سخنگوی وزارت خارجه چین گفت سیاست فشار حداکثری که آمریکا در پیش گرفته است هیچ کمکی به مسئله هسته‌ای ایران نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، امروز در یک نشست خبری گفت سیاست فشار حداکثری آمریکا در قبال ایران تحت هیچ شرایطی به حل مسئله هسته‌ای تهران کمک نمی‌کند و نگرانی طرف‌های درگیر را برطرف نمی‌سازد.

لیجیان در این خصوص گفت «متوجه شدیم که وزرای خارجه سه کشور اروپایی بار دیگر بر حفظ برجام تاکید کردند و خواستار اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل شدند. فشار حداکثری کمکی به حل این مسئله نخواهد کرد و این سیاست نگرانی هیچ یک از طرف‌ها را برطرف نمی‌کند.»

به گفته این سخنگو، تلاش برای آغاز یک جانبه سازی و کار برای تجدید سریع تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل منجر به عواقب ناگواری خواهد شد و این تلاش‌ها در مسیر مخالف حرکت برای حمایت و حفظ برجام است.

لیجیان در ادامه اضافه کرد «چین آماده همکاری با جامعه بین‌المللی، از جمله اتحادیه اروپاست تا کاملا از برجام و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند. پکن از چند جانبه گرایی حمایت می‌کند و از یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران پشتیبانی می‌نماید.»

شورای حکام آژانس روز جمعه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر مبنای آن از ایران خواسته می‌شود تا با همکاری کامل با بازرسان آژانس، مانع دسترسی آن‌ها به دو سایت در این کشور نشود.

در متن قطعنامه ارائه شده از سوی تروئیکای اروپایی آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد به طور کامل با آژانس همکاری کند و به درخواست‌های آژانس از جمله برای دسترسی به مکان‌های مشخص شده از سوی آژانس، بدون تاخیر پاسخ دهد. این اولین قطعنامه ضد ایرانی آژانس انرژی اتمی پس از ۸ سال است.

کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه بیانیه‌ای با موضوع آنچه «راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خوانده شده، منتشر کردند. در این بیانیه ادعا شده که فعال کردن سازوکار حل اختلاف برجام (مکانیزم ماشه) از روی حسن نیت صورت گرفته است.

کاظم غریب آبادی، نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین در این خصوص گفت تهران این قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی را که کاملا بر اساس ادعا‌های بی‌اساس تصویب شده است رد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار