نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از قطعنامه خصمانه شورای حکام آژانس در قبال ایران استقبال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رادیو اروپای آزاد، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفته است از قطعنامه‌ای که هیئت مدیره آژانس اتمی سازمان ملل متحد آن را در تاریخ ۱۹ ماه ژوئن (۳۰ خرداد) تصویب کرده‌اند، استقبال کرده است.

به موجب این قطعنامه ایران باید دسترسی به دو سایت را که این آژانس مدعی شده فعالیت هسته‌ای در گذشته در آن وجود داشته است، به آژانس اتمی سازمان ملل متحد بدهد.

برایان هوک در واکنش به این قطعنامه مدعی شده است: «کاری که‌ این هیئت مدیره انجام داد حائز اهمیت فراوانی است و نگرانی‌هایی بوجود می‌آورد که ایران شفافیت کافی را ندارد.»

هوک همچنین با ادعای آنکه براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران هنوز حاضر نشده به پرسش‌ها در مورد فعالیت‌های قبلی پاسخ دهد، افزود: «ایران تقریبا یک سال است که سوال‌های آژانس را بی‌پاسخ گذاشته و به بازرسان اجازه دسترسی به سایت‌های بالقوه حساس هسته‌ای را نداده است. اگر ایران چیزی را پنهان نمی‌کند، در آن صورت نباید مشکلی برای دسترسی کامل بازرسان وجود داشته باشد.»

هوک در ادامه با تهدید کشورمان گفت که ایران باید از میان این دو راه یکی را انتخاب کند: یا باید اجازه بازرسی داده و شفاف عمل کند، و یا روند کنونی «مانع‌تراشی» و «فریبکاری» خود را ادامه دهد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در عین حال مدعی شد که انتخاب گزینه دوم «فقط به انزوای بیشتر دیپلماتیک ایران می‌انجامد.»

این قطعنامه اولین اخطار رسمی شورای حکام آژانس اتمی به کشورمان پس از ۸ سال (۱۳۹۱) است که در آن از جمهوری اسلامی ایران خواستند بدون تأخیر به تعهدات خود در چارچوب توافقات پادمانی ان‌پی‌تی و همچنین پروتکل الحاقی عمل کند و با آژانس همکاری کامل داشته باشد.

قطعنامه مذکور که از سوی آلمان، انگلیس و فرانسه پیشنهاد شده بود که دیروز جمعه با ۲۵ رای موافق و ۲ رای مخالف به تصویب رسید.

در ادامه این بیانیه ضمن تاکید بر نقش «مستقل و اساسی» آژانس آمده است: این قطعنامه به دنبال دو گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، در ماه مارس و ژوئن و درخواست شفاف‌سازی برای راستی‌آزمایی اعلامیه‌های ایران تحت توافقات پادمانی و پروتکل الحاقی از جمله نبود دسترسی به دو محل خاص و کمبود شفافیت درباره سوالات و ابهامات آژانس در زمینه فعالیت‌های اعلام نشده ایران تصویب شد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۸:۳۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
ایران باید توان هسته ای لازم برای توازن قدرت داشته باشد. قدرت هسته ای ایران به دهان یاوه گویان ، مهر خاموشی ابدی خواهد زد.
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۳:۲۲ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
هی هوک: در اموری که به تو ربطی ندارد افاضه فضل نکن و اراجیف سخیف اظهار نکن......اگر خیلی تو و امثال تو زرنگ هستید به معترضان چندین شهر مهم و بزرگ خودتان برسید که غرق در آتش و خون است تا به عدالت اجتماعی و تبعیض نژادی پایان دهند و امثال تو کاه را در چشم دیگران براحتی می بینند و لی تیرآهن را در چشم خودشان نمی بینند
آخرین اخبار