گندمکاران ساوجی بیش از ۲ برابر میانگین کشور محصول برداشت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با به بار نشستن دشت‌های طلایی گندم و پربار شدن سنبله‌های طلایی امسال پیش بینی می‌شود بیش از ۳۰۰ هزار تن گندم از پهنه وسیع گندمزار‌های استان مرکزی برداشت شود و در این میان کشاورزان ساوجی با برداشت محصول بیش از ۲ برابر میانگین کشور رکورد دار برداشت گندم در کشورهستند.

شریفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: برداشت گندم از مزارع کشاورزان ساوجی در بخش مرکزی ساوه که یکی از گرمترین مناطق استان مرکزی است آغاز شده  و کشاورزان ساوجی با میانگین برداشت ۹ تن در هکتار رکوردار تولید گندم درکشورند و این در حالی است که متوسط برداشت کشوری در هر هکتار ۴ تن است.

شریفی افزود: ۱۰ هزار هکتار گندم آبی و ۲۷ هزار هکتار گندم دیم در مزارع طلایی ساوه کشت شده که از برکت بارش‌های خوب امسال عملکرد محصول در واحد سطح قابل توجهی بوده است.

اسدی کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم کشت ارقام اصلاح شده نظیر پیشتاز، سیروان، میهن، بک کراس، حیدری را از اصلی‌ترین علل پربار بودن زمین‌های زراعی گندم در ساوه دانست و افزود: این ارقام توسط مرکز تحقیقات ساوه به کشاورزان ارائه داده شده بود.

کیشانی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت: سطح زیر کشت گندم در استان مرکزی ۲۴۰ هزار هکتار است که با آغاز فصل برداشت در بخش مرکزی ساوه کار خرید تضمینی گندم از سرگرفته شده است.

کیشانی قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: پیش بینی شده تا پایان فصل برداشت امسال ۳۳۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شود.

۶ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از مزارع کشور زیر کشت گندم است که پیش بینی می‌شود امسال ۱۴ میلیون تن گندم از سطح مزارع کشور تولید شود.

ایران یازدهمین تولید کننده گندم در دنیاست و ۳۶ هزار میلیارد تومان ارزش سالانه گندم تولیدی کشاورزان است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.