وحید فراهانی مستندساز کشورمان از ظرفیت‌های ویژه جشنواره تلویزیونی مستند برای ارتباط فیلم‌های مستند با مخاطبان گفت.

وحید فراهانی مستندساز حوزه جنگ که برنده جوایز متعددی از جشنواره‌های مختلف مستندسازی شده است، در گفت و گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جشنواره تلویزیونی مستند گفت: اگر بخواهم درباره بزرگ‌ترین حسن جشنواره تلویزیونی مستند صحبت کنم، شاید ایجاد فرصت برابر و فضای رقابتی یکسان برای مستندسازان پایتخت و سایر شهرستان‌ها مهم‌ترین حسن این جشنواره است.

او ادامه داد: ویژگی مهم دیگر جشنواره مستند، پرداختن به ژانر‌های مختلف است که فرصت عرضه آثار متنوع به مخاطب را برای کارگردان‌ها فراهم و از سوی دیگر به گسترش میزان مخاطبان با سلایق مختلف هم کمک می‌کند.

فراهانی درباره تفاوت جشنواره تلویزیونی مستند با سایر جشنواره‌های مشابه، اظهار کرد: در تلویزیون ما با طیف متنوعی از مخاطب همگانی مواجه هستیم و برای آثاری که غالباً برای مخاطب عام ساخته می‌شود، این فرصت بسیار ارزشمند است. در اکران سینمایی ما فقط مخاطب خاص را درگیر می‌کنیم که آن هم البته اعتبار ویژه خود را دارد؛ اما در اکران تلویزیونی فرصت برابر تماشا برای مخاطب خاص و عام به صورت هم‌زمان فراهم است و این برای یک کارگردان اهمیت بالایی دارد.

کارگردان مستند «با صبر زندگی» با اشاره به اینکه جشنواره مستند تلویزیونی در میان مخاطبانش که مستندسازان هستند، باید بیشتر شناخته شود، اظهار کرد: فکر می‌کنم بهتر است تبلیغات این جشنواره در شبکه‌های سراسری تلویزیون و فضای مجازی بیشتر شود. حجم تبلیغات الان به شکلی نیست که مخاطب و فیلم‌ساز را با هم درگیر کند؛ اگر تبلیغات بهتر باشد تعداد آثار و تماشاچی هم به تبع آن بالاتر خواهد رفت.

او در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم برای جشنواره به دلیل اینکه بخش آرای مردمی هم در نظر گرفته شده، اپلیکیشنی اختصاصی طراحی شود تا هم نظارت بر صحت آرا ساده‌تر باشد و هم امکانات جانبی از قبیل ارائه نظرات تشریحی مخاطبان درباره آثار فراهم شود. برای یک کارگردان فرصت مواجهه مستقیم با مخاطبانش آن هم مخاطب میلیونی تلویزیون بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند نگاه‌ها را تخصصی‌تر کند.

گفتنی است چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، به سیاق سه دوره اخیر امسال نیز از سوی شبکه مستند سیما برگزار می‌شود و علاقه مندان به شرکت در این جشنواره تا ۱۰ تیر ماه برای ارسال آثار خود فرصت دارند.

 

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار