به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزشوپرورش شیوهنامه اجرایی فعالیتهای تابستانی مجازی در بستر شبکه آموزشی دانشآموز شاد و در راستای تحقق راهکار ۱۷-۴ سند تحول بنیادین آموزشوپرورش که بهمنظور گسترش بهرهبرداری از ظرفیت آموزشهای غیرحضوری و مجازی در برنامههای آموزشی و پرورشی ترسیم شده است را به ادارات کل آموزشوپرورش استانها ابلاغ کرد.
هرساله در فصل تابستان، آموزش و پرورش در استمرار فرآیندهای تربیتی اقدام به تشکیل پایگاههای تابستانی برای دانش آموزان علاقهمند میکند. در سال جاری با توجه به شیوع کووید ۱۹ در کشور این فعالیتها در فضای مجازی با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانشآموزی و متناسب با عنوان سال جهش تولید و با شمار هر دانشآموز یک مهارت در قالب اقدامات ملی، استانی و منطقهای برنامهریزی و اجرا خواهد شد.
بر اساس این بخشنامه؛ مدیران پایگاههای تابستانی مدارس منتخب (مراکز دارالقرآن، کانونهای فرهنگی تربیتی، مجتمعها و سالنهای ورزشی، اردوگاههای دانشآموزی، کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پژوهش سراها، سازمان دانش آموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان، هلالاحمر، سازمان بسیج دانشآموزی و ...) باید تمام مراحل تشکیل پایگاه و فرآیندهای ثبتنام و تشکیل کلاسها را در شبکه آموزشی دانش آموزان "شاد" انجام دهند.
- در مناطقی که امکان برگزاری کلاس حضوری بهصورت محدود وجود دارد مطابق سنوات گذشته ثبتنام از طریق سامانه اوقات فراغت در همگام انجام میشود.
- دانش آموزان داوطلب موظف به حضور در همه کلاسهای ثبتنام شده، طبق برنامه اعلامی پایگاه تابستانی ۹۹ درساعات تشکیل کلاس توسط پایگاه هست.
- دانشآموز باید مشابه پایگاه حقیقی در برنامههای پرورشی و فرهنگی ثبتنام مشارکت فعال داشته باشد.
- حضور دانشآموز در طول ساعت برگزاری کلاس ضروری بوده و ترک کلاس بدون اجازه قبلی، غیبت محسوب میشود.
طرح "مزرعه تابستانی من"
اگرچه غنیسازی اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان از اهداف آموزش و پرورش و دستگاههای متولی امور جوانان و نوجوانان است، توجه به حرفه خانوادگی، انتقال تجربیات و فرهنگ اشتغال به نسل آینده، کسب مهارت و کارآفرینی از دیگر اهدافی است که باید مورد توجه قرار گیرد. طرح مزرعه تابستانی من، با نگاه به اهداف فوق، دانش آموزان متوسطه اول و دوم را تحت پوشش قرار خواهد داد بهویژه دانش آموزان روستایی و عشایری و دانشآموزانی که یا شغل والدینشان کشاورزی است یا امکان بهرهگیری از زمین کشاورزی را دارند.
در این طرح دانش آموزان علاقهمند میتوانند در ابتدای تابستان قطعه زمینی را حداقل به مساحت ۱۰۰ مترمربع در اختیار بگیرند و نسبت به کاشت برخی از اقلام کشاورزی متناسب با شرایط بومی و محلی با بهرهگیری از مشاوره و راهنمایی والدین، مهندسین کشاورزی، مدرسین فنی و حرفهای، اطلاعات اینترنتی و سایر صاحبنظران به زیر کشت محصول مورد علاقه ببرند.
ویژگیهای مزرعه تابستانی من
- مساحت زمین حداقل ۱۰۰ مترمربع باشد.
- مزرعه ترجیحاً با استفاده از سازههای سبک بومی مثل فنس، شاخههای درختان یا شیارهای خاکی، حصارکشی محدود شود.
- نامگذاری مزرعه به نام خود دانشآموز یا هر اسمی تمایل دارند، باشد برای مثال (مزرعه تابستانی دانشآموز علی مرادی) یا (مزرعه تابستانی نشاط).
- چند دانشآموز باهم میتوانند دارای یک مزرعه باشند.
- قبل از هرگونه اقدام مشاوره لازم را از صاحب نظران دریافت کنند.
- خود دانش آموزان باید از مرحله آمادهسازی زمین تا کاشت، نگهداشت و برداشت کار را انجام دهند.
انتهای پیام/