توضیحات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجلس شورای اسلامی درباره جدال بر سر فیلترینگ اینستاگرام را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در اولین دیدار محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با نمایندگان و رئیس جدید مجلس یازدهم، کشمکش‌هایی درباره محتوا و مدیریت فضای مجازی به ویژه شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام به وجود آمد؛ جدالی که اولین دیدار وزیر جوان دولت دوازدهم با محمد باقر قالیباف و دیگر نمایندگان مردم را به حاشیه فیلترینگ اینستاگرام برد و پس از جلسه‌ای چند ساعته خبرهای فیلتر شدن اینستاگرام زودتر از هر خبر دیگری بین اخبار مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جای خود را باز کرد. 

اولین روز تیرماه، در حاشیه برگزاری جلسه مجلس شورای اسلامی، مطالبی مبنی بر تولید محتوای سالم و در دسترس بودن آن برای مردم در شبکه‌های اجتماعی پر رنگ‌تر از هر مطلبی خودنمایی کرد، چراکه پیش از این هم حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مجلس بر تولید محتوا و نظارت بیش از  پیش وزارت ارتباطات و روی کار آمدن بستر امن شبکه ملی اطلاعات تاکید کرده بود. در واقع تمام این اتفاقات برای یک تغییر است؛ تغییری که هم می‌تواند باعث فیلتر شدن شبکه اینستاگرام شود و هم می‌تواند با مدیریتی دقیق‌تر و مهارت‌آموزی به مردم فضای دسترسی را برای ما تمیزتر کند.

محمدجواد آذری جهرمی، در بخش کوتاهی از صحبت‌های خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر سردار دل‌های ما، حاج قاسم عزیز را در بغداد به شهادت رساندند، آیا جمهوری اسلامی منطقه را خالی کرد؟ چرا با اقدام تروریستی آن‌ها در حذف تصاویر سردار سلیمانی باید فضای اینستاگرام و سایر رسانه‌های بین‌المللی را خالی کنیم؟  خود شما نماینده‌های مجلس، امروز چگونه با مردم در ارتباط هستید؟ جز فضای مجازی!».

ماجرای تنازع مجلس و وزارت ارتباطات؛ چه کسی از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد؟

برداشت اظهارات آذری جهرمی و رئیس مجلس نیز همه باعث شد تا افکار عمومی به سمت جناح‌بندی و فیتلر کردن اینستاگرام برود، اما اصل قضیه چیز دیگری است که خبرنگار ما از دو دستگاه وزارت ارتباطات و مجلس شورای اسلامی پیگیر شده است.


بیشتر بخوانید


رد ادعای فیلترینگ اینستاگرام از سوی مجلس

خبرنگار ما برای دریافت پاسخی از مجلس شورای اسلامی، با سید محمود رضوی مشاور فرهنگی و هنری رئیس مجلس تماس گرفت که متأسفانه رضوی پاسخگو نبود و در جواب باشگاه خبرنگاران جوان، مخاطبان را به مطلبی که حساب توئیتری خود منتشر کرده بود ارجاع داد. 

ماجرای تنازع مجلس و وزارت ارتباطات؛ چه کسی از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد؟

روز گذشته نیز، مشاور فرهنگی و هنری محمد باقر قالیباف در واکنش به حواشی اخیر حضور محمد جواد آذری جهرمی در مجلس و توضیحات او درباره پیام‌رسان‌های خارجی، مطلبی را در حساب توئیتری خود منتشر کرد و موضع مجلس شورای اسلامی را چنین بیان کرد:

«در بحث دکتر قالیباف در جلسه یکشنبه مجلس، محور شبکه ملی اطلاعات، پیام رسان‌ها، موتور جستجوی ملی و سهم غیرمعقول پلتفرم‌های خارجی از پهنای باند بین‌الملل بود. کلمه‌ای در مورد فیلترینگ اینستاگرام بیان نشد. دروغ بزرگ گوبلزی، راه حل برخی آقایان به جای پاسخ به اشکالات و ناکارآمدی‌ها است!».

ماجرای تنازع مجلس و وزارت ارتباطات؛ چه کسی از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد؟


بیشتر بخوانید


هرگز خیر کثیری را برای یک شرّ قلیل تعطیل نمی‌کنند

سید جمال هادیان رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حواشی ایجاد شده پس از سخنرانی اخیر محمد جواد آذری جهرمی در مجلس شورای اسلامی و پاره‌ای از توضیحات او در خصوص نظارت و تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام، بیان کرد: هر فناوری جدید کارکردی دو سویه دارد و در کنار محاسن فراوان، معایب اندکی هم ممکن است داشته باشد. امروزه شبکه‌های اجتماعی محفلی برای کسب و کار هزاران جوانی است که از بیکاری رنج می‌برند، آن‌ها توانسته‌اند با ایجاد کسب و کارهای خُرد برای خودشان در شبکه‌های مجازی اشتغالزایی کنند. در واقع مسیر پیش روی ما در کسب و کارهای مجازی، روشن است و ما روزانه از خدمات و کالاهای بسیاری از این کسب و کارها استفاده می‌کنیم.

ماجرای تنازع مجلس و وزارت ارتباطات؛ چه کسی از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد؟

وی با اشاره به انتقادات اخیر مجلس به نظارت و مدیریت وزارت ارتباطات به روی شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، یادآور شد: ممکن است از نظر محتوایی ایراداتی هم به شبکه‌های اجتماعی وارد باشد و مورد انتقاد قشر متدین جامعه قرار بگیرد، اما ما می‌توانیم با تولید محتوای غنی توسط نهادهای ذی‌ربط این فضا را مدیریت کنیم که البته مناسب‌ترین راه ممکن برای مدیریت بر شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوایی است که بتواند قشر جوان و کاربران این شبکه‌ها را اقناع کند و جایگزین محتواهای نامناسب بیگانه شود.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات ادامه داد: اگر ما در تولید محتوای متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی قوی باشیم این محتوا به تدریج جایگزین محتوای نامناسب خواهد شد و کاربر ایرانی می‌تواند جستجوی خودش را بر اساس محتوای داخل کشور تنظیم و مطالب مورد نیازش را مشاهده کند.

وی ادامه داد: پس محدود یا مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی بدون کنکاش عالمانه و بررسی کارشناسی مثل این است که بخواهیم برایجلوگیری از افزایش تصادفات جاده‌ای تمام جاده‌ها و بزرگراه‌های کشور را ببندیم در حالی که می‌توانیم با آموزش و فرهنگ درست رانندگی، این مسئله را برطرف کنیم یا مثل این است که بگوییم آموزش علم شیمی قدغن است چون ممکن است بعضی‌ها مواد مخدر صنعتی بسازند. بر اساس یک اصل عقلی، «هرگز خیر کثیری را برای یک شَّر قلیل تعطیل نمی‌کنند»، بلکه برای تقویت خیر کثیر و رفع شر قلیل اقدام می‌کنند.

وی افزود: این نوع طرز تفکر منطقی نیست. آنچه فعلا به نظر می رسد آن است که نهادهای موظف به تولید محتوا که تعدادشان هم بسیار است برای تولید محتوای ارزشمند ایرانی اسلامی همسو و همدل نشده‌اند و با اینکه وزارت ارتباطات ساختارهای فنی و زیرساختی قوی و گسترده‌ای در سراسر کشور ایجاد کرده و همچنین با آمادگی سکوهای توزیع محتوا، نهادهای متولی تولید محتوا در تولید محتوای غنی ضعیف هستند و همچنان بیش از ۹۰ درصد محتوای رایج در شبکه‌های اجتماعی از بیرون مرزها می‌آید.

هادیان در پایان افزود: بحث‌ در رابطه با نظارت و مدیریت شبکه‌های اجتماعی یک بحث دانش‌محور است و باید درباره آن گفتمان کارشناسی صورت بگیرد نه اینکه یک شخص نظر خودش را بگوید و بر آن پافشاری کند، بلکه مسئولان نهادهای مختلف، کارشناسان و ذی‌نفعان که مردم هستند باید درباره آن گفتمان کنند و وظیفه ایجاد این گفتمان به عهده رسانه‌هاست. چنین گفتمانی است که ما را در تصمیم‌گیری به مسیر درست و دقیق برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی رهنمون می‌کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۵ تير ۱۳۹۹
چرا تلگرام فیلتر شد؟
حالا که ارز مجازی گرام در کار نخواهد بود بازکنینش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۳ تير ۱۳۹۹
باز سر ملتو با فیلتر اینستا گرم میکنید تا جای دیگه از مملکت بکنید ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۵ تير ۱۳۹۹
اینم از مجلس 11ام تحویل بگیرید شماها که اینقدر تعریف میکردید بفرمایید ببینید موضوعات اصلی این مجلس چیه!
اونایی که رای دادن باید در قیامت پاسخگو باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۳ تير ۱۳۹۹
از قردا تو همین سایت از تاثیر انیستاگرام بر کرونا؛ گرمایش زمین،تغییزات اقلیمی، تورم و کلی چیزای نامریوط دیگه مینویسید
Iran (Islamic Republic of)
ییل
۲۳:۱۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
مگه مردم به نمایندگان مجلس رای ندادن که خواست مردم رو عملی کنند ،وکلای ملت همونطور که اسمش هم روشه از طرف ما که موکل اوناییم انتخاب شدن که کارها و مشکلات مردم رو حل بکنند ،آیا الان مسئله مملکت اینستا گرامه ؟آیا همین نمایندگان فعلی حرفی از فیلتر اینستا زده بودن؟آیا الان وضع همه مردم خوبه؟هیچکسی مشکل مسکن و اشتغال و معیشت نداره؟اصلا موقع انتخابات با کدوم حرفا و وعده ها مردم بهتون رای دادن اصلا یادتونه برای چی قرار بود وکیل مردم بشین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
وزیر ارتباطات یا وزیر تلگرام واینستا گرام؟
جوسازی آقایان و تعبیر وتفسیرشان برای پوشاندن کم کاریها وبی برنامگی هایشان چیز تازه ای نیست .غریب نیست آشناست ، آشنا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
دوباره فیلتر شکن و باز شدن فیلم های ضد اخلاقی. .برای مردم رفاه و شغل ایجاد کنید تا مردم سراغ اینستاگرام نرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۳ تير ۱۳۹۹
مگه تلگرام فیلتر شد استفاده از پیام رسانهای داخلی بیشتر شد. فقط فیلترشکنهای بیشتری دانلود شدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۳ تير ۱۳۹۹
مردم دارن برای یک لقمه نان شب ازصبح تا شب میدون بعد نمایندها مجلس تو فیلتر اینستا وتلگرام باهم کل میزارن اهاییییییییییی باشرفها مردم توفقر دستوپا میزننن دلاررفت بالای۲۰هزار یه کیسه برنج ۲۵۰هزار مرغ امروز۱۹هزار شما که گرسنگی نمیکشیدتا درد مردمو بفهمید ...
France
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
اره اینستاگرامم ببندید تا مردم نتونن اطلاعات ازاد داشته باشند و مفسدان واقعی بشناسن
فیلتر کنید تا شاید قیمت طلا و سکه و ارز و ماشین پایین بیاد
بازم فرافکنی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۳ تير ۱۳۹۹
شما با این کار فقط خیلی ها رو کنجکاو می کنید که اینستا چه خبره و فقط استفاده از فیلترشکن بیشتر میشه و به صورت زیر جلدی
Iran (Islamic Republic of)
الف
۲۰:۳۳ ۰۳ تير ۱۳۹۹
تلگرام مثلا فیلتر شد, چه اتفاقی افتاد؟؟؟
همه دارن ازش استفاده می کنن....
سود فیلترینگ فقط به جیب اپراتورها میره که مردم بیچاره بخاطر استفاده از فیلترشکنها مجبورن هزینه های هنگفتی بدن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
اینم جلس کار مملکت به دست کیا افتاده
Germany
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
پس اینستاگرام هم قراره فیلتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
موسی ابراهیم پور
۲۰:۲۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
باید مسدود بشه
و از نرم افزارهای مشابه داخلی استفاده بشه
پاینده باشی ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
پس از این پس استفاده از اينسیتاگرام جرم بوده و هر که در ایران از آن استفاده کند مجرم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
به جای فیلتر کردن اینستاگرام قیمتارو درست کنید
Iran (Islamic Republic of)
امین غ
۱۹:۳۶ ۰۳ تير ۱۳۹۹
با سلام اینستاگرام ۹۹درصدش فساده ۱درصدش هول درامد زایی می باشد اگر اقای جهرمی راست میگه برا بچه خودش نصب کنه
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۹:۳۳ ۰۳ تير ۱۳۹۹
فیلتر کنید بابا دگ بررسی کردن نداره که ، شده شبکه تبلغاتی دشمن و هزار جرم و جنایت ، فیلترشه خلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
MOSTAFA
۰۰:۳۰ ۰۴ تير ۱۳۹۹
عزیزم شما برو کویر لوت زندگی کن درسته خیلی گرمه ولی عجب سکوتی داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
با سرعت زیاد به دوره قجر داریم باز می‌گردیم فقرش که آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۳ تير ۱۳۹۹
سلام من و خانواده ام در ششم خرداد سی درصد از سهام عدالت رو در بانک ملی برای فروش ثبت کردیم و کدپیگیری دریافت کردیم اما تا این لحظه که سوم تیر می باشد یک ریال هم برای هیچ کداممان واریز نشده است.مسؤلین بانک ملی و مسؤلین کارگزاری بانک ملی هیچ کدامشان جوابگو نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
فکر گرانی باشید مردم اگه بیکار نبودن تو اینستاگرام نبودن کار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
شما دلار رو بکن 5000تومن
سکه رو بکن 1میلیون
من خودم اینستاگرام رو پاک میکنم قول شرف میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۵ تير ۱۳۹۹
منم حاضرم با خونم اثر انگشت بزنم که اگر دلار و سکه به اون قیمتی که ایشون گفت رسید و از اینستا استفاده کردم دارم بزنید!
Belgium
علی
۱۹:۱۰ ۰۳ تير ۱۳۹۹
توتیر فیلتر ولی اینستاگرام نیست اگه بد هستن همه رو فیلتر کنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۵ تير ۱۳۹۹
خود مسئولان توئیتر دارن استفاده میکنن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۳ تير ۱۳۹۹
پس اگر فیلتر کامل نمیشود حداقل باید فیلتر هوشمند شود . دسترسی کاربران به صفحات و تصاویر و فیلم های نامناسب قطع گردد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۳ تير ۱۳۹۹
متاسفانه شاهد اتفاقات ناگواری در اینستاگرام میباشیم . فروش نوزاد ، انواع کلاهبرداری های اینترنتی ، اغفال دختران پاک ، ، ترویج فحشا و مواد مخدر و قمار ، و ترویج سبک زندگی غرب تنها گوشه ای از فاجعه به بار آمده توسط اینستاگرام است . باید فیلتر شود تا دسترسی اغلب مردم به آن قطع شود . و باید تمامی فیلترشکن ها مختل شوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
خود وزیر که از دیروز بعدازظهر تلفن ثابت قطع بوده و اینترنت نداشتیم.
Iran (Islamic Republic of)
داوود
۱۸:۱۶ ۰۳ تير ۱۳۹۹
خوبه این رو هم فیلتر کنید بعد نیست به موضوع فیلتر شکن دقت کن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۰۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
آقایان که تازه به مجلس راه یافته آید با رأی یه سری آدم فقیر و بدبخت یادتون رفته فراموش کردید به همین زودی ؟؟؟؟؟؟مردم زیر گرانی کمرشون شکسته کجایید دقیقا کجایید ؟؟؟؟؟ مگه تو این مملکت زندگی نمیکنید همه چیرو حتی مواد غذایی رو با نرخ دلار می‌خریم اگه پول داشته باشیم کی میخواهید به داد مردم برسید .الان مشکل مردم اینستاگرام؟؟؟ از ماست که بر ماست .سالی که نکوست از بهارش پیداست
آخرین اخبار