانند همتی، نمکی و اینکه آیا در زمینه کرونا اختلافی در دولت وجود دارد؟ بیان کرد: هر چه به پایان دولت نزدیک می‌شویم شایعات بیشتر می‌شود. متاسفانه عده‌ای با مقاصد ناچیز با دامن زدن به شایعه موجب تضعیف دولت هستند، اما واقعیت این است که هیچ یک از مواردی که گفته شد بستر واقعی در دولت ندارد و اصلا نه استعفایی از آقایان دژپسند و نمکی سراغ داشتیم و نه طرح مسأله شده است. البته در مسأله مبارزه با کرونا همواره دو دیدگاه بخش سلامت و اقتصاد را داشتیم و اختلاف نظر‌های فنی در اجرا وجود داشته، اما خوشبختانه دولت آنقدر یک پارچه است که وزرا و سازمان‌ها در این شرایط در کنار هم قرار داشته و هر شایعه‌ای در این زمینه را تکذیب می‌کنم.

ملک جماران برای دولت است و قابل واگذاری به غیر نیست

او در رابطه با شایعات مربوط به ملک منتسب به رئیس جمهور در جماران و اینکه چه لزومی دارد که در این شرایط اقتصادی یک نهاد چنین مجموعه‌ای را آنجا بسازد و ظرفیت فضای سبز منطقه را از بین ببرد تا بنایی را احداث کند؟ افزود: هر چه جلوتر برویم شدیدتر از گذشته بهانه گیری‌ها علیه شخص رئیس جمهور بیشتر می‌شود و از شایعه‌ای به شایعه دیگر می‌رویم و اصلا این را به منفعت مردم و کشور نمی‌دانم. نقد و نظارت درست است، اما واقعا ماجرایی که مشخص شد چیزی در آن نیست را تبدیل به یک موضوع ملی کردن صحیح نیست. دیشب دیدم در برنامه ۲۰ هم این موضوع مطرح شده و به عنوان یک مسأله ملی مورد بحث قرار گرفت.

سخنگوی دولت افزود: همه صحبت‌ها از «ی» شروع شد میان رئیس جمهور و ریاست جمهوری. این چه فایده‌ای دارد که بگویید رئیس جمهور باغی را تخریب کرده و می‌خواهد در آنجا ساکن شود. ملک برای نهاد ریاست جمهوری در دولت است مانند همین ساختمان که برای دولت است و به نظر من آن «ی» آگاهانه حذف شده بود. دوما ملک برای دولت است و قابل واگذاری به غیر نیست. سوما این ملک در دولت‌های قبل هم مورد استفاده بوده است.

ربیعی تاکید کرد: در سال ۹۳، شهرداری به آن رأی غیر باغ داده و به علت اینکه در همان سال از آن با عمق ۱۸ متر گودبرداری کردند و آن گود مدتی آنجا بوده، مردم با هدف رفع خطر از گود با شهرداری صحبت کردند و با موافقت شهرداری کار آغاز شد. زمین هم ۴ هزار متر نیست و هزار و ۵۰ متر است که با اصلاحیه به ۸۰۰ متر تقلیل پیدا کرده است.

ربیعی تصریح کرد: بعد شایعه کردند می‌خواهند اینجا را بسازند و بعد آنجا بنشینند. اگر ما به سرعت برق و باد هم آنجا را بسازیم به این دولت کفاف نمی‌دهد. دولت‌های بعد ان شاءالله از آن استفاده می‌کنند. خود دولت درخواست تبدیل مسکونی به اداری این ملک را داده است. در آن منطقه مراکز پژوهشی و وزارتخانه‌های مختلف وجود دارد و ممکن است یکی بگوید این را می‌فروختید و جای دیگر می‌گرفتید که فرآیندی دارد.

ربیعی افزود: این استفاده سهم دولت نمی‌شود و به این دولت هم نمی‌رسد. اینکه در اینجا درخت بوده، در قالب جا‌هایی که ملک‌ها را تخریب می‌کنند چند درخت را با اجازه قطع می‌کنند و بعد می‌کارند، از مقامات مسئول شهرداری دستخط گرفتم که سال ۹۳ رای غیر باغی داده شده و مجدد در سال ۹۹ این رای از کمیته ماده ۷ می‌گیرند. کل بحث روی نیم طبقه است که می‌گویند این نیم طبقه اضافه ساخته شده است که پیمانکار معتقد بوده مشکلی ندارد، ولی برخی می‌گویند مشکل دارد. میراث گفته منطقه میراث است، اما گفته از طرف ما مشکلی وجود ندارد. تبدیل این موضوع به یک مسأله ملی درست نیست و اساسا چیز مهمی نبوده است. ما گاهی باید به روح و روان جامعه توجه کنیم و با این اخبار به روح و روان جامعه بسیار آسیب می‌زنیم.

او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا دولت در مورد کارگران حداقل بگیر و اعطای بسته حمایتی به آن‌ها تصمیم گرفته است؟ گفت: یک بازنشسته با سه فرزند ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان حقوق دارد و امروز جلسه‌ای میان اعضای کانون بازنشستگان با رئیس تامین اجتماعی که تصمیم گیری‌های خواهد شد. به هر حال ما برای متناسب سازی به فرمول‌هایی نیاز داریم. امیدواریم با ترکیب بن خوار و بار و حق مسکن به عدد مورد قبول بازنشستگان برسیم. هرچند هیچ کدام از این‌ها کافی نیست.

سخنگوی دولت در رابطه با وضعیت بحرانی مسکن و خروجی جلسات مربوط به آن تاکید کرد: معمولا اتفاقی که در حوزه اقتصاد می‌افتد ناشی از اتفاقاتی است که نمی‌خواهم وارد آن‌ها شوم. تاثیر مسائل سیاسی بر اقتصاد ایران کم نبوده است و باید از مواضعی که برخی می‌گیرند مراقبت کنیم. ما در حوزه مسکن روی چند استراتژی در حال حرکت هستیم. یکی تمرکز بر تولید مسکن است. ما یک راه منطقی را افزایش مسکن می‌دانیم و آن را آغاز کردیم. سیاست دیگر ما سیاست بانکی و وام‌های بانکی و بالا بردن سهم مسکن از وام‌ها بوده است.

ربیعی افزود: بحث دیگر، تشویق برای ساخت و فروش در بخش خصوصی و نهاد‌های عمومی است و بخشی هم در حوزه مستأجران و اجاره نشینی بود که به پیشنهاد امروز ما و بررسی آن در جلسه آینده ستاد موکول شد. یکی دیگر از تصمیمات ما این است که قطعا روی زمین‌های دولتی تصمیم‌گیری شود. طرح مسکن ملی و ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری را دنبال می‌کنیم. تکمیل مسکن مهر را نیز در کنار طرح اقدام ملی مسکن دنبال کردیم و زیرساخت‌های مسکن مهر کاری مهمتر از ساخت مسکن مهر در برخی مناطق بوده است. تمرکزی هم بر مسکن حمایتی روستاییان و مددجویان صورت گرفته است.

او اظهار کرد: این مجموعه پنج استراتژی، برنامه‌ای بوده است که در حال دنبال آن هستیم که فکر می‌کنیم اثر خود را خواهد گذاشت. ما کماکان در حال کنترل و تقویت هستیم که سرمایه مردم در بورس بماند و به بخش مسکن نیاید. تا جایی که می‌دانیم خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و فقط قیمت‌ها بالاتر می‌رود و فشار به مستأجران وارد می‌شود. در زمینه خودرو هم بیشتر این روز‌ها اعلام قیمت است تا اینکه خرید و فروشی شود. امیدواریم بتوانیم با این سیاست‌ها تاثیر بگذاریم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در مورد عرصه مسکن مهر، مجلس شورای اسلامی به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده است بنا به درخواست متقاضی مسکن مهر با فروش عرصه واحد مسکن مهر و تبدیل آن از ۹۹ ساله به مسکن ملکی به صورت داوطلبانه منابعی به دست بیاورند که مسکن مهر را تکمیل کنند. ذکر این نکته لازم است که فروش عرصه و ملک مسکن مهر باید به درخواست متقاضی صورت گیرد؛ و هیچ اجباری در این زمینه وجود ندارد.

ربیعی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با افزایش قیمت خودرو‌ها و اینکه آیا برنامه دولت در مقابل گران فروشی‌ها به شکست خورده است؟ گفت: از واژه شکست استفاده نکنیم. ما پارامتر‌هایی در حوزه اقتصاد داریم. مجموعه‌ای از این عوامل است. تحریم هم هست. کاری که ما می‌توانستیم انجام دهیم تحویل خودرو بود. ما دو خودروساز بزرگ داریم و ۵۵ درصد تحویل خودرو را افزایش دادیم. برای تامین مواد اولیه این‌ها با وزارت خارجه، وزارت صمت، بانک مرکزی کمیته‌ای تشکیل شده و واقعا یک تیم درست شده که این افزایش صورت گرفته است. تولید ما ۲۳ درصد در ایران‌خودرو و ۱۸ درصد در سایپا افزایش داشته است. تحویل فوری خودرو‌ها را زودتر از موعد مقرر آغاز کردیم.

او خاطرنشان کرد: در بحث خودرو معامله زیاد انجام نمی‌شود و در کل محصولات ایران خودرو افزایش قیمت ۱۰ درصدی و سایپا ۲۳ درصد بوده است و اگر روند تولید را با همین سرعت افزایش دهیم فکر می‌کنم بتوانیم مجدد قیمت‌های پایین را تجربه خواهیم کرد.

ربیعی در خصوص خبر‌های منتشر شده پیرامون افزایش قیمت گازوئیل و تعرفه تلفن گفت: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل در سال ۹۹ ندارد، خیال کشاورزان در این خصوص راحت باشد، در خصوص افزایش تعرفه تلفن، سهام داران عمده شرکت مخابرات تصمیم به افزایش تعرفه گرفته‌اند که این افزایش هم عدد قابل توجهی است. نماینده دولت در این مجمع با افزایش تعرفه مخالفت کرده اند و مهندس آذری جهرمی و همکارانشان با این افزایش مخالف هستند و دولت نیز موافقتی با این افزایش قیمت ندارد.

سخنگوی دولت پیرامون برنامه‌های دولت برای کاهش قیمت ماسک با توجه به افزایش قیمت از اظهار داشت: دولت سیاست ماسک ارزان را دنبال می‌کند به همین دلیل به وزارت صمت دستورداده شد تا مواد اولیه زیر قیمت در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد تا ماسک ارزان قیمت در اختیار مردم قرار بگیرد.

نوسانات ارزی موقتی بوده و مسائل خودرو و مسکن بر این موضوع تاثیر گذاشته است

او در خصوص تصمیمات دولت برای کنترل قیمت سکه گفت: کارشناسان بر این باورند که نوسانات ارزی موقتی است و مسائل خودرو و مسکن نیز بر این موضوع تاثیر گذاشته است، در چند ماه گذشته ارز کالا در کشور‌های همسایه با ایران با محدودیت روبرو شده است و این تقاضا و عرضه نیز عدم تعادلی را به وجود آورده است البته در حال ترمیم است و با فرصتی که در اختیار صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات شان به بازار قرار داده‌ایم حتما به تعادل می‌رسیم.

ربیعی گفت: سال گذشته اسامی ۱۵۰ نفر که حدوداً ۷.۲ میلیارد دلار را پس نداده‌اند به قوه قضاییه معرفی کردیم همچنین بر مدیریت بازار بانک مرکزی تمرکز دارد من فکر می‌کنم ما سیاست‌های درستی را در این خصوص داریم و گسترش بورس و واگذار دارایی‌ها را ادامه خواهیم داد و با این طریق می‌توانید بخشی از نقدینگی را جمع و فشار آن را کاهش دهیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما نیازمند همکاری مردم هستیم، زیرا در هیچ دوره‌ای با این چنین تحریم‌هایی روبرو نبوده ایم پس می‌طلبد که همه با هم همکاری داشته باشیم،

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ا
۱۰:۲۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
مردم راضی نیستن چرا رفراندوم نمیذارید ما نمیخوایم چینی ها 25 سال تو ایران باشن
آخرین اخبار