دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی قصد دارد رئیس‌جمهور اسبق ساحل عاج را به علت حوادث سال ۲۰۱۰ بار دیگر به جنایت علیه بشریت متهم کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس ۲۴، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی قصد دارد امروز لوران باگبو، رئیس جمهور اسبق ساحل عاج، را که سال گذشته از اتهام جنایت علیه بشریت تبرئه شده بود، دوباره متهم کند.

باگبو تا سال گذشته به دست داشتن در خشونت‌های مرتبط با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) که منجر به کشته شدن ۳ هزار نفر و آوارگی ۵۰۰ هزار فرد دیگر شد، متهم بود.

در سال ۲۰۱۱ نیرو‌های سازمان ملل و نظامیان پشتیبان فرانسه او را در پناهگاه کاخ ریاست جمهوری ساحل عاج دستگیر کردند. آلاسان واتارا، رقیب سیاسی باگبو، مخفیگاهش را لو داده بود.

او نخستین رئیس جمهوری است که محاکمه وی برعهده دیوان بین‌المللی کیفری گذاشته شد. اما سال گذشته دیوان بین‌المللی کیفری اعلام کرد باگبو از اتهاماتش تبرئه شده و او را آزاد کرد.

این دیوان دلیل تصمیم خود را نبود اسناد و شواهد کافی برای اثبات اتهامات وارد شده به باگبو و عدم تطابق شواهد ارائه شده «برپایه معیار‌های عدالت بین‌المللی» عنوان کرد.

خشونت‌های سال ۲۰۱۰ در ساحل عاج که قطب تولید کاکائوی جهان است، به این دلیل رخ داد که باگبو از پذیرش شکست در برابر آلاسان واتارا امتناع کرد. در آن زمان مخالفان باگبو معتقد بودند که صدور این حکم وجهه دیوان کیفری بین‌الملی را خدشه‌دار خواهد کرد.

لوران باگبو، بنیانگذار «جبهۀ مردمی ساحل عاج»، در ماه اکتبر سال ٢٠٠٠ رئیس جمهور این کشور شد و تا پایان سال ٢٠١٠ اجازه برگزاری انتخابات را نداد.

در طول این مدت انتخابات ریاست جمهوری شش بار به تعویق افتاد. اما سرانجام با فشار بین‌المللی این انتخابات برگزار و کشور صاحب دو رئیس جمهور شد.

اکنون دادستان کل دیوان کیفری می‌گوید دادگاه سال گذشته با تبرئه باگبو اشتباه بزرگی مرتکب شده است. دادگاهِ حال حاضر قرار است در دو روز و به دلیل شیوع کرونا، به صورت مجازی برگزار شود.

تاکنون اطلاعاتی از حضور فیزیکی باگبو در این دادگاه منتشر نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار