تقی زاده خامسی گفت: میزان دسترسی به آب در کشور کم است و در حال حاضر مصرف آب در کشور افزایش یافته است.

///////////////////////به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای وزارت نیرو در نشست خبری که همزمان با هفته صرف جویی در مصرف آب امروز یکشنبه اول تیر برگزار شد گفت: بررسی روند بارش‌ها در کشور بیانگر آن است که بارندگی‌های رخ داده نمایانگر تغییر اقلیم در کشور است به طوری که میزان بارندگی در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشتر از آذربایجان‌ های شرقی و غربی گزارش شده است.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: متاسفانه میزان دسترسی به آب در کشور کم است و جمعیت در حال افزایش است به طو‌ری که در چند روز گذشته میزان مصرف آب در کشور به خصوص در شهر تهران افزایش یافته است.

به گفته این مقام مسئول افزایش مصرف آب در کشور شبکه را دچار مشکل می‌کند و زمانی که مصرف بالا می‌رود، شبکه آب در کشور با مشکلاتی مواجه می‌شود.

تقی زاده خامسی اظهار کرد: حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب از مخازن سد‌های کشور پر است و نسبت به سال گذشته حدود ۳ تا ۴ درصد کاهش داشته ایم که امیدواریم با این میزان از حجم آب بتوانیم آب کشاورزی کشور را تامین کنیم.

معاون وزیر نیرو در ادامه در خصوص آخرین وضعیت انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی گفت: در حال حاضر ما منتظر اظهار نظر محیط زیست هستیم چرا که باید پاسخی به ما ارائه دهند. همچنین در حال حاضر مطالعات اولیه برای تامین آب شرب کشور در زمینه انتقال آب از خزر به فلات مرکزی در دست بررسی و انجام است.

خامسی بیان کرد: ما برای تامین آب شرب در کشور از تمامی منابع در دسترس در چارچوب قوانین که یکی از آن‌ها مصوبه سازمان محیط زیست است استفاده می‌کنیم.

این مقام مسئول گفت: اکنون سفره‌های زیر زمینی با کاهش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعبی درگیر هستند که با اقدام‌های انجام شده در دولت تدبیر و امید یک میلیارد متر مکعب بهبود یافته است.

معاون وزیر نیرو درباره امکان استفاده از دو نوع آب‌رسانی در کشور برای شرب و غیر شرب گفت: انجام این کار ضروری است، اما با وضعیت فعلی کار بسیار سخت است.

تقی زاده خامسی افزود: استفاده از آب شرب برای مصارف غیر شرب کار درستی نیست.

او از مسدودسازی ۱۰ هزار چاه غیرمجاز خبر داد و تصریح کرد: اکنون حدود ۲۳۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است تا پایان سال ۹۹، بالغ بر ۲۰ هزار روستا با جمعیت ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر را به آب پایدار برسانیم به طوری که در سال گذشته حدود ۱۶۵۰ روستا به آب پایدار دست یافتند و همچنین سازمان برنامه و بودجه هم همکاری را با وزارت نیرو داشته و تا ۸۰ درصد از تخصیص‌های مالی این طرح‌ها را محقق کرده است.

خامسی گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار پروژه به بخش خصوصی در حوزه تصفیه فاضلاب و بازگردانی پساب اختصاص داده شده است.

او تصریح کرد: تصفیه خانه‌ها و پساب توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود و خودشان نیز به بخش صنعت واگذار می‌کنند همچنین خوشبختانه در بخش پساب‌ها اتفاقات خوبی طی چندساله گذشته در کشور با همکاری بخش خصوصی صورت گرفته است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: آمار مقایسه‌ای تصفیه خانه‌ها را با ابتدای انقلاب مقایسه کنیم از ۴ تصفیه خانه به ۲۵۷ رسیده‌ایم که بخش عمده آن در چند سال اخیر احداث شده است.

خامسی از افزایش ۱۵ درصدی ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی در کشور خبر داد و گفت: ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی در کشور ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت و در تابستان امسال حداقل ۹ هزار مگاوات ساعت برق آبی تولید می‌کنیم که این یک رکورد در صنعت برق آبی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار